‘Javno i intimno’ naslov je izložbe radova Tomislava Gotovca, istaknutog multimedijskog umjetnika, koja će biti otvorena u četvrtak, 22. svibnja 2014., u galeriji Alexander Gray Associate u New Yorku.
Gotovac je tijekom svoje dugogodišnje umjetničke karijere upravo toj temi pridavao posebnu pažnju. Žestoko braneći pravo na intimu kao duboki izraz ljudske egzistencije, umjetnik se jednako odlučno borio protiv lažnog i nametnutog morala. Ističući pravo na osobnu slobodu, Gotovac je sebe, svoje tijelo i vlastitu intimu bez zadrške izlagao pogledu javnosti. Njegov rad, realiziran u mediju filma te vizualnih i izvedbenih umjetnosti, snažno je obilježio našu sredinu i stekao široki krug štovatelja. Iz današnje prespektive jasno se vidi da je njegov umjetnički rad u mnogim aspektima prethodio važnim umjetničkim pravcima na internacionalnoj sceni, kao što je strukturalistički film ili body art.
Izložba kronološki pokriva dugo vremensko razdoblje umjetnikovog djelovanja, od najranih akcija izvedenih početkom šezdesetih godina prošlog stoljeća pa do radova s kraja umjetnikovog opusa nastalih 2008. godine. Akcije izvedene u Zagrebu, ili još preciznije na Sljemenu (/Udisanje zraka/, 1962.) i, nešto kasnije, u Beogradu (/Ruke, Kofer/, 1964.), zabilježene u formi foto-sekvenci, rani su primjeri upotrebe tijela u umjetničkom stvaralaštvu. Gotovac je vrlo rano zaključio da je upravo njegovo vlastito tijelo idealan umjetnički materijal i tim stavom i radovima postao jedan od prvih umjetnika body arta. Nakon ranihakcija, koje su izvođene pred malobrojnom publikom koju su činili prijatelji, Gotovac se okreno novom izazovnom polju, prema direktnom djelovanju u javnom prostoru.
Grad je postao umjetnikova idealna pozornica, a slučajni prolaznici brojna i intrigantna publika. Niz akcija izvedenih tijekom sedamdesetih i osamdesetih godina izazvali su veliku pažnju u javnosti i umjetniku priskrbili kultni statusna lokalnoj umjetničkoj sceni. Ključne akcije tog vremena odvijale su se na ulicama Beograda (/Streaking: trčanje gol centrom grada/, 1971.), Zagreba (/Zagreb, volim te!,/ 1981.) i Osijeka (/Govorenje: Rio Bravo/, 1982.). U kasnom razdoblju svojeg stvaralaštva, Gotovac je izveo fotografsku seriju /Foxy Mister/, provokativno djelo gdje umjetnik pred fotoaparatom Tomislava Čuveljaka ponavlja poze ženskog modela iz pornografskog časopisa.
Zanimljivo je napomenuti da je ovo remek-djelo već izlagano u New Yorku prije deset godina. No, neki radovi na ovoji zložbi pokazuju se javnosti po prvi put ili su rjeđe izlagani. U tu grupu radova pripadaju foto-serije privatnih akcija koje je Gotovac izveo u prostoru zgrade u Krajiškoj 29, nastale u suradnji s fotografom Žarkom Vijatovićem, koji je ujedno i kustos ove izložbe. Vijatović je vrsni poznavalac umjetnikovog opusa, a kao kustos svojedobno je u Zagrebu postavio retrospektivu Gotovčevih kolaža.
Osim foto-radova, izložba pruža uvid u Gotovčevu filmske djelatnosti i prezentira izbor kolaža nastalih šezdesetih i sedamdesetih godina. Prezentacija je zaokružena izborom tiskanih materijala (novina, pozivnica, razglednica, kataloga) koje su umjetniku pružali nove mogućnosti kreativnog djelovanja. Gotovac je zasigurno prvi umjetnik kod nas koji je svjesno i vrlo precizno koristio masovne medije kao teritorij svojeg djelovanja.
Izložba Tomislava Gotovca u New Yorku, koja će biti izložena sve do 21. lipnja, pokazuje da je interes za njegov rad i dalje vrlo intenzivan.Uskoro će njegovi radovi biti predstavljen na samostalnoj izložbi u galeriji Michaela Stock u Beču te na više grupnih izložbi i projekcija(Washington, Rio de Janeiro, Biel/Bienne, Nimes).
Ova izložba je organizirana u suradnji Instituta Tomislav Gotovac i Galerie Frank Elbaz (link: http://www.galeriefrankelbaz.com/ ) iz Pariza. Djelatnost Instituta Tomislav Gotovac usmjerena je na čuvanje, stručnu obradu, prezentaciju i promociju umjetničkog opusa ovog multimedijalnog umjetnika. Projekcije filmova realizirane su u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom.