Chuijevac (punkdataovac, mangrooveovac itd., itd.) Toni Starešinić jedan je od organizatora novog glazbeno koncertnog programa koji, pod nazivom Chui ovu glazbu, kreće 29. siječnja u zagrebačkom Vip Clubu. Uz besplatan ulaz, četvrtkom će u podzemlju Trga bana Jelačića svirati predstavnici suvremenog klupskog jazza, a sezonu otvaraju Chui (All Stars), Capisconne (5. veljače) i Phonic Zoom Krune Levačića (19. veljače). Starešinić nam ukratko približava ideju događaja.
Predstavljat ćete, najavljeno je, domaće snage suvremenog klupskog jazza. Što je ‘suvremeni klupski jazz’, u usporedbi s nekim drugim vrstama jazza?
Toni Starešinić: S tim nazivima i „sortiranjima“ glazbe je uvijek frka. Teško mi je u par riječi opisati i Chui i Punk Datu, a kamoli sve bendove staviti pod neki kratak opis. Izraz suvremeni klupski jazz je nešto što bar daje neki trag onoga što će se svirati. Riječ suvremeni isključuje tradicionalni jazz i jazz klasičnijeg tipa pa nećemo imati swing i bop bendove, nego one koji koketiraju sa suvremenim oblicima glazbe. Onda klupski isključuje komorno i kazališno… Hm, pa valjda je to tu negdje…
Što spremate za prvu večer?
Toni Starešinić: Prvu večer će naravno otvoriti Chui kao domaćin programa, no u posebnom izdanju. Prvi ćemo dio koncerta odsvirati u klasičnoj trio formaciji, potom se širimo u All Stars – pridružit će nam se članovi prve postave, trubač Andrej Jakuš i bubnjar Đuro Dobranić, a po prvi put ćemo na pozornici zasvirati s našim producentom i majstorom analognih klavijatura, Hrvojem Nikšićem. Tu je, dakako, i gitarist Ivan Kapec koji će najaviti sljedeći koncert na kojem će nastupiti sa svojim sastavom Capisconne. Nakon koncerta slijedi plesnjak by DJ D-Gree.
Zašto su nastupi na Chui ovu glazbu zakazani tek za 22 h? Ne odbija li se time onaj dio publike koji sutradan – petak, radni dan – ustaje ujutro. Zar su posjetitelji koncerata samo oni koji su u prigodi spavati do podne? Hoće li koncerti doista počinjati točno u 22h ili će, po ovdašnjem lošem običaju, kasniti bez pravog razloga?
Toni Starešinić: Plan je da počinju u 22 h i nadam se da će tako biti, ali standarno, kao i svugdje, to najviše ovisi o tome hoće li se dotad skupiti kritična masa publike. Ni bendovi ne vole počinjati koncert pred polupraznim klubom, pogotovo ako su za početak pripremili neku dobru stvar. S druge strane, četvrtak je ušao u produženi vikend i svirke četvrtkom su standardne. A u prilog nam ide i visoka nezaposlenost u državi, pogotovo mladih… Eto malo ironije. A, gledajte, start može biti petnaestak minuta kasnije, ako se do 22 h ne skupi dovoljno ljudi i to je to. Ljudi, dođite u 22 h!
Kako se Chui osjeća u ulozi domaćina, organizatora i, recimo, umjetničkih voditelja gdje ste kao razmjerno mlade snage u poziciji izbornika kolega s puno duljim stažem?
Toni Starešinić: Na to ću pitanje sigurno bolje znati odgovoriti nakon mjesec-dva. Kolege čije smo bendove dosad uvrstili u program uglavnom su prijatelji i suradnici s kojima i inače sviramo, jer najveći se dio te scene upravo i vrti oko tih ljudi. Nakon Capisconnea i Phonic Zooma koji nastupaju u veljači, za ožujak planiramo Jankov bend koji svira njegove autorske skladbe i koje upravo snimaju u studiju te Tannu Tuwu, bend Đure Dobranića, našeg bubnjara iz prve postave.
Čini se da je jazz stekao podosta popularnosti u nas u posljednjih nekoliko godina. U Zagrebu su jazz nastupi gotovo svake večeri, a ni publike često ne manjka. Kako je u drugim gradovima i mjestima?
Toni Starešinić: Izvan Zagreba, ovisi od mjesta do mjesta i to najviše o tome postoji li u tom mjestu neki entuzijast koji će usprkos minusima na računu te večeri, zbog ljubavi prema glazbi i prema mjestu u kojem živi, ustrajati u održavanju programa svirki čiji protagonisti nisu cajke, najjeftiniji house ili najpoznatija imena estrade. Tada nije ni bitno da to bude samo jazz program. Bitno je održati kontinuitet svirki, da bi se ljude u tom mjestu naučilo da se tamo događa nešto zanimljivo i da se naviknu dolaziti. Jedan tjedan neka je neki alter-bend, drugi tjedan neki kantautor, treći tjedan jazz band… U manjim mjestima ista će publika doći na sve te koncerte i zadovoljna se opet vraćati. Takvih je mjesta malo, ali ih ima, dok s druge strane imate mjesta u kojima nema takvih entuzijasta i ondje nemate što tražiti ako nisu božićni ili uskršnji praznici, kad se studenti vraćaju doma. U Zagrebu se dosta svira, na nekoliko mjesta održavaju se koncerti svakoga tjedna, od srijede do subote. Najvećim su dijelom to birtijaški sessioni u birtijama u koje ljudi izlaze bez obzira na to tko svira i ondje je jazz najčešće samo kulisa. S druge strane, održavaju se zbilja dobri festivali i programi, tako da jazza u Zagrebu odista ne manjka.
Kako je došlo do pokretanja programa Chui ovu glazbu?
Toni Starešinić: Dražen Kokanović ponudio je meni i Janku Novoseliću da osmislimo program u zagrebačkom Vip Clubu. Nakon kraćeg razmišljanja rekosmo: „Ajmo probati pa da vidimo što će se zbiti“. Pošto obojica sviramo u Chuiu odlučili smo projekt nazvati Chui ovu glazbu, što nam se učinilo dobrim nazivom u glazbenom i u marketinškom kontekstu, jer smo na taj način preko Chuia u promotivne aktivnosti uključili i našeg izdavača Dancing Bear, a istodobno dobro reklamiramo Chui. Primivši se tog zadatka, morali smo brzo djelovati, jer je ideja rođena tek dva tjedna prije prvog koncerta pa je bilo malo vremena za odašiljanje informacije do što više ljudi. A opstanak takvog programa ovisi o posjećenosti pa bih se ovom prilikom zahvalio svima koji podržavaju projekt, a posebno dečkima iz agencije SVINAWEB koji su se zbilja naradili i izradli dizajn, promo letak, plakate i web, a k tome guraju reklamu preko interneta.
Tko je DJ D-Gree, zadužen za puštanje glazbe nakon nastupa?
Toni Starešinić: DJ D-Gree je majstor odlične glazbe, obožavatelj, prije svega, dobrog funka, fusiona plesnog tipa i starih r&b komada. Godinama je bio kućni DJ u Funku, zadužen za najbolje funk tulume, tako da su oni koji sljedeći dan ne rade ujutro došli na pravo mjesto.