Pančevački bend Buč Kesidi sinoć je imao svoju drugu etapu u nizu od pet zagrebačkih koncerata u dvorištu Akademije likovnih umjetnosti.
„Kad sam jednom pričao s Mišom Kovačem on mi je rekao: ‘Kod mojih pjesama meni je najvažnije da se netko u njima prepozna. Onda to postaje njegova ili njena pjesma, a ne više moja. I kad ljudi dođu na koncert oni onda dođu slušati svoje pjesme, a ne moje.” Eto to je i magija Buč Kesidija. Oni imaju pjesme u kojima se mladi ljudi prepoznaju. A mi stari konji možemo tandrkat od milog do nedragog. Na koncu to i jest priča o jednom pop fenomenu i to relevantnom, koji se događa. Imamo li drugi takav pop fenomen u ovom trenutku? Nemamo. Ja bih iskreno htio da ih je još jedno 5-6, ali takva je ponuda & response. Pozdravljam i ovaj jedini u ovom trenutku. Bilo bi gore da ga nema“, napisao sam kao odgovor na Facebook postu na pitanje: „U čemu je trik & magija Buč Kesidija“ nakon što sam podijelio intervju s Lukom Racićem i Zoranom Zarubicom par tjedana prije nego li su se počeli događati koncerti u dvorištu Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu.
Od pet koncerata Racić i Zarubica tj. Buč Kesidi u spomenutom eksterijeru već imaju dva iza sebe, a potpisnik ovih redaka bio je na sinoćnjem, drugom po redu. Prije toga, slušao sam ih i gledao prilikom predstavljanja na ljubljanskom MENT-u 2020. netom prije nego li je krenulo korona-zatvaranje i tad je to izgledalo prilično nespretno i neuvjerljivo. Kao da su i sami imali problem s outfitom u koji su uskočili. No sinoć je to bila druga priča. Daleko sigurnija i smislenija, te pred raspamećenom vjernom publikom.
Ovo posljednje je kod Buč Kesidija možda i presudni moment. Naime, oni su s publikom kao prst i nokat. Dugo ne vidjeh mladi sastav koji tako kulerski uživa u svojoj popularnosti na pozornici. Puno izvođača općenito zazire od toga da to javno pokažu, dok je za Luku i Zorana to pak gorivo za stvaranje još vrućeg plamena koji potom emitiraju prema prvim redovima – a, poetski kazano, sinoć je devedeset posto njih sačinjavalo jedan zgusnuti raspjevani i rasplesani prvi red. Svi su tu bili došli na đuskanje i dobar provod, a Buč Kesidi su bili moderatori tog tuluma.
Ni sekunda nije potrošena na spominjanje teških trenutaka ovog turobnog perioda, ili bilo čega što bi moglo ‘ubiti raspoloženje’. Ta dva glazbenika u blještećim sakoima podsjećala su na dvije ljudske disko-kugle, njih dvojica su tek bili kao prst i nokat u cijeloj situaciji. Uronjeni u stare postulate rađenja showa, u ovom trenutku predstavljaju i original čudnog spleta okolnosti i isprepletenosti karaktera na pozornici i pružaju svojevrsnu fantastičnu igru neobično spojenih suprotnosti.
Za početak, obojica su ljevaci, pa i na pozornici izgledaju kao neka slika u ogledalu. Luka je kao gitarist i pjevač u prvom planu, ali je po karakteru malo povučeniji, dok je Zoran koji je u drugom planu pak vatreni ‘vođa ceremonije’ koji na sve načine pumpa ritam i adrenalin u publiku. Spoj suprotnosti je i njihova glazba i tekstovi, nešto poput ABBA-e koja na dursku pratnju pjeva molove, s tim što Buč Kesidi imaju plesni ritam, dok u tekstualnom dijelu obitavaju u potrazi za pravom ljubavi i ispunjenosti u ambijentu gdje toga nema (u disco klubu). Njihovi tekstovi su neka vrsta podozrivog razmišljanja na glas i susretanje s (ljubavnim) neuspjesima, u čemu se očigledno puno mladih pronalazi, dok je glazba soundtrack mjesta gdje se mladi okupljaju i gdje često u jednoj večeri prolaze put od večernjeg ushićenja do jutarnjeg razočarenja.
Buč Kesidi bi vjerojatno uspjeli i bez ovog turbulentnog perioda koji posebno u psihičkom smislu pogađa sve, no pandemijske okolnosti su čini se odigrale ulogu akceleratora kod mladih ljudi. Buč Kesidi su u ovom trenutku najbrži izlazak iz distopijskog okruženja za mladu generaciju kojoj je oduzeto ono što je imala generacija prije nje.
Gledati na ovaj sastav isključivo kroz zastarjele puritanske rock okulare u startu je pogrešno, oni su novi kemp na ovim prostorima – i bez pardona će okrznuti svaki stil koji im se dopada i s kojim će doći do cilja. No i rock momenata u njima ima dosta, čak i konceptualne igre da gitarski solo plasiraju na kraju kad katarza, ili bolje kazano, euforija u koju uvedu publiku to prirodno i zahtijeva (u pjesmi „Nebitna (ne mogu da)“). Zarubica pored bubnjeva preko elektronskih pedova na svojim leđima ima skoro kompletnu pratnju, uz to još i pjeva svaku drugu pjesmu. Racić također ima zauzete i ruke i noge uz pjevanje, i pjesme definitivno imaju fluid, jer da nemaju, teško da bi mogli publiku uvesti u euforično stanje.
Po pitanju set liste, svaka odsvirana pjesma s albuma „Euforija“ bila je definitivno hit među zagrebačkom publikom, ali bilo je dosta onih koji su znali i riječi pjesama s manje poznatog prvog album „Posesivno-ospulsivni hospul“, posebno „Kafe aparat“ i „Pola pet“, a kao i prve večeri odsvirana je i „Ljeto već je gotovo“, obrada pjesme Zvonimira Husnjaka, tj. nove hrvatske pop senzacije u naletu koja djeluje pod imenom Z++, ali za razliku od prve večeri u ALU kad je Husnjak gostovao Buč Kesidiju, ovog puta je bend tu pjesmu izveo bez njega obzirom da je on negdje drugdje imao koncertni angažman. Sudeći po tome, Z++ bi se lako mogao opet ukazati na pozornici u dvorištu ALU-a u narednim koncertnim večerima.
Također još jedan splet okolnosti su Buč Kesidi jako dobro prepoznali i upleli u svoju priču – dvorište ALU je na Ilici, pa je i refren hita „Nema ljubavi u klubu“ iz „Nema ljubavi u klubu, ljubav je na ulici“ sinoć bio promijenjen u „Nema ljubavi u klubu, ljubav je na Ilici“. Reakcija publike to je jednostavno i potvrdila.
Večeras je na redu još jedan koncert, dok je ponedjeljak pauza pred posljednja dva koja će se na istom mjestu odviti u utorak i srijedu.
*Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.