‘Ako pored mene na pozornici stoji vaša baka i svira bongose, to je The Fall’, istaknuo je jednom zgodom Mark E. Smith pokušavajući objasniti kako je i zašto kroz taj kultni manchesterski bend prošlo oko 40 glazbenika. Da su svi osim njega zamjenjivi može vam posvjedočiti i prava mala vojska nekadašnjih ‘Fallovaca’, no rijetki među njima sjetit će se spomenuti da su uz Smitha imali iznimnu kreativnu slobodu i da su skoro sve postave grupe ostavljale snažan autorski pečat, čineći The Fall, kako je to lijepo opisao njihov veliki obožavatelj John Peel, ‘uvijek istim i svaki put drugačijim’.
Česte promjene članstva održale su ih u dosluhu s vremenom neprestano donoseći nova glazbena strujanja i trendove, zbog čega me “New Facts Emerge” na prvo slušanje pomalo iznenadio. Gitarist Peter Greenway, bubnjar Keiron Melling i basist Dave Spurr, trojka koja s više od 10 godina staža spada među najdugovječnije Markove suradnike, zvuk The Falla vratili su u dane skoro četiri desetljeća starih albuma poput “Dragnet” i “Grotesque (After the Gramme)”, kada su kompleksnost i beskompromisnost krautrocka miješali s mudima i sirovom energijom garaže i punka, uz skiffle, rockabilly i surf kao manje prisutne, ali neizostavne naklone tradiciji.
Usprkos tome, ovih 11 pjesama i dalje je čvrsto u sadašnjosti, ponajprije zahvaljujući Marku E. Smithu i njegovoj neutaživoj potrebi za eksperimentiranjem i glazbenom destrukcijom. Alkohol, pljuge i sve što je desetljećima gurao u sebe ostavile su traga na njegovom glasu koji nikad nije zvučao tako surovo, razderano i neugodno. Smith u toj činjenici očigledno uživa pošto je ionako teško prohodne, literarne stihove otpjevao skoro potpuno nerazgovjetno ili naglašavajući riječi tako da nalikuju režanju nekog agresivnog uličnog pijanca. To funkcionira zapanjujuće dobro u običnijim rock stvarima poput “Fol De Rol”, “Second House Now” i “Brillo De Facto” gdje glasom kao da pokušava uništiti ili bar poremetiti strukturu i melodiju same pjesme.
Vjernim fanovima poput nižepotpisanog neće smetati ni skoro devet minuta ludila zvanog “Couples vs Jobless Mid 30s”, smještenog negdje između najekstremnijeg Cana i izvornog britanskog punka, dok je u “Victoria Train Station Massacre” i “O! Zztrrk Man” vlastiti antivokal ipak odveo malo predaleko. Uz sve navedeno, djeluje prilično šokantno što među vrhunce albuma spada epska završnica “Nine out of Ten” u kojoj je u prvom planu Greenwayeva indie gitara, ujedno i jedina pratnja Smithovom poremećenom toku svijesti.
U konačnici, “New Facts Emerge” nikako nije ploča kojom bi neupućenima išli predstavljati The Fall, no oni već odavno “navučeni” pronaći će još poneki razlog za svoje obožavanje tog genijalnog manchesterskog psiha.
Ocjena: 7/10
(Cherry Red, 2017.)