Album ‘Shadow Kingom’ svakako je vrijedan doprinos Dylanovom beskonačnom katalogu, ali mora se priznati da ove pjesme svoj puni potencijal ipak otkrivaju kad ih prate nostalgični videozapisi snimljeni u zadimljenom jazz baru.
Pedesetminutni crno-bijeli koncertni videozapis nazvan “Shadow Kingdom” u kojem nastupa vjerojatno najveći bard dvadesetog stoljeća, Bob Dylan, nastao je u jeku pandemije koronavirusa, u razdoblju kad su mnogi izvođači tražili način da ostanu u vezi sa svojom publikom budući da nisu bili u mogućnosti održavati koncerte u onom smislu koji su dotad bili uobičajeni. Ipak, ne bi Dylan bio Dylan da njegov zapis nije došao u zadnjem valu tog fenomena koji je u međuvremenu brzo zaboravljen, naime upravo onda kad su mjere pomalo ukidane, a bendovi su masovno počeli dogovarati standardne nastupe uživo.
Pušten u javnost kao poseban streaming event, “Shadow Kingdom” bio je izveden na razini mnogo višoj od sličnih proizvoda koji su u to vrijeme masovno izbacivani, u rangu eventualno s Caveovim solo nastupom u Alexandra’s Palace. Ovaj tjedan film je postao dostupan u fizičkom i digitalnom obliku, a i njegov je soundtrack objavljen kao album na dvije ploče. Dylan ovdje izvodi trinaest pjesama iz svoje karijere, a podnaslov izdanja “The Early Songs Of Bob Dylan” jasno daje do znanje da je Bob zagrabio dublje u povijest i materijal izvukao iz svojih ranijih albuma, prvenstveno onih iz šezdesetih godina prošlog stoljeća kad se uspeo na kantautorski tron s kojeg nije sišao sve do današnjeg dana.
Premda je riječ o odavno poznatim pjesama, aranžmani za kojima je posegao odsvirani su s njegovim aktualnim pratećim sastavom, pa je njihov zvuk više u skladu s njegovim posljednjim studijskim albumima nego izvornim verzijama u kojima su ove skladbe postale slavne. Uglavnom je riječ o akustičnim verzijama u kojoj istaknute uloge igraju instrumenti poput kontrabasa i harmonike. Album otvara “When I Paint My Masterpiece”, pjesma koja nije izišla ni na jednom službenom studijskom izdanju, već je bila jedna iz seta skladbi koje su po prvi put pojavile na kompilaciji “Bob Dylan’s Greatest Hits Volume II”. Iz istog seta ovdje je izdvojena i kao najavni singl izvodjena i “Watching the River Flow”, koja je u izvornoj verziji, uzgred budi rečeno, snimljena upravno na današnji dan 1971. godine.
U prvom dijelu albuma Dylan poseže za čak tri pjesme s remek-djela “Highway 61 Revisited”, pa tako izvorno poletna “Queen Jane Approximatley” dobiva pomalo elegičan prizvuk, dok je blues rock “Tombstone Bluesa” ovdje usporen, a glazba tek povremeno daje kulisu Bobovom recitiranju. Tu je i “Just Like Tom Thumb’s Blues” sa spomenutog albuma, dok “I’ll Be Your Baby Tonight” s “John Wesley Harding” doživljava pomalo rockabilly obrat u odnosu na izvornu verziju ili pak onu još poznatiju u kojoj su je masakrirali Robert Palmer i UB40. S istog albuma izdvojena je i nešto rjeđe izvođena “The Wicked Messenger”, dok je legendarni dvostruki “Blonde on Blonde” zastupljen s “Most Likely You Go Your Way (And I’ll Go Mine)” i klasičnim bluesom “Pledging My Time”.
Jedina pjesma koja se izdvaja po pitanju origanalnog datuma proizvodnje jest “What Was It You Wanted” koja je prvi put objavljena 1989. na Dylanovom velikom povratničkom izdanju “Oh Mercy” u produkciji Daniela Lanoisa. Treba napomenuti da album završava i jednom prethodno neobjavljenom kompozicijom, instrumentalom “Sierra’s Theme” koji je u skraćenom obliku svirao preko završne špice filma kad je premijerno prikazan prije dvije godine. Prije nje Bob će se pozdraviti s nama lijepom izvedbom klasika “It’s All Over Now, Baby Blue”, još jednom od verzija koje će svakako doživjeti mnoga ponovljena slušanja.
Album “Shadow Kingom” svakako je vrijedan doprinos Dylanovom beskonačnom katalogu, ali mora se priznati da ove pjesme svoj puni potencijal ipak otkrivaju kad ih prate nostalgični videozapisi snimljeni u zadimljenom jazz baru. Unatoč tome, i samo slušanje pokazuje Bobovu fantasičnu supermoć da od nekih svojih najizvođenijih pjesama i vječnih hitova kao što je primjerice jedna “Forever Young” i nakon pedeset godina izvođenja napravi nešto ponovno uzbudljivo udišući im novi život obogaćen polustoljetnim iskustvom koje su i on i one u međuvemenu proživjeli.
Ocjena: 8/10
(Columbia Records, 2023.)