Apstraktni film u fokusu prvog filmsko – diskurzivnog programa HDFK-a

Prvi program će se održati u petak, 26. travnja u Dokukinu KIC u 19 h te će biti posvećen filmskoj kritici i kuriranju u eksperimentalnom filmu – rodu koji se zbog svoje nekomercijalne naravi i odstupanja od pravila filmskog izlaganja od začetaka filma do danas održava na marginama filmske industrije.

Opus II (Walter Ruttmann, 1921, DE, 3’, DCP)

Hrvatsko društvo filmskih kritičara najavljuje seriju filmsko-diskurzivnih programa pod nazivom “Kritika i društvo” koji imaju za cilj upoznati širu javnost s različitim kritičarskim i kustoskim pristupima u polju filmske umjetnosti. Projekt su inicirale filmske kritičarke i kustosice Ejla Kovačević, Dina Pokrajac, Iva Rosandić i Sara Simić, a programe će koncipirati iskusni i mladi filmski kritičari i kritičarke vodeći se vlastitim tematskim preokupacijama. Naglasak će pritom biti na otvorenom dijalogu o procesima kritičkog vrednovanja i selektiranja filmskih programa, funkcijama i izazovima profesije. Programi će se sastojati od filmskih projekcija i razgovora s relevantnim domaćim i inozemnim gostima.

Prvi program će se održati u petak, 26. travnja u Dokukinu KIC u 19 h te će biti posvećen filmskoj kritici i kuriranju u eksperimentalnom filmu – rodu koji se zbog svoje nekomercijalne naravi i odstupanja od pravila filmskog izlaganja od začetaka filma do danas održava na marginama filmske industrije. Apstraktni film bit će u fokusu programa kao jedan od prvih eksperimentalnih žanrova koji se, posve ogoljen od figurativnosti i naracije, radikalno suprotstavlja tipiziranim izlagačkim oblicima. Prvi apstraktni filmovi su bile animacije, doslovne slike u pokretu (snimljene metodom stop-animacije ili direktnim crtanjem po filmskoj vrpci), nastale na valovima avangardističkih strujanja u slikarstvu i glazbi. Težeći potpunoj redukciji vizualnog izričaja na pojednostavljene geometrijske forme i njihove ritmičke varijacije (nerijetko inspirirane klasičnom i jazz glazbom), navedene se radove često stavlja u podžanr vizualne glazbe (Walter Ruttmann, Mary Ellen Bute). Sličnom filozofijom vodili su se i pioniri računalne animacije 1960-ih koji su svoja matematička i računalna znanja koristili za modeliranje fascinantnih grafičkih kompozicija. Neki su to radili s ciljem transcendencije logičkog svijeta (John Whitney), dok su drugi bili vođeni pukom željom istraživanja i poigravanja s mogućnostima nove tehnologije (Lillian Schwarz). Za razliku od većine drugih umjetnosti, film i njegove mogućnosti su oduvijek bile usko vezane uz razvoj filmske tehnologije i industrije, a koja je od svojih početaka do danas doživjela drastične promjene. Navedene su refleksije o filmu kao mediju ponajviše bile teorijski i praktično razrađene u okrilju struja strukturalnog i anti-filma 1960-ih i 1970-ih godina čije nasljeđe živi i danas, bilo putem tematiziranja prelaska s analogne na digitalnu tehnologiju (Siegfried A. Fruhauf), revitalizacije fotokemijskog filma (Emmanuel Lefrant) ili propitivanja i dekonstrukcije vizualnih granica digitalne tehnologije (Tina Frank). U domaćim okvirima, eksperimentalni film je vazda bio u rukama amatera, filmofila, kinoklubaša, a zadnjih godina svjedočimo sve većem interesu mladih za filmska istraživanja. Program će tako prigodno zaokružiti recentni, nagrađivani debitantski rad Josipe Henizelman, inače akademske slikarice, koja se oživljavanjem svojih slikarskih radova simbolično vraća djetinjstvu, ali i začecima apstraktnog filma.

Razgovoru će se nakon projekcije pridružiti Marina Kožul, selektorica i jedna od osnivačica Festivala 25 FPS, najvažnijeg i najdugovječnijeg festivala eksperimentalnog filma u Hrvatskoj, te Maximilien Luc Proctor, francusko-američki filmski umjetnik, kritičar, kustos i urednik portala za eksperimentalni film Ultra Dogme. Razgovor će moderirati filmska kritičarka i kustosica programa Ejla Kovačević.

Ulaz na program je slobodan.

Program:

Opus II (Walter Ruttmann, 1921, DE, 3’, DCP)

Synchromy No. 4 – Escape (Mary Ellen Bute, Ted Nemeth, 1937-1938, SAD, 4’, DCP)

Permutacije (Permutations, John Whitney, 1968, SAD, 8’, 16mm)

Pixillation (Lillian Schwartz, 1970, SAD, 4’, SD video)

Podzemlje (Underground, Emmanuel Lefrant, 2001, FR 8’, 16mm)

Strukturalni otpad. Razdvajanje 1. (Structural Filmwaste. Dissolution 1., Siegfried A. Fruhauf, 2004, AT, 4’, DCP)

20160815 (Tina Frank, 2016, AT, 3’, DCP)

Mjesta koja ne postoje (Josipa Henizelman, 2022, 8’, HD video)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Vijesti

Idi na Vrh
X