Oliver Dragojević ‘100 originalnih pjesama’ – za originalni vokal svih vremena

Jedna od malobrojnih zvijezda hrvatskog zabavnjaštva što sjaje dostojanstvenim sjajem, Oliver Dragojević već nas četrdesetak godina postojano šarmira glasom, pojavom i lakonsko nepretencioznim, duhovitim javnim nastupom koji kao da odražava misao – Ja samo volin’ pivat’, nije to tako važno, puno vam hvala što vam se sviđa to što radim.

Oliver Dragojević '100 originalnih pjesama'

Oliverov opušten imidž pristupačnog momka, oca, (vitalnog, dobrodržećeg) djeda iz dalmatinskog susjedstva nije nezanemariv prilog općem dojmu, no još mu je veći adut, jedan od ključnih, dvadesetak godina duga, intenzivna suradnja sa Zdenkom Runjićem, raskinuta 1992., našim najvećim meštrom zabavne glazbe toga doba koji je Olivera opskrbljivao materijalom što je uglavnom bio visoko iznad prosjeka domaćeg zabavnjačkog bofla s kraja prošlog stoljeća. Mada, ni šjor Zdenko nije se uvijek libio isporučiti bezvezarije u najtješnjem dosluhu s pomodarskim estradnjačkim bljezgarijama pa je zajedno s Oliverom dobrim dijelom osamdesetih, sva je zgoda namjerno i svjesno, brodio glibovima najnižih zajedničkih nazivnika, kičerski sladunjavim producentskim eskapadama obilježenima sintesajzerskim zvukovima, banalno neinventivnim tekstovima o ljubavnim patnjama i ritmovima humpa-cumpa ili m-ca-ca, od kojih je potonji, uz gotovo neizbježna sintesajzerska oponašanja trzaja buzukija, u nas proglašen „tipično mediteranskim melosom“.

Ali ipak, ali ipak… Upravo je ovdje do posebnog izražaja došao Dragojevićev najveći adut – sprega nenametljivo sugestivne ili primjereno distancirane intonacije izvedbe, interpretacije bez patetičnog pretjerivanja te boje i zvona blago grešpavog, ugodno zadimljenog, tek malo „kroz nos“ propuštenog glasa koji je uvijek navodio na pomisao da nam priču u pjesmi iskreno prenosi netko pun iskustva, netko tko je rečeno doista proživio ili osjetio. Čak i u pjevačevim mladim danima kad je, primjerice, 1977. u „Romanci“, kao tridesetogodišnjak uvjerljivo pjevao o „svojim kosama sidim“. Propušten kroz Olivera i najveći šrot zvučao je koju klasu iznad stvarne vrijednosti. Najbolji u intimističkim sotto voce izvedbama („Ključ života“, „Ča je život vengo fantažija“, „Oprosti mi pape“, „Molitva za Magdalenu“, „Romanca“) izvrstan u baladama i baladesknim brojevima („Galeb i ja“, „Skalinada“, „Zbogom ostaj ljubavi“, „Vjeruj u ljubav“) kakvi i zapremaju najveći dio njegova opusa, jednako tako i u djelima humorne arome („Laku noć Luigi, laku noć Bepina“, „Nadalina“), Oliver zvuči manje uvjerljivo tek u skladbama bržega tempa („Morski vuk“, „Volim je ludo“), no takvih se, pametno, malo kad i hvatao.

Kad je, pak, bila riječ o dobroj ili odličnoj sentimentalnoj ili meditativnoj pjesmi kakvih u Runjićevu skladateljskom repertoaru prepunom krasnih melodija doista nije manjkalo – nerijetko s vlastitim vrsnim tekstovima ili na isto takve stihove Jakše Fiamenga, Tomislava Zuppe, Momčila Popadića i još ponekoga, često zamišljenih nad životom i prolaznošću, učestalo obojanih živim dalmatinskim imaginarijem i „riči“ koja u Oliverovoj izvedbi nikad nije zvučala forsirano – Dragojević je uistinu bio (i ostao) vrh suvremene estrade. A bit će da ima i nos za izabrati, prihvatiti i usvojiti bolje primjerke zabavnjačke pjesmotvorne ponude, jer i po raskidu s Runjićem malo je kad izvodio pjesme niskih kriterija kakve su na lakoglazbenom nebu frcale, i frcaju, na sve strane. Isto tako, Runjićeve pjesme u drugih zabavnih izvođača, kao što je Oliverov „nasljednik“ kod Runjića Goran Karan, nisu zvučale ni približno tako dobro.

Na ovoj zbirci sto originalnih pjesama iz Oliverova cjelokupna opusa nalazi se obilje zimzelena hrvatske pjesmarice iz Runjić-Dragojevićeva okrilja koji uključuju barem tridesetak sjajnih u svakom pogledu. Posve je lako, primjerice, zamisliti „Ča je život vengo fantažija“ u izvedbi Leonarda Cohena, „Molitvu za Magdalenu“ u repertoaru Willieja Nelsona, „Čer od starog kalafata“ u pjesmarici Krisa Kristoffersona, Paula McCartneya kako izvodi „Oprosti mi pape“, „Galeb i ja“ u interpretaciji Vana Morrisona, Nicka Cavea dok prijeteće sentimentalno harči „Romancu“, Johnyyja Casha kako predano prenosi priču o „Antoniu“, Arethu Franklin dok proždire „Vjeruj u ljubav“, Bryana Ferryja posvećenog „Skalinadi“, Ryja Coodera uživljenog u „Laku noć Luigi, laku noć Bepina“, Paula Simona dok milo poji „Ključ života“…

U svakom su, naime, pogledu te i još poneke pjesme besprijekorne, osim, uz rijetku iznimku, na planu produkcije, prečesto načičkane sadržajno besmislenim zvučnim i sviračkim uresima kvazidopadljivog lahkonotnog kiča.

Sa svojom interpretacijskom žicom i količinom prvorazrednog materijala za nekoliko albuma, Oliver bi bio idealan klijent nekog revalorizacijskog majstora producenta poput Ricka Rubina ili Daniela Lanoisa uz kojeg bi brojne pjesme, prethodno unakažene ili osakaćene masovnom ukusu podilazećom pratnjom, dobile ruho u kakvom bi bez zadrške mogli uživati i Oliverovi simpatizeri iz redova zabavnjaštvu nesklone publike. Dragojevićev kreativni susret s Rubinom ili Lanoisom je, dakako, čista fantazija, no spustivši se na staru dobru Zemlju, povjerujmo da bi do sličnih rezultata moglo doći i u eventualnoj, realnije ostvarivoj suradnji s našim Edijem Cukerićem.

Kutijica s po dvadeset pjesama na svakom od pet CD-a popraćena je kratkom bilješkom Ivana Peršića, a cijena joj je – ovakve poteze diskografa valja pohvaliti i u tekstovima u kojima to nije uobičajeno spominjati – (samo) 100 kuna (!).

Ocjena: 8/10

(Croatia Records, 2013.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK 5.00 HRK 10.00 HRK 20.00 HRK 50.00 HRK 100.00 HRK 200.00 HRK


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X