Tradicionalna godišnja dodjela nagrada Hrvatskog društva filmskih kritičara Oktavijan ove subote će se prikazati u specijalnom izdanju emisije HRT-a ‘Posebni dodaci’. Jedan se laureat Oktavijana već zna: Veljko Bulajić dobitnik je počasnog Zlatnog Oktavijana koji se dodjeljuje za životni doprinos filmskoj umjetnosti.
Nakon odgledanih više od stotinu i pedeset filmova svih rodova i trajanja članovi Hrvatskog društva filmskih kritičara izabrali su najbolje hrvatske filmove iz 2020. godine. Tradicionalno je dodjela nagrada Oktavijan održavana na Danima hrvatskog filma i Pulskom filmskom festivalu, no vrijeme je promjena, a uostalom na pragu svoje tridesete godine bio je krajnji čas za emancipaciju. Hrvatsko je društvo filmskih kritičara ustanovilo nagradu 1992. godine a ime je dobila po našem proslavljenom filmskom autoru, scenaristu, snimatelju i redatelju Oktavijanu Miletiću.
Pored osamostaljenja od filmskih festivala novost su i dodatne kategorije u kojima se Oktavijani od ove godine dodjeljuju, a one su namijenjene najboljem dugometražnom dokumentarnom filmu, te najboljoj manjinskoj koprodukciji. U subotu 13. ožujka od 20 sati i 10 minuta na 3. programu HTV-a bit će emitirana emisija “Posebni dodaci” u kojoj će se publika moći upoznati s nagrađenim autorima i njihovim filmovima. Osim nagrada za najbolje filmove, bit će tu i objava dobitnika nagrada Vladimir Vuković i Ante Peterlić za najbolje hrvatske kritičare i publiciste.
Obrazloženje nagrade Zlatni Oktavijan za životno djelo Veljku Bulajiću koje potpisuje Tomislav Šakić, prenosimo u cijelosti:
Članovi Hrvatskog društva filmskih kritičara dodijelili su Nagradu Zlatni Oktavijan za životno djelo za 2020. godinu filmskom redatelju Veljku Bulajiću. Rođen davne 1928. u Vilusima u Crnoj Gori, Veljko Bulajić hrvatski je redatelj crnogorskoga podrijetla i najstariji živi svjedok povijesti hrvatske kinematografije. Stariji od vlastite kinematografije skoro dvadeset godina, Bulajić je u kinematografiju ušao kao mladić, neposredno poslije Drugoga svjetskog rata, u njezinim pionirskim danima. Kao dječak borio se u partizanima, bio teško ranjen te s 18 godina, 1946., prispio u Zagreb, gdje je do danas ostao.
Taj agilni 93-godišnjak, čiji je posljednji igrani film, “Bijeg do mora”, njegov četrnaesti igrani film, i dalje u postprodukciji, nadživio je skoro dvostruko jugoslavensku državu u čijem je stvaranju kao mladi partizan aktivno sudjelovao, a potom se, upivši poslijeratnu, isprva u manjoj mjeri socrealističku, a potom u velikoj mjeri neorealističku poetičku matricu, postao njezinim vodećim filmskim svjedokom. U skladu s tadašnjim običajima, punih 13 godina proveo je Bulajić kao naučnik – prošao je filmski tečaj u Jadran filmu, bio stipendist na legendarnom Centro Sperimentale di Cinematografia u Rimu, asistent Vatroslavu Mimici (na filmu “U oluji”) te režirao manji broj dokumentarnih i žurnalskih filmova – da bi 1959. zabljesnuo prvim svojim dugometražnim igranim filmom “Vlak bez voznog reda”.
Jedan od najboljih debija u hrvatskoj filmskoj režiji, film je to koji je predstavio cjelokupnu autorsku figuru Veljka Bulajića, koju čine: vjera u mogućnost prikaza stvarnosti na filmu kao temeljno poetičko uvjerenje svoga autora, epski zahvat u tu građu stvarnosti (u prvom filmu i pod dojmom vesterna), aktualno poimanje stvarnosti (prikazani profilmski svijet djela, realističke fakture, korespondentan je izvanfilmskoj, društvenoj i političkoj stvarnosti revolucionarne, proleterske zemlje, a likovi koji ga nastanjuju u njemu proaktivno djeluju), visoke produkcijske vrijednosti (film kao spektakl); no taj temeljni, klasicistički realizam oplemenjen je, pa i podrovan promodernim elementima, prije svega u neorealističkoj, često kronikalnoj strukturi filmske naracije.
S jedne strane, upravo Bulajić – ne opredjeljujući se za klasičnonarativnu, akcijsku strukturu partizanskog filma kakvu su inaugurirali Afrićeva “Slavica” i Marjanovićeva “Zastava”, nego za “sovjetsku” strukturu Popovićeva “Živjeće ovaj narod” – inovira tu, u svojoj jezgri, socrealističku strukturu time da je transcendira u neorealističku otvorenu strukturu, likovi – reprezentanti klasa – postaju simbolički nositelji, a izlaganje se transformira u filmski spektakl visokih produkcijskih vrijednosti, kao npr. u partizanskim spektaklima “Kozara” (1962), za Oscara nominiranoj “Bitki na Neretvi” (1969), koji su mu donijeli svjetski ugled u žanru ratnog spektakla, i “Velikom transportu” (1983). S druge strane, Bulajićeva trajna popudbina ostaju svojevrsni mediteranski modernizam – ne toliko snažan kao u Mimice ili Zafranovića – te utjecaj talijanske kinematografije: neorealizam je najdjelatniji u njegovu trećem filmu “Uzavreli grad” (1961), kao i u kasnijem filmu “Obećana zemlja” (1986), svojevrsnom nastavku “Vlaka bez voznog reda” koncipiranom kao sudska drama (ponovno utjecaj i hollywoodskog filma), a političkog filma u povijesnim filmovima “Atentat u Sarajevu” (1975), “Donator” (1989) i “Libertas” (2006), katkad i u ruhu političke alegorije, kao u filmovima “Rat” (1960) i “Čovjek koga treba ubiti” (1979), kojima se najviše približio poetici talijanske kinematografije.
Veljko Bulajić usputno je, reklo bi se, režirao i ratni film skloniji apstraktnijem modernizmu, “Pogled u zjenicu sunca” (1966), međunarodno nagrađivan dugometražni dokumentarni film “Skopje 63” (1964), potom dokumentarnu seriju “Crna Gora” (1972) te dokumentarne filmove “Titovi memoari” (1981) i “Mjesto sjećanja Vukovar” (2015). Premda i doma (i uže i šire shvaćeno) i u svijetu njegov ugled traje zbog njegovih ratnih spektakala, retrospektivno nam je sve zanimljiviji kao jedan od naših “filmskih Talijana” i Mediteranaca, a njegovi autorski uvijek angažirani filmovi i slikom i riječju ostaju ponajbolja, na ekranu uvijek iznova živa i prisutna svjedočenja o sad već davnim vremenima nade u bolji svijet i bolju zemlju, svjedočenja naše vlastite povijesti.