Nikica Gilić ‘Predavanja o filmskom modernizmu’ – knjiga za sve ljubitelje filma

Naslov je manje hrabar nego knjiga. Ali je barem iskren. Činjenica jest da je većina filmske literature u Hrvatskoj akademske prirode, dakle neka vrsta ekstenzije fakultetskih predavanja, znanstvenih radova i enciklopedijskih crtica najčešće hladnijih od medvjeda u Coca-Colinoj reklami.

Nikica Gilić ‘Predavanja o filmskom modernizmu’

Nedostatak financijske inicijative smanjuje količinu stručne literature nastale izvan institucionalnog miljea. Ali iako jezgra knjige “Predavanja o filmskom modernizmu”, koja se već s naslovom ograđuje od ambicija komercijalne tržišne literature, jesu sveučilišna predavanja, ipak je riječ o ukoričenoj publicistici, zbirci analitičkih eseja “šire namjene”. Ili kako piše u reklamnom tekstu: Premda su je inspirirali studenti, ova knjiga namijenjena je svim ljubiteljima filma.

Drugim riječima, “Predavanja o filmskom modernizmu” je literatura i za one koji ne sjede na predavanjima i nisu ni blizu fakulteta, ali itekako ih zanima što je zajedničko Želimiru Žilniku i “Vještici iz Blaira”, “Sedmom pečatu” i braći Coen.

Dr. sc. Nikica Gilić, redoviti profesor Filozofskog fakulteta u Zagrebu (Katedra za filmologiju), jedan je od onih filmologa kojem je modernistički film obilježio karijeru i koji je kroz godine postao centralnom temom njegove celuloidne ekspertize. Ali Gilićev stil pisanja ipak ima dovoljno života i ljudskosti da ugrije ruke medvjeda iz Coca-Coline reklame.

Ukratko, Gilić je ovdje na svom najudobnijem terenu pa sjajno secira modernističku (i postmodernističku) kinematografiju kroz nekoliko poglavlja, zasebnih tematskih cjelina, od postavljanja modernističkih modela do “Popa, politike i psihodelije”. Po prvi puta u hrvatskoj filmskoj publicistici nešto dublje ulazi u autorske svijetove Carla Theodora Dreyera i Roberta Bressona, hrabrih i inovativnih pionira modernističke kinematografije.

Gilić se izravno referira na “Transcendentni stil na filmu: Ozu, Bresson, Dreyer”, knjigu Paula Schradera iz 1972., korigirajući je izbacivanjem japanskog majstora Ozua iz ovog udarnog tima, s dužnim poštovanjem prema različitostima i jedinstvenosti japanske kinematografije. S istim poštovanjem Gilić izostavlja goleme segmente azijskog modernističkog filma, kao svijet i potencijalnu knjigu za sebe pa tako nećete čitati o tajvanskom novom valu i hongkonškog generaciji modernista, na primjer, ali svakako hoćete ono što je europskom fokusu daleko bliže i učestalije: Charlie Kaufmann i David Lynch, Miloš Forman i Krsto Papić, Ante Babaja i Zagrebačka škola crtanog filma…

Svjesna doba u kojem nastaje, knjiga “Predavanja o filmskom modernizmu” ima i jasne putokaze za daljnje učenje, dakle ne samo popis literature, nego i golemu listu linkova, online postaja na kojima možete pogledati ono o čemu se piše. Što je još jedan prilog tezi da ovo nije udžbenik, nego punokrvna filmofilska literatura za okorjele fanove filma i njegove povijesti.

U poglavlju o Zagrebačkoj školi crtanog filma Gilić doslovno piše da se radi o “uvodnom predavanju”, što vas samo podsjeća koliko bi bilo dobro da možemo čitati zasebnu knjigu o temi svakog poglavlja. Nikice, primi se posla!

(288 str. Leykam international 2024.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Izdvojeno

Idi na Vrh
X