Završetkom Membrain festivala, i otkazivanjem posljednjeg po rasporedu – Blast festa, i službeno je završena treća sezona Martinske sveukupno, a druga pod nemogućim okolnostima, dakako prouzročenih pandemijom virusa covid-19.
Nemoguće okolnosti počele su lani, kada je uslijed prve godine pandemije Martinska bila jedina festivalska destinacija u Europi, na kojoj se u razdoblju od šest tjedana održalo pet festivala, i jedan cijelovečernji koncert. Za razliku od većine festivala, koji su poradi odgođenih turneja odgodili svoja događanja, festivali na Martinskoj u zadnje dvije godine predstavili su agilnu domaću i regionalnu scenu, uz pojedina inozemna gostovanja, onih koji su se mogli probiti i doletjeti na pojedinačne nastupe.
Ovogodišnja sezona Martinske najavila je šest festivalskih događnja, kao i cikluse cirkuskih predstava, a predstavljena je na tiskovnim konferencijama u Zagrebu, u prostorijama nekadašnjeg kluba Jabuka, i u Šibeniku, ispred kluba Azimut.
Sezona 2021. pripremana je kroz kontinuiranu nesigurnost i niz nepoznanica o njezinu održavanju, uz nove mjere donesene krajem lipnja, koje su dopuštale okupljanja do 100 ljudi, dok su veća događanja, uključujući i festivali, dopušteni isključivo uz covid propusnice, ili negativni test.
“Prethodno, kupci ulaznica nisu mogli biti pravovremeno obaviješteni o detaljima novodonesenih mjera, i dodatnim troškovima onih necijepljenih koje će snositi za testiranja, što je dodatno otežalo već nezahvalnu poziciju organizatora kulturnih događanja, koji su od početka pandemije među prvima na udaru, i kao takvi trpe ponajveće štete u poslovanju”, kažu organizatori.
Nadalje objašnjavaju da iako je sastavni dio koncepta projekta Martinska dovoditi u Šibenik posjetitelje iz drugih krajeva, šibenski organizatori i promotori dijelom računaju i na potporu lokalne publike. Novodonesene mjere su utoliko nadalje otežalle situaciju uz činjenicu da su upravo Šibensko-kninska, uz susjedne Zadarsku i Splitsko-dalmatinsku, među najlošije procijepljenim županijama. To je polučilo rezigniranost i otpor kod dobrog dijela lokalne publike, pri čemu temperamentni Dalmatinci aktualnu kampanju cijepljenja, unatoč svim znanstvenim činjenicama, primarno doživljavaju kao nametanje društvenih nejednakosti, umjesto borbe za zdravlje stanovništva.
To su bili neki od glavnih razloga zbog čega je prvo najavljeni festival sezone – Regius, ovog ljeta najavljen u suradnji sa portalom Muzika.hr (9.-10.07.), odlučio odgoditi svoje događanje, bez dovoljno samopouzdanja u uspješan ishod, s obzirom da je primarno ciljao na lokalnu i domaću publiku, s Goranom Baretom & Majkama, te Urbanom & 4, kao nositeljima programa, uz niz drugih izvođača s domaće i regionalne scene.
Kako je to izledalo ove godine, može se saznati kroz kratki siže: Sezona Martinske tako je počela serijom cirkuskih predstava Kaos Cabaret u režiji kolektiva Cirkobalkana. Tomu je prethodilo podizanje cirkuskog šatora, koji je na lokaciji ostao da samog završetka sezone, i služio kao glavna pozornica narednim događanjima, donijevši atraktivnošću svoje konstrukcije jednu novu i posebnu dimenziju, a cirkuske predstave održavale su se 4 dana zaredom (8.-11.07.), uz mjere i ograničeni kapacitete do 100 ljudi.
Sve predstave bile su popunjene, izazvale oduševljenje posjetitelja, i u startu ostavrile više ciljeva: donijele su kreativni iskorak u predstavljenim sadržajima sezone, na Martinsku privukle obitelji s djecom, te približile južnu obalu zaljeva vlastitog grada nekim novim generacijama, ali i starijim među kojima je bilo i onih koji su je posjetili nakon niza godina, a neki i prvi put.
Devetnaesto izdanje Seasplash festivala bilo je prvo festivalsko događanje, održano od 15. do 18. srpnja. Iako je kampanja bila otežana, svjedočili smo boljoj posjećenosti od lanjske, prve pandemijske godine, sa značajnim brojem inozemnih posjetitelja, iz dobrog dijela europskih zemalja, a i iz ostataka svijeta. Uz brojne dnevne sadržaje i radionice, glazbeni program održavao se na 3 pozornice, u razdoblju od 17 do 06 sati, ponudivši niz upečatljivih nastupa gostujućih izvođača.
Na glavnu pozornicu vratili su se nastupi bendova i live act-ova, kao što su: Inner Terrestrials, Alejuandro Buendija & Sinovi, Brain Holidays, Kali Fat Dub, Anja G & Dr. Obi, Plesač sporog stepa i One Dread. Umjesto londonskog kolektiva Reggae Roast koji poradi postojećih mjera u V. Britaniji nisu uspjeli doći i nastupiti predvođeni vokalistom Natty Campbellom, bilo je zadovoljstvo doživjeti povratak na pozornicu Sassje, a zapažene nastupe na drugoj pozornici odradili su Billain i Plazmatick.
Kao prvi festival sezone, Seasplash je bio izložen svakodnevnim kontrolama inspekcije lokalnog stožera civilne zaštite, u pratnji MUP-a. Nasumično su provjeravane covid propusnice, ili važeći negativni testovi, i nisu pronađene nikakve nepravilnosti ni kod osoblja, ni kod izvođača i publike, dok je organizacija lokacije i sustava nadzora u svim navratima ocijenjena 10/10.
Vikend nakon (23.-24.07.) održano je treće izdanje lani pauziranog Kanal festa, punk festivala koji je naslijedio najdulju tradiciju festivala na Martinskoj, s obzirom da je prvi punk festivala na lokaciji održan još davne 2000. godine. Kanal fest u svom trećem izdanju imao je znatno bolju posjećenost nego 2019. Prvi dan krenuo je malo rezervirano, sa nastupom britanskog sastava Inner Terrestrials kao špicom večeri.
Predstavnici vodičke udruge Bokun preko dana su pokazivali svoje vještine na za tu priliku postavljenoj skate rampi, dok je subota bila još znatno kvalitetnije posjećena i završila u ekstazi, s upečatvljivim nastupima sastava Špurijus, Gužva u 16-ercu i Šank?!.
Nove mjere – novi problemi
Nakon tog vikenda uslijedio je novi šok, jer su objavljene nove mjere koje za područje Dalmacije dopuštaju javna događanja sa trajanjem do ponoći. Organizatorima idućeg po redu – Slurp! festivala, tretiranom pod iznimkom kao profesionalno-umjetnička izvedba, prvo je izdana dozvola sa najavljenim radnim vremenom do 06 sati ujutro, da bi ista koji sat nakon bila ukinuta, te izdana nova sa trajanjem do ponioći, i to tek dan prije početka događanja.
O toj situaciji izvještavao je i Ravno do dna.
Organizatori su u tome kazali sljedeće: “Za razliku od tekuće turističe sezone, tokom koje svjedočimo masovnom protoku ljudi, bez ikakvih mjera, i uz nesmetani rad turističko-ugostiteljskih objekata do sitnih jutarnjih sati, javnim i kulturnim događanjima nametnut je vrlo rigorozan i ograničen sustav (ne)funkcioniranja, uz stroge nadzore i prijeteće kazne. Iako festivali kroz cijelu godinu održavaju kampanju, pokušavajući privući posjetitelje iz drugih krajeva, Europe i svijeta, festivalski gosti ne tretiraju se gostima. Iako su u posljednjih 10+ godina festivali polučili značajne rezultate, kako za domaće gospodarstvo, i same turističke rezultate, isti ne uživaju beneficije i subvencije, već su naprotiv – žrtvovani poradi turističke sezone.”
Zaključili su da je stoga sasvim očigledno da su kulturne manifestacije nepravedno tretirane i završile kao kolateralna žrtva uslijed dvostrukih mjeriila i nekorektnih pravila igre. Štoviše, ukoliko nije nepoznanica da je na istočnoj i zapadnoj strani iste županije određenim lokalitetima, koji nose iste karaktieristike, odobren normalan rad. A svemu skupa nisu pomogli ni zadovoljeni pravni okviri, ni poštivanje mjera na visokoj razini realizacije.
Posebno je loše prošao Slurp! Festival najavljen za 30.-31. srpnja. Odlučeno je cijelokupni, dvodnevni program zgurati u jednodnevni, s trajanjem od 06 do ponoći istog dana, na dvije pozornice i s punih 18 sati plesa. Nakon instatno postignutog konsenzusa s izvođačima i inim suradnicima, organizacija je dovedena u situaciju da u manje od 24 sata prvi put u povijesti pripremi i realizira rave po zvizdanu usred Dalmacije. Na Healing Sounds pozornici, redom su se izmijenjivali: Bebetto, Le Chocolat Noir, Ilija Rudman, Petar Dundov, Sergej Snooze, Qwerty, Funk Guru, Jan Kinčl, Ivan Komlinović i SugaDaddy. Svi izvođači isporučili su odlične setove, čak i onda kad su vladali ekstremni uvjeti visoke ljetne temperature, navodno najtopijeg dana ovog ljeta.
Šibenski entuzijast Dražen Frua danima i noćima pripremao je pravu malu oazu Čudne muzike, pozornice na kojoj se izmijenjivao popriličan broj DJ-a sa lokalne scene, uz poneke goste iz drugih gradova, među kojima su zamijećenije setove odsvirali: Session Digger, DJ FrenkyBoy, Edy C, Fikcio Monger, Tomislav Rupic, itd.
Za razliku od nadležnih institucija, Šibenčani i ini posjetitelji su srčano podržali lokaciju Martinske, kao i rođendansko slavlje desetog izdanja Slurp!-a, isprativši ga s ovacijama.
Posljednje održano događanje ove godine bio je Membrain Festival, u svom šestom izdanju, ovog puta na 2 pozornice. Festival predstavlja niz producenata i izvođača, naslonjen na stilove kao što su drum’n’bass, halfstep, dubstep, i druge srodne oblike bass glazbe, među kojima su se svojim nastupima istaknuli: Youngsta, Coco Bryce, Onemind, Yorobi, Amoss, Presha, The Untouchables, Artilect.
Glavnina posjetitelja došla je iz Europe, među kojima su dominirali oni iz Njemačke, Francuske, Austrije, pa i skandinavskih zemalja. Prethodno najavljen kao cijelonoćni, program je pomaknut u ranije termine, i trajao bez prestanka od ranih poslijepodnevnih sati do ponoći. Od početka do kraja programa posjetitelji su ugodno popunili kapacitete pozornica, a izvođači u kompletu isporučivali setove na zavidnoj razini.
Blast fest, najavljen kao posljedni, od 13. do 15. kolovoza, slično kao i Regius na početku sezone, u nedostatku samopouzdanja u uspješno izdanje, odlučio je za 2022. odgoditi svoj audio-vizualni program naslonjen na domaću elektroničku scenu. S tim je i službeno zaključena ovogodišnja sezona Martinske, ostavivši popriličan broj razočaranih, s obzirom na mnogobrojne koji su iščekivali novo izdanje ovog boutique festivala, koji je lani zabilježio najveći rast posjete.
U okrnjenoj sezoni, Martinska je ovog ljeta privukla nešto više od 8500 gostiju, tj, nešto manje od 20 tisuća sveukupno kroz dvije pandemijske godine. Projekt pokrenut u suradnji s gradom Šibenikom, Turističkom zajednicom grada Šibenika, Šibensko-kninskom županijom, i Javnom ustanovom za zaštitu prirode ŠKŽ, u vrijeme pandemije i nepostojećih budgeta, ne bi bio moguć bez koordinacije Pozitivnog ritma, i svestrane pomoći dugogodišnjih suradnika, koji su zajednički omogućili da se situaciji unatoč Martinska pojavi kao lokacija sa najvišim produkcijskim standardima.
“Prijevremni prekid programa već je pokrenuo pripreme za iduću godinu, za koju osim već uobičajenih sadržaja, organizatori najavljuju daljnje kreativne iskorake, i još noviteta”, unatoč svemu optimistično poručuju organizatori.