‘ReMastered: Devil at the Crossroads’ – faustovska transakcija

Film redatelja Briana Oakesa izvlači najviše iz priče koja ni po čemu nije nova, koristeći kvalitetan soundtrack te kombiniranjem odlične arhivske građe iz života američkog Juga dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća s fenomenalnim animiranim sekvencama.

“ReMastered: Devil at the Crossroads”

Jedan od najpoznatijih mitova u povijesti popularne glazbe je onaj o faustovskoj transakciji između legendarnog blues gitarista Roberta Johnsona i samog nečastivog na raskršću u Mississippiju. Uvjeti su jasni: Johnson će biti nagrađen neprikosnovenim sviračkim umijećem za cijenu svoje duše. Ne čudi tako da je ova popularna leganda postala temom pretposljednje epizode prve (sada se već možemo duboko nadati da ne i zadnje) sezone Netflixove dokumentarne serije “Re:Mastered” koja se bavi neobičnim događajima iz glazbenog svijeta.

Priča je to ispričana bezbroj puta. Mladi Johnson nakon životne tragedije koja ga je zadesila posvećuje se sviranju bluesa. U početku njegov talent nije od velikoga značaja, a zatim nestaje na godinu dana i vraća se na scenu kao gitarist kakvog još nitko nije čuo. Legendu o prodaji duše đavlu potpiruju i Robertovi tekstovi pjesama prepuni referenci na hoodoo magiju i paklene slike, a sam Johnson drage volje preuzima imidž izvođača “vražje glazbe” kakvom se blues u ono vrijeme ionako smatrao. Film daje i racionalnije objašnjenje Johnsonovog gitarističkog napretka u vidu vremena provedenog u vježbi s mentorom Ikeom Zimmermanom, no kako bi aura nadnaravnog ostala prisutnom, za lokaciju ovog tečaja odabrano je groblje i društvo duhova pokojnika.

Osim što je bio sklon okultnom sadržaju, Johnson je cijenio i čari svjetovnog života, pa je tako kao veliki ljubitelj viskija i žena živio raskalašeno i dopustio vragu da dođe po svoje upravo tako da spoji sve njegove strasti u jednu zamku. Naime, zbog snubljenja pogrešne žene za vrijeme jedne svirke biva mu presuđeno otrovom u boci alkohola.

Johnson tako postaje jednim od osnivača ‘kluba 27’ kojem će se nakon njega pridruižiti mnogi drugi talentirani, ali autodestruktivni umjetnici koji su brzo izgorjeli u vatri svog talenta i divljeg životnog stila s dvadeset i sedam godina. Najslavnija imena ovog neslavnog kluba čine Brian Jones iz Rolling Stonesa, Jimi Hendrix i Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain i Amy Winehouse.

Film redatelja Briana Oakesa izvlači najviše iz priče koja ni po čemu nije nova koristeći se kvalitetnim soundtrackom i kombiniranjem odlične arhivske građe iz života američkog Juga dvadesetih i tridesetih godina prošlog stoljeća s fenomenalnim animiranim sekvencama, budući da, osim dvije fotografije, nikakvi vizualni zapisi Johnsona ne postoje. Tu su i brojni  intervjui s Robertovim unukom, kao i raznim suvremenim zvijezdama bluesa (Keb Mo, Taj Mahal, Bonnie Raitt), a u manjem obujmu prikazane su i izjave megazvijezda na koje je Johnson utjecao, među kojima su Keith Richards i Eric Clapton.

Ove stvari čine “Devil at the Crossroads” vrijednim nastavkom serije čijim se novim izdanjama moramo nadati nakon što u svibnju odgledamo i posljednju zasad pripremljenu epizodu “The Lion’s Share”.

(Netflix, 2019.)

Zadnje od Osvrt

Idi na Vrh