Sinoćnji koncert Laibacha podijeljen je u tri dijela: ‘The Sound of Music’, ‘Laibach Revisited’ i bis na kojem su izvedene tri dodatne pjesme.
Slovenski glazbeno-umjetnički industrial kolektiv Laibach uvijek je rado viđen gost u Zagrebu, a u svojim nastupima poznat je po čestim istraživanjima različitih koncepata, pa tako nikad od njih ne doživimo dvaput isto. Sve to bila je dovoljna garancija da sinoć u Muzej suvreme umjetnosti privuče mnogo ljudi, više nego li ih je na večeri prisustvovalo izvanrednom nastupu etno skupine Kries. Za razliku od tog koncerta koji je održan na platou u prizemlju muzeja, sinoćnji je predstavljao Laibachovo spuštanje u svijet podzemlja, budući da je pozornica izmještena u podrumsku garažu, a taj je prostor publika i više nego solidno popunila. Oni koji su smatrali da im je u nižim predjelima previše sparno u toploj ljetnoj noći mogli su pratiti nastup s ograde u prizemlju otkud se pružao impozantan pogled.
Nije ovo bio prvi nastup Laibacha u sklopu programa Ljeto u MSU, nastupili su već 2015. na krovu muzeja i tada nam po prvi put predstavili dio svog progama The Sound of Music s kojim su gostovali u Pjongjangu kao prvi zapadni bend kojemu je dozvoljen nastup u totalitarnoj Sjevernoj Koreji, oko čega se u posljednje vrijeme vrti većina narativa slovenskog sastava. Prvo je o svemu snimljen film “Liberation Day”, a nakon toga smo lani dobili i album i čini se kako bi aktualnom turnejom stvari trebale biti jednom za svagda završene, a Laibach se posvetiti drugim sadržajima, jer iskreno, nakon nekoliko koncerata cijela priča o Koreji i holivudskom mjuziklu doima se već pomalo ispuhano.
Laibach je izveo materijal s albuma u cijelosti i čini se kako su stvari dosegle svoj vrhunac po pitanju izvedbe, usklađenosti zvuka i slike na uvijek zanimljivim video instalacijama koje prate nastup, ali cijela fora je previše puta ponovljena da bi zadržala interes. Stoga je valjalo pričekati da nakon završetka prvog dijela programa prođe i petnaest minuta pauze nakon kojih ćemo vidjeti Laibach u onom njihovom najboljem izdanju. Centralni dio programa nazvan je “Laibach Revisited”, što je ujedno i naslov raskošnog vinilnog box seta koji pokriva početnu fazu karijere benda, a koji bi trebao izaći uskoro.
Ovaj introspektivni pogled u vlastitu prošlost u slučaju Laibacha započet je prošle godine kada je objavljen “LP film Laibach” Igora Zupea. Riječ je o dokumentarcu iz serijala koji prati pojedine ključne ploče iz slovenske rock povijesti, a prethodna izdanja govorila su o albumima Buldožera i Pankrta. Film je prikazan i jučer prije koncerta, ali prava je poslastica bila vidjeti bend kako se uživo vraća u osamdesete, prvo s “Mi kujemo bodočnost” s prvijenca kojemu je posvećen Zupeov film. Nakon toga uslijedila je šok horor “Smrt za smrt” koja postaje već ustaljenim brojem na posljednjim koncertima, a potom smo čuli i četiri broja s njihovog drugog studijskog albuma “Nova Akropola” iz 1985. i to one prve tri koje otvaraju taj album, a to su osim naslovne još “Vier Personen” i “Krvava gruda – plodna zemlja”, te “Ti, ki izzivaš”. Ovaj dio koncerta prikazao nam je moćni i mračni zvuk Laibacha iz prošlosti, grandiozan i nelagodan, furiozan i zastrašujući niz razornih udraca koji nerijetko završavaju u eksplozijama buke.
Nakon ove baraže ostalo je još dovoljno vremena i za završnu točku izvedenu na bisu, a ta je krenula zabavnom verzijom megahita Rolling Stonesa “Sympathy for the Devil”. Bendu se na woo-woo vokalima pridružije i Šveđanka sa Slovenskom adresom Marina Mårtensson, koja izvodi i sljedeću točku, naslovnu temu iz trash filma “Iron Sky – The Coming Race”. Za sam kraj druženja odabrana je country zajebancija “Surfing Through The Galaxy” koju pjevač Milan Fras izvodi nabivši kaubojski šešir preko svoje zaštitne diktatorske kapice koju ne skida za vrijeme nastupa.
Nakon odgledanog nastupa možemo se samo nadati da će Laibach nastaviti s izvođenjem materijala s prvih albuma kada izađe najavljeni box set, jer “Sound of Music” je odradio svoje, a materijal iz završnice je, iako zanimljiv, ipak mnogo slabiji od one snage izvedbe koju smo doživjeli u centralnom dijelu večeri. Ljeto u MSU nastavit će još jedni pripadnici slovenske scene osamdesetih, Borghesia, a gledat ćemo ih sljedeće subote – na platou, u garaži ili na krovu – svejedno je.