Ciklično prizivanje Štulića svojevrsni je vapaj za emocijama ‘bolje prošlosti’, kad su Dare Bubamare imale i urbanu konkurenciju, a malo tko se hvalio vlastitom isključivošću.
Naravno, vrijeme zamuti oštrinu pogleda, pa se danas, u nedostatku angažirane pop rock scene, često nekritički pogled usmjerava preko ramena – u bolju prošlost, ma što to značilo. Tako da danas nije nikakva rijetkost u Zagrebu ili Beogradu sresti srednjoškolce koji na majicama, primjerice, imaju natpis Azra, EKV ili Riblja čorba. No, za čim zapravo žalimo kad uzdišemo za scenom koja jest bila neponovljiva, čak i svjetski relevantna, ali opet ne i toliko originalna u muzičkom smislu da bi čovjek mogao kazati “e, nakon ovoga više nemam razloga slušati nijedan novi bend”?
Naravno da su odgovori individualni kao i svako osobno iskustvo, sjećanje, metafizika, odnosno, svaka emocija prema “onim vremenima” svakoga od nas. Je li posrijedi jugonostalgija? Sigurno bi se našlo i takvih, makar osobno, nikad ne bih žalio za jednopartijskim sustavom i ondašnjom ideologijom u kojoj se svetost kolektiva, danas bi se reklo po defaultu, nadređivala razlikama, iako, mora se priznati – bilo je to i vrijeme u kojem baš sve različitosti i granice nisu imale funkciju da nas dijele i suprotstavljaju! A malo tko se hvalio vlastitom isključivošću, koja je u međuvremenu promovirana i u svojevrsnu vrlinu u novonastalim državama, nekako istodobno s dolaskom nacije na upražnjeno mjesto socijalizma.
Naravno da će neki opet sve olako svesti na razinu zaoštrene opreke urbano-ruralno, ali slovenski pjesnik i esejist Aleš Debeljak je svojedobno, u svom eseju “Sumrak idola”, to ovako, dakle, ipak nešto šire, definirao: “Moja žalost za Jugom ne gaji nostalgiju za centraliziranom samovoljom Beograda. Ne, moja žalost za Jugom hvata nosnicama zamamni miris procvalih šljiva u bosanskim voćnjacima, izražava se reskim krikovima napola udomaćenih kormorana na Dojranskom jezeru; zrcali se u kristalnoj modrini spilje na hrvatskom otoku Biševu, koja po ljepoti nekoliko puta nadmašuje poznatiju Grotta Azzurru na Capriju; moja žalost za Jugom tiho pjevuši dalmatinske ljubavne pjesme, čeprka po posebnom rječniku danas izgnanih beogradskih literarnih družina, u kojima su si Derrida i Rilke pružali ruke debatama o povijesnim romanima Miloša Crnjanskog i o tegobnim pričama Drage Jančara; klima se u napola popušenom jointu, zarolanom od trave koju je u privatnom vrtu uzgojio znanac sa otoka Visa. Moja žalost za Jugom šapuće stihove Johnnyja Štulića, pjevača i gitarista Azre, kojemu sam se zajedno s nizom oduševljenih vršnjaka divio po koncertima po bivšoj Jugoslaviji”. Zbog svega, toga, Debeljak na temu emocionalne popudbine iz bivše države kaže i ovo: “Tko ne zna što je izgubio, nije izgubio ništa”.
Nego, što je s ostalim akterima tog izgubljenog vremena? Vlada Divljan iz Idola i dalje komponira, živi na relaciji Beč-Beograd. Zajedno sa Zdenkom Kolarom, basistom Idola i bubnjarom Markom Milivojevićem (ex EKV) te još dvojicom umjetnika nastupa pod imenom Vlada Divljan i Nevladina organizacija.
Jura Stublić iz legendarnog Filma nikako da snimi toliko najavljivane nove pjesme, tu i tamo okupi podmlađeni bend, redovito gostuje i u Srbiji. Još jedan iz reda novovalnih prvoboraca, Peter Lovšin iz ljubljanskih Pankrta, redovito objavljuje solo albume i eksperimentira s različitim pravcima. A od života na “staroj slavi”, ma koliko to bilo privlačno – tko ne vjeruje, neka pita Jasenka Houru koji još trguje pričama iz Dubrave, iako je iz tog kvarta odavno odselio – odustao je i Zoran Predin iz Lačnog Franca, koji se u međuvremenu etablirao kao vrstan kantautor.
Kontroverzni Bora Đorđević uredno nastupa sa svojom Ribljom čorbom, zasad mu je zadnji album “Minut sa njom” iz 2008. godine, iako je zapravo riječ tek o blijedom podsjetniku na neke bolje dane inspiracije ovog urbanog pjesnika, u jednom dijelu svog života i politikanta koji je odlučio rockersku širokogrudnost odbaciti nauštrb čistog populizma, koji se u novonastalim društvenim okolnostima dao daleko bolje naplatiti nego dobra poezija koja u devedesetima kao da više nikome odjednom nije trebala. Kao da je sve prije toga bila iluzija, da ne kažem, gluma. Rekao bi Debeljak, “tuga za Jugom steže mi grlo i stvara kamen u želucu. Makar mi je već s prvim pucnjem u ratu za Sloveniju postalo jasno da to moje suze izviru još samo u dubinama nepovratne prošlosti”.
A kako trijezno kaže isti autor, “između prošlosti i sadašnjosti danas stoji dubok jarak”: “Do vrha je ispunjen izmasakriranim tijelima iz Krakovske šume, Erduta, Dalja, Vukovara, Sarajeva, Mostara, Goražda, Žepe i mnogih bezimenih gradića i sela u Bosni i Hrvatskoj”.
To, logično, znači da je i Jugoslavija kao takva sahranjena, jer bi nakon svega bila tek stereotipni zombi, ništa drugo, ali nipošto ne znači da treba pošto poto istim lopatama sahraniti i individualne emocije koje su nas i u nekadašnjim uvjetima neslobode činile slobodnim, ili smo se samo tako osjećali. Nerijetko zbog samo jednog stiha, ili zbog samo jednog jedinog rifa. A to samo jako zločesti ili naprosto glupi ljudi mogu okarakterizirati i kao žal za jednom propalom ideologijom. Prije bi se moglo reći da je posrijedi svojevrsni žal za budućnošću kod ljudi koji se ne mire s činjenicom da je normalnost – ovdje mišljeno prije svega u muzici – definitivno stvar prošlosti.