Program The Gentleman with Coffee and Cigarettes predstavio nam je napokon Hraščaneca u onom obliku koji najbolje odgovara njegovom autorskom potencijalu.
Dragi dnevniče, nećeš vjerovati kakav je tjedan iza mene. Niz od pet koncerata u pet uzastopnih noći započeo sam nastupima Truth ≠ Tribe i Lu Jakelić u Petom kupeu, nastavio Kandžijom u Vintageu i opraštajem od Kekinovog trija u Saxu, e da bi odluka za završetak niza pala na drugi od dva nastupa koja je koprivnički glazbenik Marko Lucijan Hraščanec, profesionalno poznat pod monikerom The Gentleman, zakazao u ugodnom ambijentu Uranije na lokaciji nekadašnjeg istoimenog kinematografa smještenog na Kveternikovom trgu.
The Gentleman je još jedan od aktera domaće glazbene scene o kojima dosad nisam želio pisati, budući da smo dio iste ekipe, glazbeno smo surađivali u prošlosti i mogu reći da ga smatram prijateljem. U takvim slučajevima, kao što sam ranije pisao, teško je pisati pohvalno jer se smatra da to činiš zbog osobne povezanosti s izvođačem, a još teže negativno jer taj ćeš odnos zasigurno narušiti. Ovdje moram priznati i to da sam dosad često i imao zamjerke na određene elemente Gentlemanovih nastupa, poput njegovog prošlogodišnjeg koncerta u Tvornici koji je završio ugušen brojnim gostovanjima i izmjenama postave, a pjesme su me aranžmanima uvijek podsjećale na nešto što otprije znam.
U subotu se to promijenilo. Razlog tome leži u više stvari: postavi benda, boljim aranžmanima, pametnom odabiru lokacije i pametnoj koncepciji nastupa. Velik dio benda koji prati The Gentlemana u posljednje ste vrijeme mogli češće viđati na pozornicama s Ivanom Grobenskim, a to znači da je u pitanju ekipa okorjelih koprivničkih glazbenika okupljenih oko masterminda Intek Recordsa, Marina Hraščaneca koji i ovoj postavi djeluje kao svojevrsni “maestro iz sjene”. I sam Groba je u sastavu, na prirodnoj poziciji basa, dok ritam drži bubnjar Mario Petrinjak. Obiteljski krug na pozornici zatvara Helena Hraščanec koja prateće vokale dijeli s Romanom Pavlišom (scensko ime Anna Moor), još jednim istaknutom pojavom s Intekova rostera koja je, kao i Grobenski, ove godine priskrbila kući nominaciju za Porin.
Ovaj koncertni program kroz dvije večeri nosio je ime The Gentleman with Coffee and Cigarettes, a taj naziv odgovarao je glazzbenom ambijentu, premda kave nije bilo, a pušenje je strogo zabranjeno. Umjesto toga publika je u lijepoj gesti na ulazu ponuđena Zmajskim pivom, što je ionako prikladnije piće za subotu navečer nego nekakva kava. Posjetitelji su dupkom ispunili neveliku dvoranu za nastup, a Marko ih je učas uveo u neveselu estetiku svog muzičkog univerzuma sa “Sound Like Us”, uvodnom pjesmom svog eponimnog prvijenca koji će baš sutra proslaviti svoj peti (!) rođendan, nakon čega je uslijedila ogoljena izvedba singla “You Always Came in Flowers”, s novijeg izdanja “Hide & Seek”.
U ranije vrhunce nastupa svakako valja ubrojiti funky komad “Body or Soul” koji je napokon dao priliku a i bend pokaže što i koliko može kad je u pitanju groove, no još su više pogađale izvedbe usmjerene na frontmena, pogotovo starijih balada kao što su “Crystal” i “Balcony”. Gentlemanov glazbeni stil svakako se najlakše može usporediti s izričajem kantautorskih divova poput Leonarda Cohena i njihovih načelnih sljedbenika poput Jeffa Buckleyja, s određenim uplivima na polje mračnijeg cabareta (što nam je prikazao kroz “Crossing for Wild Animals”) i sve više, s bendom koji ga trenutno prati, u plesnije sfere funka i soula.
Vjerojatno najbolji trenutak koncerta zadržan je za sam kraj, a u pitanju je bio, usuđujem se reći, aranžmanski najzanimljiviji iskorak u područja eksperimenta, pa čak i jazza, preko snažnog groovea u pjesmi “Sea’s Been Changing” koja je hrabro nadišla sve granice postavljene u dotadašnjem dijelu koncerta, a naš junak je pritom dobio priliku izvaditi i saksofon koji je inače njegovo glavno oružje izvan okvira ovog autorskog projekta. Marko je nakon toga izašao i sam na bis i počastio nas uvijek razornom izvedbom “Srca”. Ako dotad nije razgalio svaku od okupljenih duša, moćno finale dovršilo je taj posao brzo i učinkovito.
Program The Gentleman with Coffee and Cigarettes predstavio nam je napokon Hraščaneca u onom obliku koji najbolje odgovara njegovom autorskom potencijalu. Ponekad je izvođačima, pogotovo toliko delikatnim, potrebno manje ambicije i više osluškivanja vlastitog materijala nekim unutarnjim osjetilom kojemu treba neko vrijeme da se razvije. The Gentleman je ovaj vikend dokazao da ga je razvio i da je put koji mu predstoji popločen s dovoljno potencijala za nešto doista veliko.