Miroslav Vitous: Klasičari se boje slobodna duha

U ediciji ‘Jazz Best Collection 1000’ reizdani sa album ‘Infinite Search’ i ‘Magical Shepherd’ Miroslava Vitousa – jednog od suutemeljitelja i člana prve postave legendarnog sastava Weather Report.

Miroslav Vitous 'Infinite Search'

Češki basist i skladatelj koji je karijeru ostvario u SAD-u, Miroslav Vitous je jedan od najkreativnijih glazbenika današnjeg jazza. Sklonost prema kreatvnom pristupu glazbi iskazivao je od samih početaka karijere. Naime, nakon što je napustio školovanje na visokoj glazbenoj školi Berklee, te je u New Yorku nastupao sa slavnim jazzistima poput Arta Farmera, Clarka Terryja, Freddiea Hubbarda, Stana Getza, Milesa Davisa i Chicka Coreae, posvetio se glazbenim istraživanjima, razvijanju novog pristupa free jazzu, ali i fusionu koji je tada bio u nastajanju.

“Volim biti slobodan”, rekao je u razgovoru koji smo vodili 2006. prije njegova solo nastupa na festivalu Jazz.hr. “Buntovnik sam koji se bori protiv pravila, ruši postojeće norme i svojom svirkom izaziva na “razgovor”. Maistream jazz je glazba ustaljenih pravila u kojoj je moguće komunicirati jedino preko nekih nepovezanih parametara. U takvu kontekstu nije moguća izravna komunikacija. Bio sam jedan od prvih kontrabasista koji je pokušavao prekinuti takav pristup. Ne želim svirati ustaljenim načinom, biti ničiji rob kako bi osoba koja sa mnom svira mogla “masturbirati” i pritom ne komunicirati s drugima.”

Plodno tlo za stvaranje glazbe na tim načelima Vitous je pronašao u prvoj postavi skupine Weather Report koje je bio suutemeljitelj, ali i vlastitim skupinama. Takav iskaz očituje se na njegovom prvim albumima koji su dokaz da je upravo on imao iznimno veliku zaslugu za stvaranje novog glazbenog jezika koji su preuzeli ili zajedno s njim razvijali vodeći glazbenici žanra.

Dokaz toj tvrdnji njegov je prvi album “Infinite Search” iz 1969., reizdan na CD-u u ediciji “Jazz Best Collection 1000” (Atlantic/Dancing Bear). Naime, sloboda glazbenog izražavanja, spajanje stilova, komunikacija među glazbenicima i poseban zvuk, što čujemo u izvedbama na ovom albumu, možemo čuti u ranim radovima Weather Reporta za koje je sva zasluga pripisivana Wayneu Shorteru i Joeu Zawinulu. Vitous se predstavlja i kao autor skladbi koje su na tragu spomenutog žanra.

Miroslav Vitous 'Magical Shepherd'

Osim standarda “Freedom Jazz Dance” Eddiea Harrisa, on je autor ostalih skladbi koje su odraz njegova sveukupnog promišljanja glazbe. “Kad sviraš strukturirano, čitaš note i držiš se shema, duh se ne može osloboditi”, rekao je. “Tada je to poput sviranja klasične glazbe. Duh se neće osloboditi na pozornici na kojoj se svira klasična glazba jer za to nema prostora, uz nekoliko iznimaka briljantih solista poput Mstislava Rostropoviča koji su donosili cjelovitu interpretaciju djela. Klasičari se boje slobodna duha u kreiranju glazbe. Skladatelji klasične glazbe, čak i oni najbolji, skladaju kod kuće, uz olovku i glasovir i imaju dovoljno vremena prepravljati. Jazzisti to rade u stvarnom vremenu pred publikom i to zvuči savršeno. Možeš li zamisliti koliko je to zastrašujuće za klasične glazbenike, posebice one koji ne znaju improvizirati!?”

Impresivna je lista suradnika s kojima je Vitous snimio skladbe za album “Infinite Search”, od reda glazbenika s kojima je mogao ostvarivati takvu interakciju. To su tenor saksofonist Joe Henderson, gitarist John McLaughlin, svirač električnog klavira i sintisajzera Herbie Hancock i bubnjar Jack DeJohnette kojeg tek u jednoj skladbi mijenja Joe Chambers.
Hancock i DeJohnette su sudjelovali i u snimanju Vitousova, u istoj ediciji reizdanog albuma “Magical Shepherd” iz 1976., davno nakon što je, zbog dosljednosti u ispunjavanju svojih glazbenih principa, istupio iz Weather Reporta. Fascinantno je koliko se njegov pristup promijenio od snimanja prvog albuma. Na ovom se albumu više orijentirao na funk, a udaljio od jazza, posebice free jazza, kao i akustičnog zvuka. Naime, osim basa Vitous je na snimanju tog albuma svirao gitaru, gitarski sintisajzer i razne sintisajzere, a uz spomenute glazbenike svirali su bubnjar James Gadson i udaraljkaš Airto Moreira, te su pjevale Onike i Cheryl Grainer.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Osvrt

Idi na Vrh
X