Toni Starešinić ‘Nesreća’ – atmosferična retro YUlectronica

Soundtrack dokumentarne serije ‘Nesreća’ ima prepoznatljiv retro jugoslavenski zvuk koji podjednako crpi iz oba glavna izvora europske elektro tradicije – onog njemačkog i onog francuskog, no isto tako će nas možda u nekim trenucima podsjetiti i na glazbu koju je slavni John Carpenter skladao i snimao za vlastite filmove.

Toni Starešinić ‘Nesreća’

Budući da se nalazimo u samom finišu 2019., došlo je vrijeme podvlačenja crte i rekapitulacije onoga što nam je godina na izmaku ostavila u nasljeđe. Slažući popis najboljih domaćih glazbenih izdanja godine došao sam do zaključka da je jedna od glavnih osobina domaće glazbene scene bio izrazito velik broj izvrsnih albuma s područja instrumentalne glazbe. Za to su zaslužni neki od trijumfalnih albuma poput istoimenog prvijenca benda Šumovi protiv valova, ali i sve prisutnija alt-jazz scena u razvoju čiji su predstavnici bendovi poput Truth ≠ Tribe. Iz svijeta elektronike krajem godine zabljesnuo je ABOP, a ispod radara su zaplivale i neka nova imena među kojima posebno valja istaknuti koprivničku Mycenu.

No, jedno od najistaknutijih imena na području instrumentalne glazbe na ovom teritoriju je svakako ono Tonija Starešinića koji je ove godine poput revolveraša dvaput brzinski okinuo. Prvi hitac odjeknuo je glasno u obliku albuma “Iz kapetanovog dnevnika”, prvog izdanja koje je njegov sastav Chui snimio u postavi kvarteta s Ivanom Levačićem i Konradom Lovrenčićem kao ritam sekcijom. Drugi hitac uslijedio je vrlo brzo nakon prvoga, a njime se Toni po prvi put predstavio kao samostalni izvođač i skladatelj filmske glazbe. Riječ je o ploči “Nesreća” (u anglo verziji “Disaster”), soundtracku istoimene HRT-ove dokumentarne serije u režiji Arsena Oremovića koja “obrađuje neke od najvećih prometnih i prirodnih nesreća u Hrvatskoj od Drugog svjetskog rata.”

Kako bi dočarao vrijeme radnje događaja koje serija prati, Starešinić se odlučio za skladanje elektronske glazbe na instrumentima poput Moogova i Korgova i analognom tehnologijom dostupnom u tom vremenu, što je primjerice vrlo efektno postignuto i u soundtracku Matta Mortona za hvaljeni ovogodišnji dokumentarac “Apollo 11”. “Nesreća” na taj način dobiva prepoznatljiv retro jugoslavenski zvuk koji podjednako crpi iz oba izvora europske elektro tradicije – onog njemačkog i onog francuskog, no isto tako će nas možda u nekim trenucima podsjetiti i na glazbu koji je slavni John Carpenter skladao i snimao za vlastite filmove.

Osim retro elektronike Toni ovdje koristi i elemente jazz fusiona i to onog specifičnog zvuka iz kontroverzne faze karijere Milesa Davisa koju su obilježili albumi poput primjerice “In a Silent Way”, “Bitches Brew”, “Big Fun” i “Get Up with It”. Taj zvuk i ozračje Starešinić je dosad znao već reproducirati i s Chuijem, a na “Nesreći” je za dašak takve atmosfere zadužen trubač Andrej Jakuš koji gostuje na četiri od devet pjesama albuma.

Budući da je gledateljstvo vrlo dobro prihvatilo prvu sezonu nesreće, Oremović je dobio zeleno svjetlo i za snimanje novih epizoda, a za glazbu će ponovno biti zadužen Starešinić. Zanimljivo je da su neke od glazbenih ideja iz sljedećih nastavaka već zabilježene i na ovoj ploči u završnoj skladbi nazvanoj “U sljedećoj sezoni” što upućuje na činjenicu da je autorski proces iza glazbe za seriju očito nezavisan od samog materijala koji je zadužen pratiti. Možda je upravo zato album “Nesreća” i više od jednog soundtracka i treba ga se tretirati kao zasebno umjetničko djelo, a ne samo kao muzičku zavjesu jedne serije.

Ocjena: 8/10

(HRT/Menart, 2019.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X