Otvorenje 6. MENT-a u Ljubljani – Kamaalov ‘Brexit blues’ i superiorne Ukrajinke Dakh Daughters

Koncertima britanskog neo jazz ansambla Kamaala Williamsa i ukrajinskog freak cabareta Dakh Daughters, održanih u dvorani Katedrala ljubljanskog Kino Šiška započeo je šesti po redu MENT festival čiji brojni koncerti će se u naredna dva dana razmiliti po klupskim prostorima slovenske metropole.

Kamaal Williams na MENT 2020 u ljubljanskom Kinu Šiška (Foto: Vedran Metelko)

MENT, ujedno kao konferencijski glazbeni festival iz godine u godinu radi na zbližavanju, i profesionalizaciji svih segmenata glazbenog i poslovnog djelovanja između naše regije i ostatka Europe, dok u svom opsežnom glazbenom dijelu u fokusu ima izvođače koji tek dolaze, ali i one su na tragu određivanja trendova u skorašnjoj budućnosti. No samo otvorenje uvijek pripada nekom bitnom avangardnom trenutku sadašnjosti, time i takvoj vrsti izvođača. Svakako težak zadatak organizacijskog tima, koji je u tome uspio i ove godine u srijedu 5. veljače u Kinu Šiška kad je šesto izdanje festivala otvorilo svoja vrata.

Za sam početak znakovito je da se dogodio sličan scenarij kakav s odvio na ovom portalu tijekom izbora najboljih domaćih i regionalnih albuma 2019. godine, a to je da sezona pred nama uvelike pripada sastavima instrumentalnog karaktera. Kvartet Kamaala Williamsa kao glavne zvijezde otvorenje ide tome u prilog jednako kao i izbor slovenskog plesnog jazz trija Pantaloons, te turskog sastava Lalalar (koji iako djeluje i u sferi vokalnog bi se mogao okarakterizirati kao turska inačica sastava ABOP, s tim da koliko su u tranceu, toliko su i u uključivanju tradicionalnog melosa u drukčije okvire). Tako ispada da su jedino Dakh Daughters, ansambl koji je sebe karakterizira kao ‘freak cabaret’ de facto bile jedini (pod debelim navodnicima) ‘klasični’ vokalno-instrumentalni sastav.

Dakh Daughters na MENT 2020 u ljubljanskom Kinu Šiška (Foto: Vedran Metelko)

Dakh Daughters su dakako sve samo ne klasični vokalno-instrumentalni sastav. Malo je reći da svojim nastupom ostavljaju bez daha jer je riječ o metamorfozi kazališnog komada u koncert ili koncerta u kazališnu predstavu angažiranog karaktera koju uistinu savršeno izvodi ženski ansambl izuzetno talentiranih, istovremeno, multiinstrumentalistica, glumica, plesačica i pjevačica čiji raspon pjesama uključuje izvedbe na ruskom, francuskom i engleskom jeziku, dok stilski pokrivaju segment od ukrajinskog folklornog izričaja, countryja, rocka, hip-hopa, te elementa industriala pa čak i klezmera. Pretenciozno? Da, ali sa smislom i okvirom dobrog ukusa koji dakako i zadovoljava kriterije nečeg što se prozvalo freak cabaretom.

Dakh Daughters su istovremeno snažna ženska emancipacija, ali i krhko čuđenje svijetu ratova, mržnje, boli, neuzvraćenih ljubavi i propitivanju gdje tu svemu primjerice pripada istospolna ljubav. U svakom trenutku se bile izuzetno glumački uvjerljive, ali i glazbeno (posebno pjevački) superiorne, tako da potpisnik ovih redova još uvijek nije siguran jesu li pjevačice naučile predstavu, ili te ukrajinske glumice imaju jednostavno savršeni sluh. Energiju koju su emitirale u Katedrali Kina Šiška dobila je najjači feedback u večeri otvorenje, tako da se može reći da su otele show Kamaalu Williamsu.

Kamaal Williams na MENT 2020 u ljubljanskom Kinu Šiška (Foto: Vedran Metelko)

Kasnije mi je jedan slovenski kolega rekao da u ljubljanskim prilikama to nije prvi put da se dogodilo, jer su članice tog famoznog ukrajinskog Dakh teatra nastupale kao predgrupa na Drugoj Godbi, jednom od najstarijih europskih jazz festivala, i da su i tad bacile u drugi plan glavnog izvođača koji je izašao nakon njih. Dakle, Dakh kćeri su predodređene za uzimanje primata.

Kamaal Williams je prije par godina u sklopu Dimensionsa nastupao u Puli i tamo je ostavio dobar utisak, no u Šiški je bila drukčija situacija. Naime, iako je njegov kvartet u stanju i ‘mrtve’ rasplesati, Kamaal kao da je bio previše pod utjecajem Brexita. „Muči vas moj tvrdi londonski akcent?“ izjavio je u početku nastupa koji se polako otvarao ambijetalnim pristupom, jer je uistinu prije toga izgovorio nešto nerazumljivo kao da ima puna usta kocki leda. I dakako nije dobio feedback. Nakon što je prvo tražio da se oglase u dvorani svi koji su domaći, a potom oni koji su došli iz neke druge zemlje, rekao je: „Jazz! Fuck! Brexit! To valjda razumijete? Dogodilo se što se dogodilo, ali mi smo i dalje tu.“ Iz toga se jasno cijedila neizvjesnost koja je pred britanskim glazbenicima kojima nakon izlaska Velike Britanije iz EU puno veća pravno-logistička prepreka predstavlja gostovanje na Starom kontinentu. Potjerali su potom tempo basist i bubnjar raspoloženi za svirku sinoć, ali Kamaal ih je baš nekako pokrivao molovima. Kao da je gušio plamen partyja i zajedno sa saksofonistom tražio neku chill-out zonu. U konačnici to se činilo kao da je u pitanju svirka u pola snage.

Pantaloons na MENT 2020 u ljubljanskom Kinu Šiška (Foto: Vedran Metelko)

Okolnosti su tražile eksplozivni plesni tulum za kraj, ali Kamaal Williams se nije mogao osloboditi svog „Brexit bluesa“. Energični slovenski Pantaloons su nakon toga iskoristili priliku u dvorani Komuna u prizemlju Kina Šiška i energično zakucali plesni finale. Nije Kamaal Williams kriv što je ispao partibrejker, on je samo javno iskazao bol jednog glazbenika zbog posljedica rastanka, jer politički rastanci posebno udaraju na egzistencije glazbenika zbog toga što su oni ‘osuđeni’ na putovanje.

No, opet došao je na pravo mjesto. MENT se upravo indirektno bavi posljedicama jednog rastanka kojeg brojni glazbenici Balkana i dalje osjećaju. A sad druga je stvar što smo mi te svoje političke rastanke odradili, pa su nam MENT i slični showcase festivali uvijek slavlje zbližavanja i ponovnog okupljanja na kulturnom nivou koje veseli većinu aktera, pa su sve te političke stvari uglavnom deplasirana tema.

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh
X