Orville Peck ‘Stampede’ – pod previše kopita

Koketiranje s modernim pop strujanjima moglo bi Pecka staviti u program radijskih postaja, ali teško da će mu donijeti bodove kod fanova zvuka s kojim se probio na prvim albumima.

Orville Peck ‘Stampede’

Južnoafrički glazbenik Daniel Pitout krajem prošlog desetljeća odjenuo je kaubojski šešir, modernu verziju blještavih country odijela “Nudie suits” nazvanih prema njihovom kreatoru koji ih je proslavio kad je u jedno od njih odjenuo velikoga Hanka Williamsa, da vi do šezdesetih postala zastitnim modnim elementom žanra, te lice sakrio maskom i pod umjetničkim imenom Orville Peck pomiješao country & western zvuk s rockabillyjem i starinskim rockom u stilu Roya Orbisona, kao i elementima modenoga popa kako bi na albumu “Pony”, a zatim i njegovom nasljedniku iz 2022., “Bronco” stvorio glazbu koja je nošena njegovim baršunastim vokalom ujedno zvučala i vječno i svježe te postavio temelje za karijeru koju će biti zanimljivo pratiti u njezinom nastavku.

Prvo poglavlje tog nastavka dolazi u obliku njegovog trećeg studijskog albuma “Stampede”, ploče od čak petnaest pjesama objavljivane, poput njene prethodnice, u tri faze od po pet pjesma. U pitanju je ploča dueta i suradnji s nizom izvođača koji pokrivaju cijeli spektar žanrova na koji se njegov izričaj glazbeno naslanjao, od outlaw countryja, inače prilično macho žanra kojemu je Peck postao neobičnim nastavljačem s gay twistom, do radijskog popa u različitim oblicima, koji je zapravo nespojiv u svojoj srži s tom odmetničkom tradicijom. Rezultat je tako ploča s nekoliko sjajnih pogodaka, ali u cijelosti prilično neujednačeno izdanje koje će rijetko tko slušati u cijelosti.

Album počinje na poznatom terenu pjesmom “Cowboys Are Frequently Secretly Fond of Each Other” koju je još u osamdesetima napisao Ned Sublette, a do slave ju je prije dvadesetak godina lansirao Willie Nelson, a upravo se 91-godišnja legenda priključuje Pecku u izvedbi stihova koji govore o onome što nas je cijeli jedan filmski žanr kaubojskih gay romansi učio, od “Brokeback Mountain” Anga Leeja, preko “The Power of the Dog” Jane Campion (oba, zanimljivo, nagrađena Oscarima za najbolju režiju, da bi unatoč favoriziranosti ostala bez statua za najbolji film), pa do lanjskog kratkiša Pedra Almodóvara “Strange Way of Life”, a to je da među najmuškijima od muškaraca ima mnogo onih koji vole – mušakrce.

Osim Nelsona, od stare garde tu je i Elton John koji s Peckom pjeva vlastiti hit “Saturday Night’s Alright for Fighting” sa svog kultnog albuma “Goodbye Yellow Brick Road”, čija glam komponenta predstavlja prvi stilski zaokret nakon akustičnog ruha dueta s Nelsonom i “The Hurtin’ Kind” s country grupom Midland i tu postaje jasno da će Peck svoj stil prilagođavati svojim suradnicima više nego oni njemu. Kad bi bilo suprotno, možda bi sav materijal zvučao suviše slično, no ovako Peck ne uspijeva izbjeći zamku koja ga dovodi do pretjerano šarolikog albuma koji više zvuči kompilacijski, da ne kažem frankenštajnski spojen od bitno različitih sastojaka.

Najbolji dio albuma slijedi nakon tog uvoda, tri Peckove vlastite kopozicije od koje prve dvije izvodi u ženskom društvu – “Back at Your Door” s Debbii Dawson, zvijezdom America’s Got Talent, te možda i najboljim od sviju dueta, apokaliptičnom “Chemical Sunset” na kojemu mu se pridružuje Allison Russell, jedna od najistaknutijih pripadnica rastuće struje tamnoputih country pjevačica kakvih možda bude još i više nakon što je Beyonce ove godine podigla njihov stijeg svojim hit albumom “Cowboy Carter“. Kao treći zubac pada singl “Death Valley High” na kojemu Peck i s Beck odlaze u Las Vegas, grad grijeha, uz funky orkestraciju, pa čak i jednu Hansenovu repanu strofu u stilu njegovih pjesama iz devedesetih, a sve to supotpisuje još i Dan the Automator koji je s Beckom ove godine već surađivao na albumu The Black KeysaOhio Players“.

Sljedeći blok je onaj u kojemu Orville najviše koketira sa suvremenim pop obrascima, od kantautorskog ženskog pisa u stilu Taylor Swift (“How Far Will We Take It?” s Noom Cyrus), preko latino ritmova u “Miénteme” koju ne spašavaju niti mariachi trube, pa do kombinacije u kojoj mu se pridružuju Kylie Minogue i Diplo, “Midnight Ride”. U taj blok ubačena je i “Papa Was a Rodeo”, obrada jedne od 69 ljubavnih pjesama s upravo tako nazvanoga indie klasika The Magnetic Fieldsa koju obogaćuje Molly Tuttle svojim vokalom, ali i umješnim bluegrass pickingom. To koketiranje s modernim pop strujanjima moglo bi Pecka staviti u program radijskih postaja, ali teško da će mu donijeti bodove kod fanova zvuka s kojim se probio na prvim albumima.

Do kraja ploče dogodit će se još nekoliko točaka vrijednih spomena, poput “You’re an Asshole, I Can’t Stand You (And I Want a Divorce)” čiji sam naslov već pokazuje otrov koji njegova autorica i suizvođačica Margo Price donosi albumu, zatim ljubavna balada “Conquer That Heart” na kojoj se pridružuje Nathaniel Rateliff, pjevač koji poput Chrisa Stapletona ne propušta priliku da se pojavi na kojem god tribute albumu ili ovakvoj grupnoj aktivnosti može, te završna “Rhinestone Cowboy” koju je u sedamdesetima napisao Larry Weiss da bi je ubrzo zatim svojom obradom dodatno popularizirao Glen Campbell, a mogla je od prvog dana poslužiti kao zaštitna pjesma Pecka i njegovog šljastećeg retro country pop stila.

Vidjet ćemo koja će i koliko vrata ambiciozno zamišljeni “Stampede” otvoriti Pecku, ali u usporedbi s ranijim izdanjima postaje jasno da maskirani gay kauboj najbolje putuje kad putuje sam.

Ocjena: 6/10

(Orville Peck, LLC / Warner Records Inc., 2024.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X