Umjetna inteligencija – pogodnosti i opasnosti 2. dio: Pobuna

Pojava umjetne inteligencije izravno je ugrozila brojna dosadašnja umjetnička zanimanja, rad na umjetničkim djelima, te kompletne produkcije, iako je s druge strane otvorila prostor brojnih benefita i snižavanje troškova produkcije upravo u tim segmentima zbog čega se budućnosti rapidno mijenja iz dana u dan. Drugi dio feljtona bavi s trenutno najdužim štrajkovima u povijesti Hollywooda.

SAG-AFTRA štrajk u SAD-u 2023. godine (Foto: Eden, Janine and Jim Henry / Wikipedia)

Najduži štrajk u povijesti američkog sindikata glumaca SAG-AFTRA (Screen Actors Guild – Američka federacija televizijskih i radijskih umjetnika) trajao je od 14. srpnja do 9. studenog 2023. godine. Štrajkalo se zbog radnog spora s Savezom filmskih i televizijskih producenata (AMPTP). SAG-AFTRA štrajk bio je koordiniran sa štrajkom Američkog udruženja pisaca (WGA) koje zastupa 11.500 scenarista i koji je trajao od 2. svibnja do 27. rujna 2023. godine, također zbog radnog spora sa AMPTP-ijem.

Oba su štrajka pridonijela najvećem prekidu američke filmske i televizijske industrije od pandemije uzrokovane virusom COVID-19. Kombinirani učinak štrajka rezultirao je gubitkom 45.000 radnih mjesta i s procijenjenih 6,5 milijardi dolara gubitka za gospodarstvo američke savezne države Californije. Štrajk je uzrokovao nedostatak tekuće filmske i televizijske produkcije što je rezultirao time da su neki studiji morali zatvoriti vrata ili smanjiti broj zaposlenih, a također su bili ugroženi dugoročni ugovori stvoreni tijekom procvata medijskog streaminga.

Uzrok svemu bio je pokušaj Saveza filmskih i televizijskih producenata (AMPTP) u smanjenje troškova produkcije koji se dakako trebao prelomiti preko leđa glumaca i scenarista, kao i klauzula o budućoj upotrebi umjetne inteligencije, što se pokazalo kao dodatna prijetnja.

WGA štrajk u SAD-u 2023. godine (Foto: David James Henry / Wikipedia)

Udruženje pisaca (WGA) je tek četiri mjeseca od početka štrajka uspjelo poslati poruku svom članstvu da je AMPTP pokazao spremnost učiniti ustupke u nekim područjima, uključujući pronalaženje načina za zaštitu pisaca od tehnologije umjetne inteligencije. To je bio znak da je AMPTP bio popustio pred brojnim pritiscima javnosti, ali i političara.

Naime, AMPTP je dotad držao pregovore na mrtvoj točki jer je računao da mu nepopustljivost ide u korist s obzirom da će štrajk prije dovesti scenariste i glumce u nezahvalnu financijsku situaciju nego njih. Stalno se pokušavalo naći štrajkbrehere i zakonske rupe koje bi im išle u prilog. Na primjer na međunarodnoj razini, članovi SAG-AFTRA-e ovlašteni su nastaviti raditi u Ujedinjenom Kraljevstvu prema unaprijed utvrđenim kolektivnim ugovorima, budući da zakon Ujedinjenog Kraljevstva kriminalizira štrajkove solidarnosti. Tako je HBO-ova serija „House of the Dragon“ nastavila svoje snimanje u Ujedinjenom Kraljevstvu s glumcima SAG-AFTRA-e koji rade pod tzv. Equity ugovorima, što je izazvalo reakciju među obožavateljima serije.

Bilo je i otvorenih pokušaja zastrašivanja kad je Ian Woolf, producent serije „BMF“ s automobilom nasrnuo na pisce štrajkače Gabriela Alejandru Garzu i Toma Smutsa dok su ovi prosvjedovali ispred sjedišta produkcije. Lionsgate je tada promptno suspenzirao Woolfa i izdao priopćenje: “Ozbiljno shvaćamo djela zastrašivanja i prijetnje nasiljem i temeljito ih istražujemo.“ Najsramotniji čin iz redova AMPTP-a se pak dogodio 17. srpnja 2023. kad su u potpunosti orezane grane s lišćem na stablima fikusa na pločniku Bulevara Barham gdje su se svakodnevno okupljali prosvjednici ispred ulaza NBCUniversala. Orezivanje je opisano kao osvetnička akcija jer su prosvjednici koristili sjene stabala kao zaštitu od Sunca i visokih temperatura tog kalifornijskog ljeta. NBCUniversal je potom kažnjen simboličnom kaznom od 250 dolara zbog kršenja zakona o drveću i uništavanja gradske imovine u Los Angelesu.

WGA štrajk 2023. godine u New Yorku ispred Marvel i Disney+ studija (Foto: Fabebk / Wikipedia)

Pokušaji štrajkbreherstva također nisu uspijevali jer su članovi SAG-AFTRA-e i WGA-a održavali neočekivanu čvrstoću svojih redova. Tako je kanadski glumac Stephen Amell u srpnju 2023. rekao kako ne podržava štrajk nazvavši ga redukcijskom i kratkovidnom pregovaračkom taktikom, no ubrzo se ispričao za ono što je rekao u objavi na Instagramu i potom se pridružio prosvjednom skupu u New Yorku.

Nakon njega je „The Drew Barrymore Show“ je najavio nastavak snimanja, ali nakon što je WGA East osudila taj potez kao kršenje WGA pravila o štrajku, Drew Barrymore je objavila video isprike na Instagramu, rekavši: “Duboko se ispričavam piscima. Duboko se ispričavam sindikatima.” Slično je pokušao i Bill Maher s najavom snimanja „Real Time with Bill Maher“, ali je također odustao nakon što se WGA oglasila.

Da će AMPTP morati popustiti bilo je jasno kad su predsjednik SAD-a Joe Biden, američki senator iz Vermonta Bernie Sanders i gradonačelnica Los Angelesa Karen Bass izrazili svoje podrške sindikatima glumaca i scenarista. Neki političari su se i sami pridružili kolonama, uključujući gradonačelnika Burbanka Konstantinea Anthonyja (koji je i sam član SAG-AFTRA-e), kao što se i političarka i aktivistica Alexandria Ocasio-Cortez pridružila protestnom okupljanju ispred Netflixovih studija u New Yorku, te kritizirala bogatstvo voditelja studija dok se prosječni scenarist ili glumac bori za pristup zdravstvenoj skrbi i istaknula snagu izravne akcije u ostvarivanju ekonomskih pobjeda. Uz to je i guverner Kalifornije Gavin Newsom ponudio pomoć u posredovanju oko okončanja štrajkova.

Stvar su ubrzale i nesmotrene i bahate izjave moćnika iz AMPTP-a. Bob Iger, izvršni direktor The Walt Disney Company, rekao je da zahtjevi glumaca “nisu realni”, dodajući da oni “poskupljuju izazove s kojima se ovaj posao već suočava”. Iger je kritiziran zbog ovih primjedbi u svjetlu njegovog ugovora s Disneyem, koji mu je omogućio da zaradi čak 27 milijuna dolara u 2023. godine pored svoje plaće i bonusa. TheWrap je napisao da Iger zarađuje preko 500 puta više od prosječne plaće Disneyjevih zaposlenika, dok je Town & Country napisao da je to zapravo 1242 puta više od prosječne plaće Disneyjevog zaposlenika. Fran Drescher, predsjednik SAG-AFTRA-e nazvao je te izjave „odvratnima“, Wall Street Journal ga je proglasio “gluhim”, dok je glumac Bryan Cranston odgovorio Igeru: “Neće nam se oduzeti poslovi i dati robotima.”

SAG-AFTRA štrajk 2023. ispred Warner Bros studija u Los Angelesu (Foto: Jack Yuran / Wikipedia)

Članstvo WGA je 9. listopada službeno ratificiralo novi ugovor. SAG-AFTRA je 8. studenog 2023. objavila izjavu svojim članovima u kojoj je najavila prekid štrajka i kako je pregovarački odbor jednoglasno glasovao za odobrenje privremenog sporazuma s AMPTP-om. Dogovor je odobren 5. prosinca nakon glasanja unutar SAG-AFTRA-e.

No svima je jasno da je u pitanju tek prvi korak, jer je ipak u pitanju privremeni trogodišnji sporazum. Tyler Perry je to sažeo u intervjuu za CBS Mornings: „Ovo je samo trogodišnji ugovor. Za dvije godine, dvije -i pol godine, opet ćemo pregovarati … pa moramo znati što smo dobili, a što smo dobili zasad? Da sam vodio svoj posao pokušavajući dobiti sve odjednom, ne bih bio ovdje. Vidjet ćemo što možemo učiniti sljedeće.”

U međuvremenu je doseg umjetne inteligencije u filmskoj industriji iste te 2023. godine najzornije pokazao svoje mogućnosti u blockbusteru „Indiana Jones i artefakt sudbine“, ne pretjerano po pitanju radnje, već po dobnim transformacijama glavnog glumca Harrisona Forda uz pomoć alata umjetne inteligencije.

Scorsese je 2019. u „Irishmanu“ prilično nezgrapno pomladio Robeta De Nira i Joea Pescija, no Harrison Ford je svega četiri godine kasnije u posljednjem nastavku franšize o najpopularnijem filmskom arheologu izgledao kao da je u različitim periodima života (odnosni cijeli svoj život) snimao sekvence novog filma. Pitanje: „Hoće li u budućnosti uopće biti potreban glumac?“ od tog trenutka bivalo je sve aktualnije.

No zahvaljujući naporima štrajkaša to novo poglavlje ‘borbe između umjetne inteligencije i ljudskih resursa’ ne odvija se na filmskom i televizijskom terenu, već u jako bliskom sektoru – sektoru videoigara.

Sa značajnim napretkom u generativnoj umjetnoj inteligenciji početkom 2020-ih, programeri igara vidjeli su potencijal za smanjenje troškova rada i povećanje produktivnosti zamjenom ljudskih izvođača umjetnom inteligencijom. Osim toga, masovna otpuštanja u industriji videoigara od 2023. nadalje dovela su do zabrinutosti o budućoj održivosti razvoja igara, budući da je to dovelo do otkazivanja nekoliko projekata igara i gašenja nekoliko studija. Dakle, na umjetnu inteligenciju se gleda kao jedno od rješenja za ublažavanje rastućih troškova razvoja igara, uključujući troškove povezane s unajmljivanjem glumaca za glasovno snimanje i snimanje pokreta. Prema izvorima, studiji za snimanje pokreta mogu naplaćivati 500 do 2000 dolara po satu, a glumac, član sindikata, koji posuđuje glas može zaraditi od 450 do 2000 dolara po satu. Iako bi umjetna inteligencija potencijalno mogla smanjiti ili čak eliminirati te troškove, to je također dovelo do značajne zabrinutosti aktera videoigara iz svih sektora, uključujući neželjeno repliciranje glasa i sličnosti, sigurnost posla i nedostatak naknade. Time je započela nova bitka za SAG-AFTRA-u.

Tako je dana 26. srpnja 2024. godine SAG-AFTRA pokrenula štrajk protiv svih tvrtki za video igre koje su potpisale tzv. Interactive Media Agreement. Štrajk je započeo nakon godinu i pol pregovora koji nisu rezultirali sporazumom o zaštiti od upotrebe umjetne inteligencije za sve izvođače obuhvaćene spomenutim ugovorom. Osim izvođača videoigara, postoji i zabrinutost oko tvrtki koje imaju sposobnost obučiti AI da replicira glas glumca ili stvori digitalnu repliku nalik na njih, bez pristanka ili poštene naknade.

Štrajk još uvijek traje, ali pod daleko manjim medijskim povećalom, time i pritiskom javnosti, spram štrajka scenarista i glumaca iz 2023. godine.

Nastavlja se…

Prijašnji nastavak:

*Tekst je potpomognut sredstvima natječaja “Poticanje novinarske izvrsnosti” Agencije za elektroničke medije.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Izdvojeno

Idi na Vrh
X