Prva asocijacija na lik i djelo Ivice Čuljka aka Kečera II aka Satana Panonskog većini će biti autodestruktivni, krvlju natopljeni koncerti, no njegov opus ni skoro tri desetljeća poslije nikad do kraja razjašnjene pogibije ne prestaje fascinirati i inspirirati alternativne glazbenike omeđene granicama onoga što se nekoć zvalo Jugoslavija.
Satanov uznemirujući, sasvim originalni spoj hardcore punka i nečeg što bi mogli opisati kao parodiranje ‘novokomponovane narodne glazbe’ posljednjih godina sve više otkrivaju i vani, pa je 2013. njegove najjače pjesme na kompilaciji “Hard Blood Shock” okupio i objavio američki S-S Records, a brojni muzikološki nastrojeni entuzijasti diljem ‘world wide weba’ sve ga češće uzimaju za glavnog junaka svojih blogova i podcasta.
U tom svjetlu nimalo ne čudi to što smo, zahvaljujući nezavisnom labelu No Profit Recordings, dobili već drugo izdanje na kojem Kečerove pjesme obrađuju ne samo punk, već i metal, stoner pa čak i naglašeno eksperimentalni bendovi iz Hrvatske, Srbije i BiH. Za razliku od ‘jedinice’, na kojoj su sudjelovali i neki renomiran(ij)i izvođači poput Nine Romić, She Loves Pablo, Cojones ili Stonebride, ovdje su zastupljeni sastavi čija će imena prepoznati samo najupućeniji pratitelji undergrounda. To u načelu ne bi trebalo previše značiti, no ovaj je tribute ipak dosta slabiji od svog osam godina starog prethodnika.
Kako to obično biva na sličnim izdanjima, “Oči u magli: Tribute To Satan Panonski Vol. 2” moguće je podijeliti na one koji su Satanove stvari manje-više samo odsvirali i izveli prilično vjerno originalu, te na autore koji su ih doživjeli kao predložak za stvaranje novih i bitno drugačijih skladbi. Iz prve skupine svakako treba izdvojiti zagrebačku sludgecore četvorku Negative Slug koja je bol, bijes i patnju legendarne “Iza zida” podigla na još višu, gotovo neizdrživu razinu, i pedesetak sekundi kratku “Kiss My Cock” Teror Terarija izvedenu u stilu Penetrationa ili pionira LA punka kao što su X ili Alice Bag Band.
Istim stazama, uz ne toliko dobre rezultate kreće se i kvintet Nokti s “Čaj od maka”, dok je Po’ metra crijeva, grupa sastavljena od članova One Piece Puzzle i Hesus Attor, u solidno čitanje “Odrežite sise” ugurala sve i svašta, ali ipak nedovoljno toga da nadmaše izvornik s “Nuklearnih olimpijskih igara”. “Ti ćeš doći u svojoj moći (vratit ćeš se Satane”) i “Kamikazama”, što su nam dokazali varaždinska Bednja i Ines Hukić sa svojim ‘one girl projectom’ Carver, nikako nije mjesto u black i death metalu, a ništa bolje nije prošla ni “Obdukcija” pretvorena u grindcore rasturačinu od strane pulskog Bolesnog grinja.
Najozbiljniji remake doživjele su naslovna pjesma kompilacije koju je novosadski MRT odveo u načelno zanimljiv mada prilično nedorečen industrial/darkwave, “Beduin” koji se sasvim izgubio u neprohodnoj, naglašeno avangardnoj elektronici projekta Bitumenske Sise, te iznimna “Tiho/Bajka” multiinstrumentalista Dimitrija Beljanskog, satkana od uvoda bliskog eksperimentalnoj klasičnoj glazbi i nastavka na tragu kreativnog ludila Beefhearta ili Zappe.
Line-up zaokružuju suradnja Fonjature i Superbate u prosječnoj obradi “Hard Blood Shocka”, i My Pitbull Lucifer čiji “Intro” i “Outro” snažno otvaraju i zatvaraju album, pri čemu su u ovoj drugoj mikrofon prepustili samom Satanu Panonskom, odnosno snimkama njegovih razmišljanja, stavova i pogleda na život koji čovjeka iza mita predstavljaju možda i bolje i jasnije od samih pjesama.
Ocjena: 5/10
(No Profit Recordings, 2021.)