Dežurni krivci ‘Narobe svet’ – nekad krivicu ipak treba svaliti na sebe

Dežurni krivci bi općenito morali poraditi na nadogradnji izričaja, naime devedesete su daleko iza nas.

Dežurni krivci ‘Narobe svet’

Album „Narobe svet“ (Pogrešan svijet) slovenske grupe Dežurni krivci objavljen je 29. studenog 2019. (možda i namjerno na dan kad se nekad proslavljao Dan Republike bivše Jugoslavije), a negdje pred početak koronakrize uspio je poštom do mene stići i vinilno otisnut album koji je objavio God Bless This Mess Records (skraćeno GBTM). Riječ je o petom albumu spomenutog sastava i slovenske regije Prlekije (regija između Drave i Mure), kojem se bliži slavljenje četvrt stoljeća djelovanja.

U vinilnom izdanju „Narobe svet“ sadrži osam pjesama, dok je na Bandcampu dostupna duža verzija od jedanaest naslova. Album je producirao austrijski producent Hannes Jaeckl koji je već surađivao s Dežurnim krivcima na prijašnja dva albuma „Fakti“ i „Strup“, dok se za dizajn omota pobrinuo slikar Gregor Purgaj.

Stil koji članovi benda narodski nazivaju ‘grunt rock’ ustvari je garažni šus odvaljen bez previše vaganja. Riff-rock sastav stasao u devedesetima i danas je odan potpunom organskom pristupu u svom izričaju. Surovo i sirovo zvučno, a u tekstovima oštro angažirano kontra sistema za koji nikad nemaju riječi hvale. Za Dežurne krivce sistem je dežurni krivac. I to konkretno; onaj u kojem žive. To su teme bliske Slovencima, a nije da se u nekima ne možemo pronaći i mi iz susjedstva gdje se situacija kudikamo gora.

„Narobe svet“ je ustvari album s dvije koncepcije. Redoslijed pjesama na vinilu i Bandcampu razlikuje se kao što se razlikuje i u broju pjesama. Drukčiji ugođaj donosi i slušanje u kojem je vinil rađen kako bi donio ‘best of’ sukus onoga prvotno predstavljeno na Bandcampu. No u tom smislu, u minutaži kraći, vinil se ne čini boljim i egzaktnijim, kao što je teško otkriti ključ zbog čega su tri pjesme bile eventualni balast. U duhu punk garaže, kraća minutaža albuma često postiže bolji efekt izbacujući svaku pomisao na zamor materijala, no ne u slučaju Dežurnih krivaca za koje se može reći da su od gotovog LP-a završili skoro na EP-u.

Bandcamp verziju albuma otvara „Čas je“ koja na prvu loptu poletno poziva na buđenje iz hipnotičkog sna. Činjenica jest da puno bolji efekt na vinilu na toj poziciji postiže „Veliki mislec“ koja se otvara zlokobno prijeteće i na koju se nadovezuje „Rojeni brez imena“, ujedno i najavni singl kojeg bi se dalo okarakterizirati kao Therapy? susreće KUD Idijote, no već potom „Prazni padamo“ u sebi nosi neke ne previše zanimljive hard rock obrasce i tu situaciju na kraju A strane spašava adrenalinski punk udarac zvan „Gastarbeiter“.

Dežurni krivci su općenito skloni stilskom crossoveru, a ishod varira. Na albumu možda najbolju ‘bastardnu kombinaciju’ posjeduje pjesma „Hej“, ujedno i najveća ‘papazjanija’ koja donosi obrate koji pomalo podsjećaju na slične intervencije današnjih prvaka punk rock zvuka, tj. grupe IDLES. Dok preposljednja „Svoboda“ rovari po nasljeđu grungea, vinilni album zatvara „Čas je“, ista ona koja ga otvara na Bandcampu. Ostavlja taj premještaj sam kraj albuma u poletnom ozračju, ali i u nedorečenim. U tom smislu je „Zadnji vlak“ na Bandcampu (koje nema na vinilu), puno bolje rješenje za odjavu. Također treba napomenuti da nije poznato po kojem ključu su izbačene ostale dvije pjesme „Lačni psi“ i „Pada noč“, jer su lako uklopive u cjelinu albuma, a po ukupnoj minutaži, svih 11 je lako moglo stati na vinil.

Pravilo ‘manje je više’ definitivno nije donijelo željeni rezultat kod albuma „Narobe svet“ i ovdje se ipak mora reći da Bandcamp verzija donosi bolju sliku od vinila. Osim toga Dežurni krivci bi općenito morali poraditi na nadogradnji izričaja, naime devedesete su daleko iza nas.

Ocjena: 6/10

(GBTM, 2019.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X