K-Zombie – zombiji uzvraćaju udarac

Prošlo je desetak godina otkad je zombi-manija toliko izgrizla mozak popularne kulture da je probavljajući neurone pretvorila zombi horor u najpopularniji žanr na planeti Zemlji, a živi mrtvaci se, po tko zna koji put, vraćaju u naše živote – netko nije dobro ciljao i evo ih opet, samo ovog puta, veliki revival dolazi s druge strane Urala.

‘All Of Us Are Dead’ (Izvor: Netflix)

Nisu u pitanju novi remakeovi Romerovih klasika niti uskrsnuće “The Walking Dead”, serije koja je u isto vrijeme bila vrhunac, ali i smrtna presuda godinama nezaustavljivog žanrovskog tajfuna – novi zombi val dolazi iz Koreje i posljednje je dvije godine proizveo nekoliko povećih fenomena.

Nije riječ samo o sveopćoj poplavi TV serija i filmova, nego i o činjenici da govorimo o nekim od najgledanijih naslova današnjice, katkad čak i gledanijih od najvećih hitova koje su spori i brzi živi mrtvaci imali na malim ekranima i veliki platnima u zlatnoj eri njihovog pohoda na mainstream. Kada je Frank Darabont s “The Walking Dead” 2010. krenuo adaptirati strip Roberta Kirkmana, bio je to tek zamah nove TV renesanse, s prvom generacijom serija koje su počele dominirati kinematografske pejzaže. Sada kada su serije doslovno postale “novi film”, one su ujedno i najveći rasadnik novog zombi vala. K-Zombie tj. K-Zombi,  postao je novi “vrući” termin sezone, baš kao K-Pop i K-Film – sezone koja traje već neko vrijeme, ali 2022., kako se čini, doživljava vrhunac.

Sve je, doduše, krenulo iz filma. “Train To Busan” (2016), danas već sa statusom modernog žanrovskog klasika, zaradio je stotinjak milijuna američkih dolara samo od prodaje ulaznica i tako postao jednim od najgledanijih filmova svih vremena u godinama kada se mislilo da su se zombiji, nakon predoziranja zombimanijom novog milenija, konačno ispuhali i kako više nikoga ne zanimaju. Ali odjednom su počeli opet zanimati – mnoge. “Train To Busan” bio je, riječima Edgara Wrighta, redatelja zombi-komedije “Shaun of the Dead” (2004), “najbolji zombi film koji sam vidio nakon sto godina.”

Vrata su, gladni mozga i nezaustavljivi u namjeri da se najedu, zombiji razvalili upravo onda kada se Zapad pomalo umorio. Azija je preuzela štafetu, pa na čelu s Korejom ponosno stala iza hit-serijala “All Of Us Are Dead”, apgrejdajući dobru staru foru zombija u učionicama srednje škole, prepakiranu za neke nove klince.

Inspiriran webtoonom, digitalnim stripom “Now At Our School”, koji je na netu izlazio od 2009. do 2011., “All Of Us Are Dead” došao je na Netflix (kao Netflix Original) krajem siječnja i odmah krenuo loviti rekorde globalnog super-fenomena “Squid Game”. Treći dan nakon premijere postao je najgledaniji Netflixov show i ostao na vrhu tjednima, broj jedan u više od 50 zemalja. Recept je poznat, ali u stilu korejske medijske kuhinje i njene lakoće pretvaranja tradicionalnih recepata u slasne moderne zalogaje, i ova teen zombi horor drama miješa sve zakonitosti žanra s dobrim likovima i neodoljivom pričom školske borbe protiv krvožednih neljudi. Glodine 2014., “Zombie School” je radio sličnu stvar u kinima – s radnjom smještenom u školi za delikvente, opaki klinci pokušavaju preživjeti napade profesora, koji su postali zombiji nakon ugriza zombi svinje zakopane ispod škole.

Za razliku od većine zapadnjačke zombi produkcije u posljednjih 20 godina, K-Zombie zna kako iskoristiti mladalački bazen publike, a opet ostati i dovoljno zanimljiv roditeljima. Takav je, recimo, i kultni hit “Alive” (2020), igrani film u kojem mladi gejmer ostaje sam u svom stanu, ali umjesto da uživa u igranju igara, primoran je preživljavati u svijetu koji su preplavili zombiji. Pandemijska izolacija ide po planu, sve dok ne ponestane hrane, vode i užasa li! – interneta.

Prvi Netflix Original iz Koreje bio je “Kingdom”, povijesna zombie drama koja je harala u dvije sezone, od 2019. do 2021. Baš kao i “All Of Us Are Dead”, i “Kingdom” je bio adaptacija web-stripa (“The Kingdom of the Gods”).

S radnjom smještenom u srednji vijek, u razdoblje dinastije Joseon (14. do 19. st.), “Kingdom” sjajno pleše između zombi horora i političkog trilera, do te mjere da je zahvaljujući ogromnoj popularnosti izrodio i spin-off specijal, epizodu u formatu dugometražnog filma nazvanu “Kingdom: Ashin of the North” (2021).

Ali “Kingdom” nije prvi pothvat spajanja srednjovjekovnih kostima, političkih zavjera i živih mrtvaca – prethodio mu je igrani film “Rampant” (2018), spektakl akcije, borilačkih vještina i zombificiranih masovki. Iza produkcije “Rampant” stoje financijeri “Train to Busan”.

“Kingdom” je bio taj koji je povukao zombije na male ekrane pa je tako 2020. bilo moguće da se pojavi i jedan “Zombie Detective” (2020), krimi-zombi-komedija, serija u kojoj živo-mrtvi detektiv bez pamćenja i s krizom identiteta uz pomoć bivše novinarke rješava zločine. Godinu dana kasnije na korejske male ekrane stigao je i “Happiness” (2021), K-Zombie serija smještena u blisku budućnosti, s epidemijom ludila u jednog zgradi.

U kinima nije ništa manje ludo & zabavno – lani je velikim platnima prohujao “The Cursed: Dead Man’s Prey” (2021), čiji je scenarij napisao Yeon Sang-ho, redatelj “Train to Busan”. Spektakl prepun CGI-ja zapravo je filmska ekstenzija K-Drame, TV serije “The Cursed” (2020), sage o bizarnim serijskim ubojstvima i ljudima koji se vraćaju iz svijeta mrtvih. I film je, kao i serija, miks starog šamanizma, horora i modernog akcijskog trilera. Godinu dana ranije, Yeon Sang-ho je režirao nastavak “Train to Busan”, blockbuster “Peninsula” (2020), koji je opet izdominirao nacionalni box office i napravio solidan posao na globalnom tržištu.

“The Odd Family: Zombie On Sale” pojavio se 2019. kao obiteljska komedija, priča o ocu dvoje djece kojeg zombi ugrize nakon infiltracije u njihovo selo. Zombi je plod eksperimenata farmaceutske industrije, a nakon ugriza, stari otac ponovo postaje vitalan, pa obitelj planira kako zombija iskoristiti za dodatnu zaradu – dok ga najmlađa kćer tretira kao kućnog ljubimca.

Prije nego je “Train to Busan” doslovno promijenio putanju povijesti, moderni korejski zombiji najviše su živjeli u antologijama, omnibusima kao što je “Doomsday Book” (2012), tri priče u kojoj “A Brave New World” pokazuje posljedice ljudske konzumacije kontaminiranog kravljeg mesa; iste se godine u kinima pojavio i omnibus “Horror Stories” (2012), gdje su zombiji osvajali grad u priči “Ambulance On the Death Zone”. “The Neighbor Zombie” (2010) je secirao zombi epidemiju kroz šest segmenata, svaki s jednom pričom o pandemiji “živomrtvaštva” u Seulu.

Ali korejski je film bio fasciniran zombijima i puno ranije, već 1980-ih, kada je žanr bio u prvom većem jurišu na planetarnu pop kulturu. “The Aliens and the Kong Kong Zombie” (1989) zapravo je film osvete sa zombijima, djevojkom koja se sveti otmičarima i ubojicama nakon dizanja iz groba. Koji se dogodi zahvaljujući posjeti NLO-a. Nije “Oldboy”, ali jest kultni klasik.

No jedan od prvih modernih korejskih zombi filmova snimljen je još 1981. godine, kao neka vrsta korejske verzije klasika “Living Dead in Manchester Morgue” (1974), poznatog još i kao “Let Sleeping Corpses Lie”. S naslovom “A Monstrous Corpse”, korejski old school dragulj u najboljem stilu aktualnog straha od 5G mreže okrivljuje radijske valove za dizanje mrtvaca s groblja; poznat je i pod alternativnim naslovima “Strange Dead Bodies” i “Goeshi”, a zahvaljujući Korejskom filmskom arhivu, možete ga u savršenoj digitaliziranoj kopiji pogledati cijelog na YouTubeu pa otputovati u prošlost, dok su zombiji još bili mladi, naivni, ali nikada pretjerano nevini.

*Zahvaljujemo Veleposlanstvu Republike Koreje u Zagrebu na pomoći u objavljivanju ovog članka.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Pjevajmo do izbora

Muzika ne dobiva izbore. U to su izgleda podjednako uvjerene sve političke
Idi na Vrh
X