‘Sustav glazbenog streaminga potrebno je mijenjati iz temelja i učiniti ga pravednijim i transparentnijim za glazbene autore’, poruka je Europskog saveza skladatelja (ECSA) čiji je član i Hrvatsko društvo skladatelja.
Savez je objavio važan dokument kojim se ukazuje na nepovoljan položaj glazbenih kreativaca i poziva donositelje političkih odluka te sve dionike glazbenog sektora na pravedniji eko sustav glazbenog streaminga u kojem će autori glazbe imati veću korist od korištenja svojih djela online.
Iako je donošenje nove EU Direktive o autorskom pravu korak u dobrom smjeru, potrebno je nekoliko ključnih promjena kojima bi se unaprijedilo glazbeno tržište, vratilo vrijednost pjesmama, ali i izmijenilo trenutnu raspodjelu prihoda po streamu te povećalo transparentnost algoritama i playlista.
Globalna pandemija imala je katastrofalan utjecaj na koncertnu industriju, no nije naštetila tržištu streaminga glazbe – štoviše, u kriznoj 2020. globalni prihod od streaminga porastao je za 18.5 posto u odnosu na već rekordnu 2019. godinu.
No, kakve su koristi od toga imali glazbeni autori, oni zbog čijih se pjesama koriste svi popularni glazbeni servisi?
“Honorari autora od streaming servisa izrazito su mali, oko 10 posto ukupnog prihoda ostvarenog od pretplate. Preostali dio dijeli se između glazbenih servisa, agregatora sadržaja, raznih posrednika i vlasnika snimki (diskografa), dakle 90 posto ne ide kreativcima već industriji. Vrijednost pjesme je podcijenjena, stoga ova situacija više nije održiva i zahtijeva hitnu promjenu”, poručuju iz ECSA-a.
„Digitalni glazbeni servisi danas su jedan od glavnih kanala slušanja glazbe, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu. Drago nam je da i kod nas funkcioniraju svi najvažniji servisi, kao i da će novi Zakon o autorskom i srodnim pravima, usklađen s EU Direktivom o jedinstvenom digitalnom tržištu, bolje regulirati odnos kreativaca i glazbenika s jedne i velikih kompanija, pokretača servisa, s druge strane. Sad kad je sustav u potpunosti zaživio, vrijeme je suočiti se s nepobitnim činjenicama: postojeća podjela prihoda za autore je dugoročno neodrživa. Stoga čvrsto podržavamo inicijativu ECSA-a,” kaže Antun Tomislav Šaban, glavni tajnik HDS-a.
Jasno je da prihodi autora od glazbenog streaminga nisu dovoljni za dostojanstven život stoga ECSA, zajedno sa svojim članicama, poziva na ispravnu implementaciju EU Direktive u nacionalno zakonodavstvo te osnaživanje vrijednosti glazbe i reforme koje će trenutne modele učiniti pravednijima. „Ovdje je riječ o budućnosti glazbe i nemamo pravo na gubljenje vremena oko ovako važnog pitanja!”, zaključuje se u ECSA-inom dokumentu.