Van Morrison i misterij iz bostonskih katakombi

‘Live in Boston 1968’ snimka je koja je kod Morrisonovih ljubitelja ekspresno postigla kultni status, a svojom bizarnom pričom
nastavlja golicati maštu slušateljstva.

  • 15
    Shares
Van Morrison “Live in Boston 1968”

U svojoj knjizi “Astral Weeks: A Secret History of 1968”, jednom od najuzbudljivijih ovogodišnjih publicističkih djela s područja popularne kulture, autor Ryan H. Walsh dobar dio stranica posvećuje potrazi za snimkama Vana Morrisona iz bostonskog kluba The Catacombs koje je ovaj sjevernoirski bard u američkom egzilu, snimio u pratnji dvojice lokalnih glazbenika koji su s njim kratko svirali kao Van Morrison Controversy, kontrabasista Toma Kielbanije i flautista Johna Paynea, a predstavljaju ideju Morrisonovog remek-djela “Astral Weeks” u njenom samom začetku. Walsh dobiva priliku čuti ovu izvanredno rijetku snimku u stanu radijskog DJ-a Petera Wolfa i ostaje osupnut zapisom kreativnog genija u razvojnoj fazi stvaranja ključnog dijela njegovog bogatog opusa i pita se hoće li zvuci iz bostonskih katakombi i kada doprijeti do ušiju široke publike.

Nekoliko mjeseci nakon što je Walsheva knjiga objavljena autor obavještava svoju sljedbu o neobičnom otkriću, a vijest o tome će prenijeti i brojni svjetski glazbeni mediji. Naime, putem britanske grane servisa iTunes ova snimka koju je pisac tražio poput svetoga grala postala je dostupna za download bez ikakve naslovnice i s neupečatljivim naslovom ‘Live in Boston 1968′. Sljedeći dan snimka je već povučena, pa je Walsh pretpostavio kako je riječ o pokušaju izdavača da očuva autorska prava izvođača budući da prema zakonu početkom sljedeće godine sva neobjavljena glazba iz 1968., nakon pedeset godina prelazi u javnu domenu. No, ono što je taj potez imao za posljedicu je slučajno i legalno plasiranje na tržište bootleg snimke na koju će obožavatelji sada moći navaliti, nakon što im je Walsh svojom knjigom potaknuo rast zazubica.

Dan nakon povlačenja snimke s legalnog tržišta uz malo predanijeg češljanja alternativnih kanala za pronalaženje glazbe na internetskim prostranstvima bilo je već moguće pronaći ovaj zapis, a nakratko je u cijelosti zasjao i na YouTubeu, s kojeg je očekivano brzo uklonjen. Oni koji su uspjeli doći do snimke s jedne strane možda nisu dijelili Walshevu opčinjenost, budući da je kvalitetom zvuka u pitanju i dalje bootleg snimka s kraja šezdesetih koja pati od svih problema tadašnje snimačke tehnologije, no isto tako su imali priliku na neki način svjedočiti kreativnom skoku kakav je Morrison osmislio nakon okončanja karijere u bendu Them i svojih prvih radijskih hitova poput “Brown Eyed Girl”, koju uzgred budi rečeno, također možemo čuti i na setu iz Katakombi.

Set otvara pjesma “Sit Down Funny Face” koja neće oživjeti čak ni na “Astral Weeks” već tek dvije godine kasnije na albumu “His Band and the Street Choir” pod nazivom “Virgo Clowns”. No već nakon toga trio počinje zakuhavati magiju sa “Cyprus Avenue”, a moći ćemo čuti i rane verzije pjesama “Beside You” i “Madame George”. I neki prijašnji radovi poput “He Ain’t Give You None” s Vanovog prvog albuma “Blowin’ Your Mind”, pa čak i uspješnice benda Them kao “One Two Brown Eyes” tretirane su u istom stilu po kojemu će “Astral Weeks” postati poznat, dok najveći dio koncerta otpada na izvedbi dvaju ukriž prepolovljenih pjesama, “Train, Train” čija je prva polovica nažalost abruptno prekinuta prije završetka, te teški blues o umiranju Vanove bivše djevojke od tuberkuloze, “T.B.Sheets”.

“Live in Boston 1968” snimka je koja je kod Morrisonovih ljubitelja ekspresno postigla kultni status, a svojom bizarnom pričom nastavlja golicati maštu slušateljstva. Bilo bi zanimljivo vidjeti hoće li u skorijoj budućnosti koncert iz Katakombi doživjeti i pravo službeno izdanje i koliko će biti uopće moguće pročistiti zvuk da dobijemo audio kvalitetu kakva glazba koja je ovdje zabilježena svakako zaslužuje. No i u ovom sirovom i prašnjavom obliku riječ je o albumu itekako vrijednom proučavanja. Na ovom izdanju prvenstveno treba zahvaliti Ryanu Walshu koji je očito i kod samog Morrisona probudio želju da dođe do ove kultne snimke kako bi preduhitrio potencijalne buduće nalaznike u nastojanju da zarade na objavi preko njegovih leđa. No, u šeprtljavoj provedbi
plana Van nam je uručio divan dar, jer u vrijeme interneta sve je dostupno svakome. Budimo zahvalni!

  • 15
    Shares

Zadnje od Osvrt

Idi na Vrh