Predstavljanje posebne edicije koje bilježi žive festivalske snimke s (drugog!) najstarijeg jazz festivala na svijetu, nastavljamo diskom okteta Angles, ‘By Way of Deception: Live in Ljubljana’.
Drugi najstariji je nijedan drugi do li Ljubljanski jazz festival koji će ove godine predstaviti 54. izdanje, a kroz ediciju Ljubljana Jazz Series surađuje s izdavačkom kućom Clean Feed iz Lisabona. Bendlider Martin Küchen, alt-saksofonist, u nas je nastupao s kvartetom Exploding Customer koji se dosta nekritički odnosi na post-ornetijanski izraz iskoristivši činjenicu da je Masada Johna Zorna relativno skupa za češće nastupe na niskokomercijalnim europskim festivalima.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qLfVeoIrLIs[/youtube]
Ljubljanski jazz festival zasad vodi među snimkama objavljenim kod inozemnih diskografa, no ne treba zanemariti niti ploče „Triotone“ povijesni susret Anthonyja Braxtona, Gyorgyija Szabadosa i Vladimira Tarasova, snimljen u vojvođanskoj Kanjiži 2003. godine (Leo Records), kao ni Ornette Coleman Quarteta „Live in Belgrade“ (Jazz Door) iz 1971., s iste one turneje kad je Charlie Haden zadržan čitav jedan dan na carini lisabonske zračne luke.
Anglese u kontekstu ovih glazbenika ne spominjemo zato što bi bili na jednakoj razini. Ne, upravo suprotno, Kuchenov je potpis toliko nepretenciozan i neambiciozan, da bi ga se bez problema moglo smatrati i plagijatorom. No, sound saksofona poput južnoafričkog šiljka Dudua Pukwane i prtljaga dugogodišnjeg sviranja po jezovito hladnim štokholmskim sokacima ipak mu daju kredibilitet da se izvuče. Pomislimo samo na upornost Vesne Gorše koja kreše sablasnu tišinu Jelačićevog trga svake večeri. Ploča je utoliko sjajna, počevši od aranžmana koji pored sarkazma svojstvenog južnoafričkim big bendovima otvoreno evociraju i povijesnu ironiju spram naivističkog lirizma Liberation Music Orchestra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NoMGcXiShXY[/youtube]
Iako prvotno funkcionira kao trio s Ingebrigt Haaker-Flatenom na kontrabasu i Kjellom Nordesonom, bubnjevi, Angles je izrastao u čitav komorni ansambl u kojem se izdvaja („naš“) Goran Kajfeš na trubi, sin Davora Kajfeša iz Zagrebačkog jazz kvarteta. Promijenili su basista, sad je to Johann Berthling (ex Fire!), bubnjar je ostao, tu je i pijanist Alexander Zethson, čija je uloga u pet lagano ‘epohalnih’ skladbi zguranih u 70 minuta, čak i suvišna, te vibrafonist Mattias Stahl. Nije li se s više dinamike u ritam-sekciji (možda dirigiranjem?) moglo i više istaknuti vibrafon i klavir? Pored lidera i Kajfeša, u brass-sekciji su i trombonist Mats Aleklint, te bariton- i sopranino-saksofonist Eirik Hegdal.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0PL-pfvoQCM[/youtube]
Kuchen je lisac koji zna i trikove i ima šarma da već s prvom notom, privuče i najveće skeptike, kao i da temama ponese misli, njihove su fraze preduge za fućkanje. Ujedinit će on tako evokacijom starih predaja i često posvađane ekskluzivce iz kružoka individualaca koji posjećuju džez-festivale. Ovim free-džezom za svakog čovjeka, svojevrsnim ‘freasy’ listeningom, kad baš inzistirate, on je svoje učinio, dok dečki iz labela očito pucaju na našu nostalgiju. Ta, ljudi smo.
Ocjena: 6/10
(Clean Feed, /Ljubljana Jazz Series, 2012.)
Vid Jeraj nedjeljom od 22:00 do 24:00 sati uređuje i vodi emisiju ‘Slušna obmana’ na Radiju 808.