Bettye LaVette ‘Things Have Changed’ – dilaneska iz ženske perspektive

Puno veći užitak slušati ovakve obrade nedovoljno hvaljenih bisera iz Dylanovog podcijenjenog razdoblja u osamdesetima, nego bezbroj puta prožvakana opća mjesta njegove pjesmarice kojima je teško išta pametno i novo dodati.

Bettye LaVette “Things Have Changed”

Američka soul diva Betty Jo Haskins, poznatija kao Bettye LaVette, pojavila se na sceni još u šezdesetima kada je snimila pjesme poput hita “Let Me Down Easy” i bombe “You’ll Never Change”, no veći uspjeh i slavu nije postigla sve do sredine prošlog desetljeća kada joj je karijeru oživio producent Joe Henry svojim radom na odličnoj povratničkoj ploči “I’ve Got My Own Hell to Raise”. Nakon toga objavila je još niz ploča na kojima se dobar dio materijala sastojao od obrada pjesama majstora pop i rock glazbe u Bettyeinim originalnim i nadahnutim interpretacijama.

Jedan od takvih čije je pjesme obrađivala jest i nezaobilazni Bob Dylan. Njegovim pjesmama “Everything Is Broken” i “Unbelievable” otvorila je svoje ploče “Thankful N’ Thoughtful”, odnosno “Worthy”, a sada se odlučila za korak dalje i pripremila je cijeli album Dylanovih obrada nazvan “Things Have Changed”, nazvan prema skladbi iz filma “Wonder Boys” iz 2000., kojom se stari Bob okitio i Oscarom za najbolju izvornu skladbu.

Kao i dvije interpretacije Dylana koje su prethodile ovome albumu, najveći dio materijala s “Things Have Changed” potječe iz Dylanove najpodcjenjenije faze karijere, one iz osamdesetih (plus minus jedna godina, da budemo potpuno precizni). Bettye taj glazbeni sadržaj uistinu i najbolje leži, a mora se priznati da je i puno veći užitak slušati obrade nedovoljno hvaljenih bisera poput prelijepe “Emotionally Yours” s albuma “Empire Burlesque”, nego bezbroj puta prožvakanih općih mjesta Dylanove pjesmarice kojima je teško išta pametno i novo dodati.

Naći će se takvih i na “Things Have Changed”, ali nasreću malo. “The Times They Are A-Changin'” je najslabiji broj na albumu i Bettye se muči da pjesmu uklopi u R&B strukturu koju joj aranžman nameće, pa je stoga ponovno puno spretniji izbor druga pjesma iz šezdesetih, mnogo manje poznata “Mama, You’ve Been On My Mind”. Treća pjesma iz Dylanove prve faze djelovanja je “It Ain’t Me, Babe” koja je vrlo usporena i kvalitetom pada na pola puta između dvije ranije spomenute.

Iz sedamdesetih je odbarana samo “Going Going Gone” s albuma “Planet Waves” koja zatvara Bettyeinu kolekciju, a “Do Right To Me Baby (Do Unto Others)” jest pak jedina iz Dylanove kršćanske faze, ali koja već spada u onu ranije definiranu kategoriju osamdesete plus minus jedna godina” koje čine više od polovice ovog albuma. Ova pjesma zvuči i posebno aktualno kada Bettye svojim glasom religijskoj poruci Dylanovih stihova dodaje elemente koji bi se mogli povezati s ozračjem pokreta #MeToo: “Don’t want to wink at nobody, don’t want to be winked at.”

Na drugim mjestima LaVette ima intervencije i u sam sadržaj i na taj način usklađuje Dylanov sadržaj s vremenom. Bobovi stihovi iz “Seeing the Real You At Last” glasili su: “You could ride like Annie Oakley/You could shoot like Belle Star,” a Bettye ih mijenja u žensku perspektivu: “You could sing like Otis Redding/You could dance like Bruno Mars.” Na drugom mjestu, u divnoj “Don’t Fall Apart on Me Tonight” s albuma “Infidels” iz 1983., Dylanove stihove “You were so fine, Clark Gable would have fell at your feet and laid his life on the line”, LaVette Clarka mijenja  u Tinu Turner i dodaje: “…and left Ike hanging on the line”. To su neke od sitnica koje će zabaviti dilanologe, a manje zanesenom slušatelju možda neće značiti mnogo.

S albuma “Oh Mercy” iz 1989. Bettye nakon prijašnje “Everything Is Broken” na ovom albumu obrađuje još dva broja na kojoj joj se pridružujui slavni gosti, Keith Richards na “Political World” i Trombone Shorty na “What Was It You Wanted”. Iz posljednje faze Dylanove karijere, osim naslovnog singla tu je i “Ain’t Talking” koja se ovdje oslanja na gudače što dodaju posebno mračnu dimenziju ionako mističnim stihovima, što tu pjesmu čini jednom od zanimljivijih u ovoj kolekciji.

Bettye LaVette na “Things Have Changed” čini ono što joj je najbolje ležalo otkako joj je karijera ponovno živnula, a to je da u svoje izvedbe u obradama vidno unosi svoje iskustvo do mjere u kojoj slušatelj može i smetnuti s uma da ne sluša autorski materijal. S Dylanovim pjesmama to je mnogo teže nego s nekima drugih autora, ali LaVette u tome uspjeva gotovo svaki put kad nije riječ o potpunim klasicima, što je itekako pohvalno.

Ocjena: 7/10

(Verve, 2018.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X