Prije tjedan dana, točnije 20. ožujka, Lee ‘Scratch’ Perry navršio je 82 godine. Ova jamajkanska i svjetska glazbena ikona uskoro će nastupiti na trodnevnom festivalu A Weekend Block Party u zagrebačkom The Garden Breweryju, zajedno s Neilom Fraserom, poznatijim pod imenom Mad Professor s kojim je započeo plodnu i uspješnu suradnju još 1984. godine i koja traje do danas.

Zagreb će tako nakon 2011., kada je Perry nastupio sa svojim The Upsettersima imati priliku još jednom ugostiti ovog velikana nedvojbenih zasluga za prvo globalno probijanje glazbe trećeg svijeta u XX stoljeću, dakako, reggaea, kao što ga se i nedvojbeno smatra ocem duba. U dosta stvari Lee „Scratch“ Perry je zahvaljujući svom karakteru i životnom putu, tijekom kojeg je snimio impresivnih 64 albuma, utkao neke od najvažnijih postulata u reggae i dub i odredio im buntovni i pravednički karakter.
„I Am The Upsetter“ – uznemiren od samog početka
Ako su pioniri rock and rolla poput Chucka Berryja u SAD-u prolazili kroz sito i rešeto pravnih i poslovnih zamki tijekom formiranja novih pravila igre koja su pratili stvaranje jedne nove glazbene scene, onda je jasno da je na jednoj Jamajci bilo kud i kamo gore. Perryjevo prvo iskustvo bilo je gorko. Preveslao ga je Clement “Coxsone” Dodd koji je 1950-ih bio vlasnik tzv. ‘tvornice hitova’ Studio One. Perry je paralelno bio njegov prodavač, aranžer, muzičar i tekstopisac, a kad je konačno 1965. Snimio svoj prvi hit „Chicken Scratch“ uznemireno je uvidio da je Dodd ‘pokupio vrhnje’. Po prekidu suradnje okreće se producentu Joeu Gibbsu i snima „I Am The Upsetter“, jasnu buntovnu poruku i pouku o glazbenom biznisu. „Upsetter“ ubrzo postaje njegov nadimak jer se i s Gibbsom razišao u nimalo idiličnom odnosu. Dapače, osnivanjem vlastitog labela Upsetter Records objavljuje „People Funny Boy“ koja je bila obračun s Gibbsom, kao što je „I Am The Upsetter“ bila namijenjena Doddu prije toga. Upsetter Records prati otvaranje glazbenog dućana Upsetter Record Shop kao i osnivanje pratećeg benda The Upsetters. Poruka je dakle već tada bila kristalno jasna: ili pošteno ili nikako.
The Pioneers i reggae
Sudbina je htjela da Lee „Scratch“ Perry bude producent prve reggae pjesme, koja je uz to postala i lokalni hit. Godine 1967. vodio je izdavačku kuću Amalgamated, a The Pioneers je bio prvi sastav koji je u diskografskom smislu utkao novi ritam (kombinacija ska i rocksteady ritma) u glazbu Jamajke, ritam koji je 1968. dobio naziv „reggae“ zahvaljujući pjesmi „Do That Reggay“ od Toots And The Maytals koja je prva koristila taj naziv i efektno ga predstavila globalno, ponajviše zahvaljujući jamajčanskoj dijaspori u SAD-u i Velikoj Britaniji. Perryjeva „People Funny Boy“ snimljena iduće godine pokazala je kako zarazni i fleksibilni ritam može biti podloga za otpjevati sve što je glazbeniku na duši, kao što je i stasala publika spremna za istinske glasnike.
Dub – kreacija iz nestašice
Lee „Scratch“ Perry spada u onu rijetku vrstu producenata koji su često bili prisiljeni kreirati i osmisliti svoj studio. Dići ga iz temelja, ali i spaliti do temelja ako osjeti „negativne sile“ u prostoru, kao što je to učinio sa svojim glasovitim Black Ark studiom koji je 1983. potpuno izgorio. U to vrijeme 1970-ih, studijska analogna oprema bila je skupa, a Perry nikad nije bio jedan od najbolje plaćenih producenata. Oprema i uvjeti u kojima je radio bili su skromni. To je zahtijevalo inovativni pristup, što je za njega kao glazbenog ekscentrika uvijek bio izazov, a producentskom mimikrijom je maskirao sve nedostatke. Kroz nebrojene trikove koje je koristio stvorio je dub koji je u svojoj definiciji producentska glazba nastala iz potrebe za B stranama singlica na kojima su bile modificirane, često instrumentalne, verzije pjesama ogoljenog i glasnijeg ritma dok su melodije bile provučene kroz flanger, delay i reverb efekte.
Lee „Scratch“ Perry i Mad Professor – jedna od najduljih producentskih suradnji
Kao što je ekscentrik brzo prekidao suradnje sa svakim tko mu nije odgovarao, tako se vezivao s onima s kojima je pronašao zajednički jezik. Neil Fraser aka Mad Professor (producirao je dub verziju albuma „No Protection“ Massive Attacka) upravo je taj koji je s Perryijem poput prsta i nokta još od 1984. i upravo je dub bio i ostao ishodišna točka njihove suradnje. Kakav je bio utisak koji je Mad Professor ostavio na Perryja, možda najbolje u prilog govori činjenica da ga je rad s njim toliko inspirirao da je prestao koristiti obilne količine marihuane i alkohola u studiju, jer je primijetio da mu više nisu od koristi kad je kreativnost u pitanju. Čisto za ilustraciju bi trebalo navesti kako je Perry dugo primjenjivao razne obrede u studiju, a jedan od njih bio je da iz pluća ispuhne dim marihuane u mikrofon „kako bi trava ušla u pjesmu“. Kasnije je u jednom intervjuu trezveno zaključio kako je on taj koji je radio pjesme, a ne trava.
Od Boba Marleya do Beastie Boysa, oliti zašto ne propustiti Perryja u Zagrebu
Možda je ovaj pasus trebao doći na početku u svrhu bomabastične najave, ali možda je bolje imati bombastični završetak. Za koliko njih znate da su radili i s Bobom Marleyem i s Beastie Boysima? Upravo nam taj lik glavom, bradom i dubom dolazi u subotu 31. ožujka. Raspon manifestiacija na kojima nastupa također se može gledati od Dub Champions Festivala u New Yorku i Beču pa do šminkerske Coachelle. U dokumentarnom biografskom filmu „The Upsetter“ redatelja Ethana Higbeea i Adama Bhala Lougha naracijom kroz njegov život vodi glas Benicia Del Tora, a njegovu glazbu su mogli čuti i gameri u „Grand Theft Auto V“. Također, da je za svoj rad dobio Grammyja, to je jasno k’o dan. U rodnoj Jamajci odlikovan je s čak šest najviših odličja za svoj doprinos, između ostalog s Order of Distinction koji je najviše odličje građanske važnosti, kao i s Musgrave medaljom koja se dodjeljuje uglednicima iz svijeta umjetnosti, znanosti i književnosti.