Igor Bašin o deložaciji ljubljanske Metelkove: Ako je Zagreb doživio zemljotres na proljeće, to se sada dogodilo ljubljanskoj kulturnoj sceni

‘S COVID-om smo dobili aktualnu vladu Janeza Janše i u Sloveniji imamo dva virusa, COVID i janšizam’, tvrdi ugledni ljubljanski novinar i publicist Igor Bašin koji objašnjava da je zahtjev za deložacijom udruga iz Metelkove 6 samo jedan u nizu poteza na putu orbanizacije Slovenije.

Igor Bašin – Bigor (Foto: Viva)

“Metelkova je iz zauzete bivše kasarne (1993.) prerasla u glavni centar ljubljanske nezavisne, alternativne, tj. urbane kulture. Uz klubove su tu još ateljei, galerije, infotočke, prostori za vježbe bendova, uredi itd. Ljubljanu danas ne možemo zamisliti bez Metelkove”, izjavljuje Igor Bašin, ljubljanski novinar i publicist kojeg mnogi u njegovom gradu i Sloveniji znaju ipod nadimkon Bigor. Za Bigora bi se moglo reći da je svojevrsna institucija kad je u pitanju kulturna, supkulturna i rock scena. On je intelektualac koji aktivno sudjeluje, prati događanja i oblikuje kulturno mišljene. Rado je viđen sugovornik u brojnim događanjima kao i u međunarodnim dokumetarnim filmovima i prilozima koji se bave ex-Yu scenom od kraja osamdesetih pa nadalje. Poznat je i kao autor knjige o ljubljanskom festivalu “Novi Rock” (1981. – 2000.) koji se održavao na Križankama i koji je u osvit ratnih devedesetih bio važna točka predstavljanja i afirmacije čak i regionalnih, posebno hrvatskih bendova u tog vremena, kao što je bila riječ o festivalu koji je imao nos za ‘sljedeću veliku stvar’ u razmjerima svjetskih prilika (primjerice Moby, Verve i Smashing Pumpkins su tamo nastupali prije eksplozije popularnosti u SAD-u i Velikoj Britaniji).

U Sloveniji imamo dva virusa, COVID i janšizam.

Upravo stoga se izbor Bigora, kao poznavatelja kulturnih prilika u Sloveniji i dakako Ljubljani, nametnuo sam od sebe kako bi i ovdje u Hrvatskoj dobili uvid u to što se događa s Metelkovom, tj. “kulturnom točkom bez koje više ne možemo zamisliti Ljubljanu” kojoj prijeti deložacija.

O povijesnom značaju prostora Metelkove i onome što se trenutno događa Bašin je kazao: “Ono što treba ovdje naglasiti je da Metelkova postoji i djeluje na nasljedstvu civilno-društvenih pokreta iz 1980-ih godina koji su poticali demokratizaciju i demilitarizaciju društva. Sam akt skvotiranja Metelkove gdje je nekad bio glavni štab JNA u Sloveniji proizlazi iz ideje o demilitarizaciji društva i napora da se vojnički aparat zamijeni kulturom. Metelkova je u skoro 30 godina postojanja prošla kroz različite faze, ali baš ova ideja je ostala kamen temeljac Metelkove i mislim da je to jedan od glavnih razloga za akciju Ministarstva kulture koje na takav način provodi politiku ove vlade i Janeza Janše koji se već dugo bave revidiranjem povijesti i preuzimanjem svih zasluga za nezavisnu Sloveniju pod parolom: Treba počistiti sve ono što nama smeta i svih koji nisu naši!”

Prije nekoliko dana su došle vijesti da Ministarstvo kulture Slovenije deložira iz Metelkovoj 23 organizacije među kojima su EN-KNAP, Zavod Maska i Laibach. Što se konkretno događa?

Igor Bašin: Korisnici zgrade na adresi Metelkova 6 dobili su poziv od Ministarstva kulture Slovenije koje je vlasnik zgrade da moraju do 31. siječnja 2021. napustiti zgradu i ako u roku od osam dana ne potpišu suglasnost bit će predani državnom odvjetništvu. Ako je Zagreb doživio zemljotres na proljeće, to se sada, na jesen, dogodilo ljubljanskoj kulturnoj sceni. Korisnici zgrade su značajni nezavisni producenti i važne NGO organizacije iz područja kulture, socijale, ekologije i civilnog društva: Mirovni inštitut, Zavod Maska, Škuc, Plesni teater Ljubljana, Laibach, Irwin, Forum, Kino Otok, Mesto žensk, Pravno informacijski center – PiC, Plesni teatar, SCCA, EN-KNAP i drugi.

U ovom slučaju nije samo pitanje Metelkove, nego cijelog NGO i kulturnog sektora i ostalih društvenih segmenta koje ova vlast preko svojih medija i kanala predstavlja kao parazite.  To je još jedan akt potpune orbanizacije Slovenije.

Znači govorimo o važnoj kulturnoj točki gdje je koncentriran važan administrativni i informacijski dio ljubljanske i slovenske nezavisne kulture. I sada moraju preko noći van. I to za vrijeme epidemije što govori samo za sebe o kakvoj odluci Ministarstva s radi i na kraju krajeva čime se sve bavi aktualna vlada Janeza Janše. Uz to da je Ministarstvo navelo razlog da joj zgrada Metelkova 6 treba je još i drugi, renovacija zgrade kojoj je to stvarno potrebno, ali radovi i budžet za to su planirani tek za 2023. godinu. Korisnici su se odmah izjasnili da će se boriti svim sredstvima protiv deložacije.

Dvorište Metelkove snimljeno 2012. (Izvor: Wikipedia)

To se dogodilo  početkom provedbe policijskog sata u Sloveniji. Koincidencija?

Igor Bašin: Samo se potvrđuje u kakvom vanrednom stanju živimo zadnjih pola godine u Sloveniji. S COVID-om smo dobili aktualnu vladu Janeza Janše i u Sloveniji imamo dva virusa, COVID i janšizam. Ovaj primjer je samo jedan u nizu mnogobrojnih akcija slovenske vlade na svim društvenim područjima. Već s dolaskom ove vlade u ožujku su s aferom oko respiratora i maske pale, sve njene maske. Ako sada kad je smo ušli u drugu fazu širenja koronavirusa još uvijek nekome nije jasno da vlada svom snagom i izrađenim planom iskorištava COVID krizu za izgrađivanje druge republike onda je slijep. Koincidencija slučaja da je obavijest o deložaciji stigla baš na dan proglašenja epidemije i uvođenja policijskog sata kojeg se službeno naziva epidemiološki sat je puna simbolike koja dobro karakterizira represiju u kojoj živimo. Kod nas teorije zavjere ne prođu, jer nama se stvarno dešava pred očima totalna demontaža javnih državnih sistema.

Dešava se demontaža države na svim društvenim razinama. 25 puta za redom su se od proljeća svakog petka desili biciklistički prosvjedi protiv korupcije, klijentelizma, nepotizma, kršenja ljudskih prava, napada na slobodu medija, ideološko-političkog kadroviranja i sistematskog kršenja pravnog i ustavnog poretka.

Uvijek sam prilikom boravka u Metelkovoj imao dojam da je Ljubljana uspjela efikasno riješiti udomljavanje supkulture. Zašto je Metelkova opet nekima trn u oku?

Igor Bašin: Htio bih naglasiti da u ovoj akciji ministarstva kulture govorimo (za sada) samo o zgradi koja služi za rad organizacija i stvaralaca s područja vizualne i intermedijalne umjetnosti, teatra, filma, plesa i muzike, da tu imaju svoje kancelarije – istraživačke, izdavačke, ekološke i angažirane organizacije. Brojne među njima su dio europskih i drugih međunarodnih projekata. To je još jedan akt potpune orbanizacije Slovenije. Dobro znamo kako je Viktor Orban, inače dobar prijatelj Janše, obavio posao sa NGO sektorom u Mađarskoj. U ovom slučaju nije samo pitanje Metelkove, nego cijelog NGO i kulturnog sektora i ostalih društvenih segmenta koje ova vlast preko svojih medija i kanala predstavlja kao parazite.

4. Radi li se možda i o primamljivoj građevinskoj lokaciji ili je cijela stvar političkog, a ne ekonomskog, karaktera?

Igor Bašin: Uz političke ciljeve stoje ekonomsko partikularni interesi. To je neodvojivo, posebice kod ove vlade.

Boje li se strukture da je Metelkova jezgra, recimo, prosvjeda? Bivših i eventualno budućih?

Igor Bašin: Kao što sam već rekao, nije tu samo u pitanju Metelkova nego destrukcija NGO sektora kod nas. I kad imaš na jednom mjestu skupljene organizacije i pojedince, onda je najlakše napasti po vojnoj taktici kojom se služi i radi ova vlada.

Kakva je situacija s klubovima u Metelkovoj?

Igor Bašin: Trenutno su tamo svi klubovi zatvoreni. Tako je bilo i na proljeće. Klubovi su odmah shvatili da nema šale sa koronom. Preko ljeta kad se je korona-situacija pomalo smirila držali su se propisa i radili su u zakonskim okvirima. Bio je otvoren Letni vrt Gale hale, a Klub Gromka je postavio program ispred kluba na Trgu brez zgodovinskega spomina (Trg bez istorijske memorije).

Eksplodiralo je sa aferom oko maski i respiratora krajem travnja, kad je čovjek po imenu Ivan Gale, koji je radio u državnoj službi, razotkrio informaciju kako su ljudi na vlasti manevrirali s popisom i izborom dostavljača neophodne medicinske opreme. Ivan Gale je prvi zviždač u Sloveniji.

Općenito je u Ljubljani uzburkana situacija oko premijera Janše. Ljetos je to, ako se ne varam, počelo s biciklističkim prosvjedima. Zašto?

Igor Bašin: Pa zato što se dešava demontaža države na svim društvenim razinama. 25 puta za redom su se od proljeća svakog petka desili biciklistički prosvjedi protiv korupcije, klijentelizma, nepotizma, kršenja ljudskih prava, napada na slobodu medija, ideološko-političkog kadroviranja i sistematskog kršenja pravnog i ustavnog poretka. Zadnjeg petka, 23. listopada, se prosvjed zbog alarmantne zdravstvene situacije nije održao ali je bio ispred vlade pročitan “Dekret naroda” (Odlok ljudstva, slo. pr.) koji je između zahtjeva najavio produžetak prosvjeda i borbu protiv strahovlade Janeza Janše.

Sada kad je krenula ova druga, crvena faza koronavirusa, jasno je da zadnjih par mjeseci vlada ništa nije uradila u svrhu pripreme na nju, nego se bavila samo s vlašću, kako postaviti svoje ljude na što više funkcija i skupiti  potpunu kontrolu nad državom i društvom.

Pored pandemije, tu su i brojne afere…

Igor Bašin: Još prije pandemije i samog nastupa nove, treće Janševe vlade su bile demonstracije jer su s Janšom paktirale stranke koje su na zadnjim izborima garantirale da neće ući u vladu sa njim, govorim o strankama Desus i SMC. Sa pandemijom su bili prvi prosvjedi na balkonima, slijedili su potom biciklistički prosvjedi. Eksplodiralo je sa aferom oko maski i respiratora krajem travnja, kad je čovjek po imenu Ivan Gale, koji je radio u državnoj službi, razotkrio informaciju kako su ljudi na vlasti manevrirali s popisom i izborom dostavljača neophodne medicinske opreme. Ivan Gale je prvi zviždač u Sloveniji. Samo usporedbe radi; Slovenija je platila tri puta više za svu medicinsku opremu nego Hrvatska, a imamo upola manje stanovništva. Nakon toga su krenule druge afere, a uz to je Janševa vlada radila na svim mogućim drugim područjima: mijenja ljude na važnim državnim, političkim i ekonomskim mjestima, mijenja zakone, izvodi militarizaciju države, vodi vanjsku politiku u pravcu politike višegradskih država što nikad nije bio prioritet Slovenije, prihvaća zakone koji onemogućavaju utjecaj ekoloških organizacija na rješenja vezana na prirodu i infrastrukturu, napada medije, grubo i prljavo diskreditira sve koji javno nastupaju protiv ove vlade. Do danas se je toga u pola godine toliko nakupilo da je skoro nemoguće nabrojiti što su sve smislili i izveli, da o načinu komunikacije s građanima i javnošću ne govorim. Sada kad je krenula ova druga, crvena faza koronavirusa, jasno je da zadnjih par mjeseci vlada ništa nije uradila u svrhu pripreme na nju, nego se bavila samo s vlašću, kako postaviti svoje ljude na što više funkcija i skupiti  potpunu kontrolu nad državom i društvom. Slovenija se trenutno suočava sa situacijom kad može biti još gore od goreg. I zato prosvjedi neće prestati.

Imaš li saznanja o organiziranje neke kontra akcije, neke borbe za Metelkovu?

Igor Bašin: Trenutno je u tijeku peticija protiv deložacije Metelkove 6. U petak, 23. listopada se je poslijee nekog vremena ponovo desila “akcija za kulturo” ispred Ministarstva za kulturu, gdje se je na ulici izvela simbolička instalacija deložacije glavnih faca iz ministarstva što je bila direktna reakcija na poziv Ministarstva kulture korisnicima Metelkove 6. Siguran sam da će se puno toga još desiti.

I je li to moguće u ovim uvjetima koji su očigledno plodni da se moćnici obračunavaju s neistomišljenicima, posebno iz segmenta kulture i kulturnog života?

Igor Bašin: Svakako! Svjedoci smo “kulturne revolucije” koju provodi Janez Janša i njegova klika. Dobar dio kulture je trn u oku ove vlade, ne samo Metelkova, nego sve razine, od filma i muzike do kazališta i ostalih segmenta kulture i umjetnosti, posebice nezavisne.

Zadnje od Intervju

Idi na Vrh
X