Niels Lan Doky (Jazz/Takes Supergroup) – čovjek koji je oformio vrhunski sastav u kojem su svi članovi zvijezde

Niels Lan Doky je vođa Jazz/Takes Supergroupa koji će danas 7. studenoga nastupiti na 13. Zagreb Jazz Festivalu u zagrebačkoj Tvornici kulture.

Niels Lan Doky (Foto: Andreas Houmann)

Koncertom trija američkog pijanista Christiana Sandsa u srijedu 2. studenoga u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog započeo je 13. Zagreb Jazz Festival. Festival će se nastaviti 7. studenoga u Tvornici kulture gdje će svirati Jazz/Takes Supergroup, a svojim nastupom 9. će ga studenoga u Kazalištu Kerempuh zaključiti duo Kayhan Kalhor & Erdal Erzincan.

Prije dvije godine pokrenuta je jedinstvena suradnja između jedne od najistaknutijih institucija u svijetu umjetnosti: Muzeja moderne umjetnosti Louisiane u Danskoj i jednog od najkreativnijih i najplodnijih glazbenika današnjice, pijanista i producenta Nielsa Lan Dokyja. Rezultat te suradnje bila je inovativna i visoko uspješna serija koncerata pod nazivom “Jazz/Takes”. Muzej moderne umjetnosti u Louisiani jedan je od najposjećenijih umjetničkih muzeja na svijetu (s više od 750.000 posjetitelja godišnje prije covida) i uključen je u knjigu Patricije Schultz “1000 mjesta koja treba vidjeti prije smrti”. Mjesečni koncerti do sada su se održavali isključivo u muzeju Louisiane – samo uz rasprodane ulaznice, publiku i ovacije. Ali počevši od jeseni 2022. Jazz/Takes Supergroup krenula je na europsku turneju.

O ovom je projektu govorio Niels Lan Doky, prozvan “najboljim pijanistom svoje generacije”, glazbenik koji je surađivao je s velikanima jazza kao što su John Scofield, Pat Metheny, Joe Henderson, Mike Brecker, Ray Brown, Woody Shaw, Charlie Haden, John McLaughlin, Tom Harrell, Al Jarreau i Charlie Haden. On na ovogodišnjoj turneji predvodi sastav s kojim će nastupiti i u Zagrebu. Svirat će s all stars postavom, u kojoj su mu suradnici vrhunski fusion glazbenici, vođe vlastitih sastava, ali i suradnici velikana jazz, fusion i stilski različite glazbe: saksofonist Bill Evans (Herbie Hancock, John McLaughlin, Willie Nelson, Mick Jagger, The Allman Brothers Band, Medeski Martin & Wood), bas gitarist Darryl Jones (Miles Davis, Sting, Rolling Stones, Eric Clapton, Joe Cocker, B.B. King, Rod Stewart, Neil Young) i bubnjar Harvey Mason (Fourplay, George Benson, Herbie Hancock, Donald Byrd, Bob James, Stanley Turrentine). Izvodit će njegove moderne instrumentalne jazz aranžmane poznatih skladbi iz raznih žanrova.

Jazz/Takes+Supergroup

Kako ste osmislili ovaj projekt?

Niels Lan Doky: Godinama sam eksperimentirao s uvođenjem novina u standardni jazz repertoar jer skladbe koje nazivamo jazz standardima uglavnom su pop pjesme iz 1930-ih i 1940-ih koje su – strukture tih pjesama – jazz glazbenici u to doba svirali koristeći ih kao bazu za vlastite interpretacije i improvizacije. Te jazz verzije pop pjesama s vremenom su postale tako dobre i uspješne da su zapravo nadvisile izvorne verzije. Danas većina ljudi nije upoznata s izvornim verzijama tih jazz standarda, ali svi znaju razne naknadne verzije. To je dobro jer to su sjajne skladbe koje svakako zaslužuju biti svirane iznova i iznova. Istodobno, uvijek sam osjećao da je to pomalo čudno jer uvijek se nešto mijenja. Publika zna o kojim se pjesmama radi kad ih izvodite. Zato godinama pokušavam osmisliti aranžmane pjesama koje publika poznaje, jer jazz standarde znaju samo oni koji slušaju jazz. Zato sam godinama izvodio jazzističke verzije pjesama Michaela Jacksona, Erica Claptona, Petera Gabriela, Doobie Brothersa, Princea i ostalih glazbenika, ali u novije vrijeme počeo sam konceptualizirati više pjesama i počeo sam obrađivati mnoge druge pjesme koje obuhvaća žanr jazza.

Kako ste započeli s ciklusom jazz koncerata u Louisiana Museumu of Modern Art in Denmark?

Niels Lan Doky: Već tri godine održavamo taj ciklus koncerata. Tom smo projektu pristupili tako da smo odabrali najvažnije umjetnike i to one za koje smo mislili da će se najbolje prilagoditi svakom od spomenutih žanrova. Za svakog od tih umjetnika odabrali smo bezvremenske skladbe, one koje su najprikladnije za jazzističke interpretacije. Održali smo koncert s jazzističkim obradama skladbi iz seattle grungea iz 1990-ih, njujorškog punka iz 1970-ih, UK new wavea iz 1980-ih ili funka iz 1970-ih itd. Napisao sam aranžmane tako da smo ih izvodili u istom duhu u kojem izvodimo bilo koju drugu suvremenu jazz skladbu. U tim sam aranžmanima ostavio puno prostora za osobne interpretacije izvođača, ovisno o tome koji su glazbenici izvodili skladbu, kao i puno prostora za improvizacije, naravno.

Bill Evans (Foto: promo)

Zašto ste odabrali upravo taj muzej?

Niels Lan Doky: Louisiana Museumu of Modern Art in Denmark je jedan od najistaknutijih muzeja suvremene umjetnosti u svijetu. Nevjerojatno mjesto. Tko god dođe u Dansku svrati u Muzej. To je najpopularnija kulturna institucija u Danskoj. Imaju fantastičnu kolekciju suvremene umjetnosti, djela ikona suvremene umjetnosti kao što su Pablo Picasso, Jacometti, Andy Warhol, David Hockney, Cecily Brown. U tom muzeju volim svirati jer želim da naša glazba, jazz glazba bude uz bok s tim umjetnicima. Želim da ljudi na taj način gledaju na tu glazbu, jer mi je shvaćamo ozbiljno i mislim da bi je publika i mediji također trebali shvaćati ozbiljno. Zato ju izvodimo ekskluzivno u tom kontekstu i tako pokušavamo izazvati drugu vrstu pozornosti kod publike. Osim toga tamo imaju lijepu koncertnu dvoranu s odličnim klavirom i odličnim zvukom. Sviranje tamo donosi sjajno iskustvo. Ostvarili smo velik uspjeh s tim koncertima koje organiziramo već tri godine. Dvorana je uvijek puna, ulaznice su rasprodane, privlačimo novu publiku, širimo jazz publiku. Dolaze nam mnogi koji nikad nisu bili na jazz koncertima. Znatiželju im pobuđuje činjenica da interpretiramo skladbe drugih žanrova na području jazza i zadivljeni su što taj eksperiment provodimo u muzeju suvremene umjetnosti. Zahvalan sam svim umjetnicima koji su voljni surađivati s nama i prilagođavati se našim prohtjevima. Nije lako tražiti od istaknutih glazbenika kao što je Darryl Jones da svira skladbe sastava Nirvana ili Patty Smith ili Neila Younga u jazz aranžmanima. Prošle smo godine to napravili s francuskom elektronikom, glazbenicima i bendovima kao što su Jean-Michel Jarre, Justice and Air koje smo obradili na jazz način.

Darryl Jones (Foto: Greg Vorobiov)

Koji su glazbenici do sad gostovali u ciklusu?

Niels Lan Doky: Do sad su gosti bili Alvin Queen, Billy Cobham, Lenny White, Gary Bartz, Steve Rodby i Paul Wertico iz Pat Metheny Groupa, Mike Stern. Stern je svirao u projektu u kojem smo obrađivali heavy metal pjesme što je bilo jako zabavno. Tko još? Terri Lyne Carrington. Imali smo puno bubnjara, zapravo. Te smo glazbenike pozivali da sudjeluju u tom projektu i sviraju s danskim i švedskim glazbenicima, nekim od najboljih glazbenika iz tih zemalja.

Koje ste odabrali za ovaj all star sastav?

Niels Lan Doky: Odlučili smo napraviti poseban projekt koji se neće ograničiti samo na jedan žanr. Odabrali smo najbolje skladbe i najbolje aranžmane iz raznih projekata i dodali nekoliko novih te smo oformili supergrupu u kojoj su svi članovi zvijezde. Otprije sam poznavao Darryla Jonesa i Billa Evansa. Evans i ja smo zajedno sudjelovali u nizu projekata, još od kraja 1980-ih. Dugo smo već dobri prijatelji. Jones i ja imamo puno zajedničkih prijatelja, a zajedno smo počeli svirati prije pet godina. Predivan je glazbenik. Imamo sjajnu suradnju. Harweya Masona smo odlučili pozvati jer je… Zapravo, nešto je zanimljivo u vezi s njim. Iznimno je utjecajan bubnjar, posebice zbog svojeg sviranja na području jazza, zog suradnje s Herbiem Hancockom i njegovim Headhuntersima, ali također i s mnogima drugima. Svirao je s Brecker Brothersima, Georgeom Bensonom, Errollom Garnerom, Dukeom Ellingtonom, Bjork, Celine Dion, Jamesom Brownom, Steviem Wonderom. Zapravo svirao je na nekim izvornim verzijama skladbi koje izvodi ovaj sastav. Primjerice izvodimo pjesmu “Kiss From a Rose” koju je pjevač Seal napisao za film“Bateman Forever”. Tek kasnije saznali smo da je Mason svirao u izvornoj izvedbi. Želimo predstaviti Harweya Masona jer nije toliko često nastupao u Europi kao neki drugi veliki bubnjari. Godinama je bio zauzet snimanjima u studiju. Vjerojatno je sudjelovao u snimanjima tisuća albuma i zato nije toliko odlazio na turneje kao neki drugi bubnjari s kojima smo surađivali. Odlučili smo ga nazvati i iz razloga što se on i Darryl iznimno međusobno poštuju. Uzbuđeni su jer sviraju zajedno. Za ovu vrstu glazbe bas i bubnjevi čine osnov, bazu. Zato je uvijek dobro imati basista i bubnjara koji su dobar tim, koji vole svirati jedan s drugim, koji ostvaruju kemiju. Sad vidimo da je bio dobar izbor spojiti njih dvojicu. Od prvog trenutka odlično funkcioniraju.

Harvey Mason (Foto: promo)

Kako pristupate aranžmanima koje izvodite s ovim sastavom?

Niels Lan Doky: Kod te grupe sviđa mi se što se radi o klasičnoj jazz instrumenataciji s klavirom, basom, bubnjevima i saksofonom, ali u ovom slučaju to je suvremenija varijanta zato jer je elektični bas koji ima velike mogućnosti. S njim možete svirati jazz, swing, straight ahead jazz, funk, latin… Zato imamo široku paletu što pomaže u osmišljavanju aranžmana na jazz način, sa stanovišta reharmonizacije melodije, što je jedan od ključnih elemenata u jazz glazbi, no melodije ostaju slične izvornim verzijama. Naime želim ih zadržati takvima kako bi ih ljudi prepoznali.

(Preuzeto iz Novog lista od 6. studenog 2022)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Intervju

Idi na Vrh
X