Nenad Marčec, glavni direktor HDS ZAMP-a: Travanj je donio pad prihoda od 72 posto

O složenom stanju danas i projekcijama za neizvjesnu budućnost govori glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec.

Nenad Marčec (Foto: HDS ZAMP)

Već gotovo dva mjeseca i glazbena industrija u zemlji živi – ili točnije preživljava – u teškim okolnostima. Zbog koronavirusa najprije su otkazana sva glazbena događanja, koncerti i festivali. Potom su zatvoreni ugostiteljski objekti, hoteli i drugi objekti koji u poslovanju koriste glazbu. I mediji koji glazbom privlače publiku su doživjeli pad prihoda od oglašavanja. Lančanom reakcijom, i prihodi od prodaje licenci za autorska prava koje za oko 10 tisuća domaćih i 2 milijuna inozemnih glazbenika ostvaruje HDS ZAMP u ovim su mjesecima pali na rekordno niske grane.

Kakve su posljedice izvanrednog korona-stanja po prihode HDS ZAMP-a?

Nenad Marčec: Kako je bilo i za očekivati – nažalost, loše. Ukupni prihodi iz svih izvora već su u ožujku ove godine pali 30 posto u odnosu na ožujak prošle godine. Travanj je bio još gori: uz potpuni izostanak glazbenih događanja, koncerata i festivala kroz cijeli mjesec, i izostanak plaćanja licenci za glazbu od strane većine poslovnih korisnika, pad prihoda u odnosu na travanj 2019. iznosi čak 72 posto. I tu, nažalost, nije kraj. Štoviše, za naše članove kriza se tek produbljuje: dok neki segmenti gospodarstva upravo pokušavaju normalizirati poslovanje, glazbenoj industriji to nije omogućeno, a u autorskim honorarima naših članova osjetit će se s odgodom, na zimu.

Od prihoda od autorskih i srodnih prava u ovoj zemlji živi između 15 i 20 tisuća ljudi, i njihovih obitelji.

Koje su prognoze poslovanja?

Nenad Marčec: Još uvijek je nemoguće predvidjeti dan kad će se poslovanje uz glazbu u svim svojim oblicima potpuno vratiti na stanje prije koronavirusa. Zato je neizbježan nastavak negativnog trenda i za svibanj i lipanj, pa sve do jeseni, u najboljem slučaju. Možemo se samo nadati da će postotci pada u sljedećim mjesecima biti bliži postotku pada u ožujku nego u potpuno paraliziranom travnju, ali to ne ovisi o nama, nego o epidemiološkoj situaciji i odlukama nadležnih službi.

Kako će se to odraziti na autorske honorare autora, redovnih i pridruženih članova Hrvatskog društva skladatelja?

Nenad Marčec: U svakom slučaju, jasno je da će autorski honorari za prvih šest mjeseci ove godine, koje ćemo članovima isplaćivati u listopadu i prosincu, biti niži nego do sada, treba biti spreman na to. Nadam se da će skoro otvaranje ugostiteljskih objekata potaknuti optimizam kod svih, i da će, kako smo prošlog tjedna predložili unutar inicijative Unisona, biti odobreni prvi od 5 naših prijedloga za hitan povratak glazbe uživo. To je glavni okidač za revitalizaciju glazbene scene i ostvarivanje prihoda od autorskih i srodnih prava. Od toga u ovoj zemlji živi između 15 i 20 tisuća ljudi, i njihovih obitelji.

Kakav ste stav zauzeli prema poslovnim korisnicima glazbe, koji su također od sredine ožujka morali promijeniti ili zaustaviti poslovanje, zbog donošenja restriktivnih mjera Stožera Civilne zaštite?

Nenad Marčec: U situaciji ugroze bez presedana za zdravlje i poslovanje svih građana, naša je osnovna poruka poslovnim korisnicima od prvog dana bila i ostala – solidarnost. Nakon odluka usuglašenih s Autorsko-pravnim odborom i Skupštinom predstavnika HDS-a, u ožujku smo poslali svim udrugama hotelijera, ugostitelja, obrtnika i drugih sličnih korisnika, obavijest da za dane u kojima ne rade, logično, neće za glazbu platiti ni kunu. Za prvi dio ožujka, u kojem su i oni radili otežano, omogućili smo popust od 50%, a i taj će iznos moći platiti u ratama nakon početka ponovnog poslovanja. Korisnički objekti koji su na području Grada Zagreba potresom oštećeni u mjeri da ne mogu nastaviti s radom, izuzeti su u potpunosti od plaćanja. Slične znakove afirmativnog poslovnog partnerstva poslali smo i prema udrugama medija, poput radijskih i televizijskih postaja kojima je pao marketinški prihod, a konačno i prema pojedinačnim korisnicima glazbenih licenci poput DJ-a. Svima je jasno da je glazba kao usluga važna za poslovanje, ali kad nema posla, nema ni glazbe, niti plaćanja za nju.

Naravno, prvi znaci povratka poslovanja sve nas ohrabruju – nadamo se da ćemo što skorije biti u stanju nastaviti gdje smo stali, kao i ostali dijelovi gospodarskog sustava kulturnih i kreativnih industrija. Vidjeli smo da su poruke solidarnosti i uvažavanja prema poslovnim korisnicima glazbe proteklih tjedana bile dobro primljene. Ako su pale na plodno tlo, u sljedećim mjesecima, kako se njihovo poslovanje bude poboljšavalo, trebala bi se vratiti i njihova potreba za glazbom, a s njom će doći i povratak uobičajene suradnje.

Kako ste proteklih tjedana određivali prioritete rada službe HDS-a?

Nenad Marčec: Već u prvoj polovici ožujka, kako su brojke oboljelih od korona virusa u zemlji rasle, bio je očit pad dolazaka naših članova, autora, ali i poslovnih korisnika glazbe u sve poslovnice u Zagrebu, Rijeci, Splitu i Osijeku. Ni naši zastupnici na terenu u svim županijama nisu izlazili u obilaske objekata, kako bismo i njih zaštitili od izlaganja virusu. Opća neizvjesnost i briga za zdravlje posjetitelja i djelatnika nalagali su odluku za koju iz današnje perspektive znamo da je bila ispravna i na vrijeme: poslovanje većine djelatnika službe ZAMP je od 16. ožujka uspješno prebačeno na rad od kuće. Svi kontakti s članovima kao i poslovnim korisnicima uspješno su rješavani putem telefona i elektroničke pošte. Sve obavijesti priopćavali smo na web stranici, putem priopćenja članovima, korisnicima i medijima, pa ni tu nije bilo praznog hoda.

Za kraj, trebaju li članovi HDS-a biti zabrinuti za lipanjsku isplatu njihovih autorskih honorara, hoće li se ona odraditi po rasporedu?

Nenad Marčec: Od prvog dana poslovni prioritet nam je bio da naši članovi ne osjete korona-krizu na isplati honorara. I u tome smo uspjeli: u prvom tjednu travnja uspješno smo obavili redovni obračun mehaničkih, digitalnih i prava iz inozemstva, a pred nama je redovna isplata tzv. „malih prava“ u lipnju. Radi se o prihodima ostvarenim u drugoj polovici 2019. godine, koja je bila poslovno uspješna. Ta će distribucija, to sad već mogu potvrditi, sigurno biti odrađena na vrijeme. Dobro će doći članovima nakon ova šokantno loša dva mjeseca. Nažalost, isplate honorara koje će se odnositi na ostvarene prihode za prvu polovicu 2020. godine, a slijede za nekoliko mjeseci, bit će vrlo „mršavi“. Pred nama su izazovni mjeseci, kako za skladatelje i nositelje prava, tako i za cijelu službu ZAMP. Morat ćemo donositi puno teških odluka.

Zadnje od Intervju

Idi na Vrh
X