Hip-hop je glavni sastojak K-Popa, beton njegovih temelja, kvasac u njegovom kruhu, glavni krvožilni sustav onoga što je K-Pop (u)činilo – K-Popom. I to od njegovih ranih dana.
Prvi bend koji je u korejsku glazbu donio tzv. “zapadnjačke elemente”, ništa drugo nego suvremene hip-hop utjecaje 1990-ih, bio je Seo Taiji and Boys. Seo je volio američki rap, ali nije zaboravio ni na korejski folk pa je sve to ujedinio u vlastitu diskografiju, prije svega u singl “Hayoga”, pionirski K-Pop klasik iz 1993. godine.
Korejski hip-hop i danas spaja sve i svašta, uvijek se oslanjajući o američki trend, estetiku i poetiku pa čak i jezik – engleski jezik rimuje s korejskim, u jedinstvenim kreacijama tako tipičnim za korejsku rap scenu. Čak su i BTS – što danas možda zvuči pomalo nevjerojatno – počeli kao hip-hop bend. Vođa grupe Kim Nam-joon poznatiji je pod pseudonimom RM, što je skraćenica za Rap Monster. Poslušate li njegove solo uratke, shvatit ćete da uistinu jest monstruozno dobar reper. Suga repa i kao Agust D, J-Hope također slaže rime na mikrofonu, i svi su oni tijekom karijere u BTS-u izbacivali solo hip-hop albume i mixtapeove. Slična je priča i s BigBangom, najvećim K-Pop bendom prije pojave BTS – G-Dragon i T.O.P. počeli su s nastupima u hip hop klubovima, prije nego su ih unovačili za boy bend.
Grupa Garion nastala je još 1998., a nakon pola desetljeća provedenih u underground rap klubovima, objavili su prvijenac “Garion” (2004) i ušli u povijest kao prvi korejski hip-hop bend čije su rime isključivo na korejskom jeziku. Na Korean Music Awards su 2006. osvojili priznanje za najbolju hip-hop pjesmu (“Mutu”), tada svježu kategoriju koja se razvijala onako kako se razvijala scena. A razvijala se uvelike zahvaljujući televiziji – talent show “Show Me The Money” (2012.) odvukao je hip-hop duboko u korejski mainstream pa je do 2020. godine postalo sasvim normalno da jedan Zico ima najprodavaniji singl u državi. Njegov “Any Song” bio je demonstracija sile, kako snage spajanja hip-hopa i K-Popa, tako i moći hita koji je proveo čak sedam tjedana na prvom mjestu Gaon Digital Chart, top liste 200 najprodavanijih pjesama u Koreji. Zico je među prvima nanjušio potencijal TikToka pa je iste godine stvorio globalni viralni fenomen sa svojom pjesmom, pokretanjem plesnog izazova na aplikaciji koja je probijala milijardu korisnika. Nakon deset godina provedenih na sceni, Zico se konačno našao na vrhu svijeta – i onda je morao u vojsku.
Rođen u Seulu 1992., Zico je pohađao glazbenu srednju školu, gdje se specijalizirao za pjevača. Školovanje je nastavio u Kanadi, Japanu i Kini, upijajući utjecaje. Prve je korake napravio kao MC Nacseo. Nastupao je po Aziji kao dio crewova Dope Squad i Undisputed. Upoznao je mladog repera Parka Kyunga – Holkea, s kojim se penjao na pozornicu svake rupčage koja je otvarala vrata klincima sa šiltericama i širokim hlačama. Zajedno su debitirali 2009. godine kao duo Harmonics, s digitalnim singlom “The Letter”, odličnom rap-baladom za Stardom Entertainment.
Sljedeće godine, Zico se oglasio sa svojom prvom samostalnom zbirkom pjesama – mixtape “Zico on the Block” nije bio namijenjen mainstreamu, već vrlo jasna i glasna objava dolaska novog velikog talenta, namijenjena hip-hop sceni. Ambicija je očita već na početku s gostovanjem Verbal Jinta, jednog od najvažnijih i najvećih inovatora korejskog rapa, a koji je doslovno razgrnuo zastore i najavio ukazanje novog mladog genijalca. “Zico on the Block” se danas smatra klasikom mixtape scene, ali tada nije bio dovoljan za plaćati račune pa se Zico 2011. pridružuje boy bendu Block B. U njemu ostaje sve do 2018., kada momci zbog uniformiranja većine članova pauziraju sve aktivnosti. Zico je putem postao i K-Pop idol i cijenjeni rap umjetnik, što je bio neizbježan recept za ljubomoru.
Znao je ratovati s MC-ima koji su ga omalovažavali zbog karijere u boy bendu, baš kao što su mu neki predbacivali da je postao popularan reper upravo zato što je već imao izgrađeni status u K-Pop mašini. Možda u tome i ima nešto istine, ali činjenica jest da je od 2013. bio nezaustavljiv kao solo izvođač, posvećen hit-singlovima pa čak i produkciji drugih izvođača. Iako mini-albume objavljuje od 2015., počevši s “Gallery”, daleko komercijalnijeg sounda od zbirke hednodera na mixtapeu, samostalni LP izdaje tek 2019. “Thinking” je Zico u naponu komercijalne snage, zbirka tvrdog rapa, melodičnog R&B-ja pa čak i plesnog i baladnog K-Popa, daleko više pop nego što su navikli oni koji su se, primjerice, u njegovu glazbu zaljubili preko evergreena poput “Okey Dokey” (2015), gotovo pa psihodeličnog dueta s Minom.
Čitavu 2018. godinu, Zico je slavio svoj uspjeh. Album je zahvaljujući YouTubeu pripremio teren za rasprodane dvorane u Koreji, a onda i međunarodnu turneju. Nastupao je u Španjolskoj, Engleskoj, Nizozemskoj, Poljskoj i Rusiji pa otputovao u SAD, gdje je održao koncerte u Los Angelesu, San Franciscu, Chicagu i New Yorku. Iste je godine bio pozvan na kulturne susrete tj. Inter-Korean summit održan u Pjongjangu gdje je nastupio kao izvođač i izveo dvije pjesme. Uspjeh je iskoristio za osnivanje svoje diskografske kuće, pokrenute 2019. pod imenom KOZ Entertainment; igrao se s frendovima u novom hip-hop crewu Fanxy Child, pokorio svijet s “Any Song” i onda doživio sudbinu većine mladih korejskih superstarova – nestao na dvije godine zbog služenja vojske. Oprostio se s mini-albumom “Random Box”, izdanim mjesec dana prije odlaska. U travnju 2022. Konačno se vratio civilnom životu pa to proslavio objavom novog mini-albuma “Grown Ass Kid”.
“Grown Ass Kid” je sve što smo mogli očekivati, mješavina plesnog “repanog K-Popa” i minimalističkog tvrdog rapa, šaren i rasplesan, mračan i melankoličan, s posebno upečatljivim gostovanjem novog rastućeg vokalnog fenomena Zior Park. Nakon slušanja “Grown Ass Kid”, zapadnjački mediji nazvali su Zica “trenutno najvitalnijom K-Pop zvijezdom”.
Zico kaže da “Grown Ass Kid” ima “apstraktni koncept”, kao neka vrsta omnibusa, pet pjesama/priča spojenih u jedan film/LP, zbirka priča klinca koji je, kao, odrastao u vojsci, a u osnovi ostao isto ono zaigrano dijete koje žonglira formama i žanrovima, nikad ne odustajući od podsjećanja da se savršeno udomaćio u gornjem domu korejske hip-hop i pop scene.
*Zahvaljujemo Veleposlanstvu Republike Koreje u Zagrebu na pomoći u objavljivanju ovog članka.