In memoriam Sinead O’Connor (1966. – 2023.) – neusporediva

Dana 26. 7. 2023. zauvijek nas je napustila Sinead O’Connor.

Sinead O’Connor (Foto: Vedran Metelko)

Kad je Jimi Hendrix snimio Dylanovu „All Along The Watch Tower“, Dylan je uvidio stvar i rekao da to više nije njegova pjesma. Bio je to Jimi Hendrix i tu se ništa drugo nije ni moglo reći. Kad je Johnny Cash snimio „Hurt“ Nine Inch Nailsa, Trent Raznor je poput Dylana ustvrdio da to više nije njegova pjesma. Bio je to Johnny Cash i tu se ništa drugo nije ni moglo reći.

Kad je Sinead O’Connor snimila Princeovu pjesmu „Nothing Compares 2 U“, Prince je zamrzio tada 24-godišnju Irkinju jer nije mogao podnijeti činjenicu koja je tada bila jasna cijelom svijetu koji je slušao popularnu glazbu; a to je da je od te 1990. „Nothing Compares 2 U“ njena pjesma.

Koliko god štovao Princea, njegovu genijalnost, izvođačku nedodirljivost i skladateljsku pronicljivost, kao i činjenicu da niti jedna obrade neke njegove pjesme, poput legendarnog singla „Kiss“ ,nije bila ni do koljena originalu, osjećao sam od prvog trenutka da je pjesmi „Nothing Compares 2 U“ pravo značenje dala Sinead O’Connor. Da je napravila samo to u povijesti glazbe, bilo bi to sasvim dovoljno, jer rijetki su uopće uspjeli s nekom obradom učiniti čudo, a kamo li s Princeovom pjesmom i to upravo s onom čiji potencijal ni on sam nije nanjušio.

Spomenutu pjesma je izašla na album Princeovog usputnog projekta The Family 1985. godine. Otpjevao ju je s Rosie Gaines i nikad nije bila objavljena kao zasebni singl. U neku ruku bila je pala u zaborav kao i The Family sve do 1990. kad je svijetu dotad potpuno anonimna Irkinja objavljuje u izmijenjenoj verziji kao najavni singl za svoj drugi album. Njen „Nothing Compares 2 U“ bio je u neku ruku anti singl sa spotom komornog karaktera usredotočenim na duge kadrove lica pjevačice čije suze ništa nije moglo zaustaviti. Da te suze nisu bile prave i da to lice nije bilo novo ogledalo senzibilne duše kroz koju se mogao očitati i novi trenutak weltschmerza bio bi to najgori i najpatetičniji pokušaj zabilježen u modernoj glazbenoj produkciji. Ali ta pjesma je bila jedna koja je označila kraj osamdesetih. „Nothing Compares 2 U“ bila je najdublje proživljena balada koju se samo moglo prigrliti jednako s empatijom i neopisivim fiktivnim osjećajem da se zagrli i utješi uplakana duša koja ju izvodi na malom ekranu. No duboka je bol onih neprihvaćenih, čak i kad im se dogodi da budu prihvaćeni. A bol je pratila Sinead kroz cijeli život jer takva kakva jest, uvijek je bila žrtva svoje iskrenosti koju nije mogla zatomiti.

Ključni moment koji će joj zauvijek promijeniti karijeru kao što je to bio „Nothing Compares 2 U“ dogodio se 3. listopada 1992. godine. Sinead O’Connor se pojavila kao glazbeni gost u američkom kasnonoćnom televizijskom showu “Saturday Night Live” gdje je trebala je izvesti pjesme “Success Has Made a Failure of Our Home” i “Scarlet Ribbons” s albuma “Am I Not Your Girl?” koji je tada promovirala. Međutim, dan prije njezinog nastupa uživo, zatražila je i dobila odobrenje od produkcijske ekipe showa da zamijeni izvedbu druge pjesme s obradom pjesme “War” Boba Marleya iz 1976. godine. Namjeravala je to izvesti kao svoj prosvjed protiv seksualnog zlostavljanja djece u redovima katoličke crkve koja to prikrivala, tako da je naglasila problem dječjeg zlostavljanja umjesto rasizma.

Izvela je a capella verziju Marleyeve “War”, noseći ogrlicu s rastafarijanskom zvijezdom i rastafarijanskim rupcem. Hipnotički je gledala ravno u kameru tijekom cijele izvedbe. Potom je pokazala fotografiju pape Ivana Pavla II na ekranu dok je pjevala riječ “zlo”, nakon čega je poderala fotografiju na komadiće i izjavila: “Borite se protiv pravog neprijatelja” bacivši komadiće prema kameri. Taj incident se dogodio devet godina prije nego što je papa Ivan Pavao II priznao seksualno zlostavljanje u crkvi, ali hrabrost je pjevačicu skupo stajala. Izvrgnuta je žestokim javnim osudama u kojima je sudjelovala i Madonna osobno koja ju je tada, kao uvrijeđena katolkinja, kritizirala u Irish Timesu. Prosvjedi gledatelja užarili su sve linije NBC-a koji se jedva izvukao od žestokih kazni uz obrazloženje da produkcija nije znala što pjevačica smjera i da incident nije bio predviđen unutar scenarija emisije.

Dva tjedna nakon pojavljivanja na “Saturday Night Live” Sinead O’Connor je trebala izvesti pjesmu “I Believe in You” na koncertu u čast 30. obljetnice Boba Dylana, koji se održavao u Madison Square Gardenu u New Yorku. No, dočekala ju je burna reakcija negodovanja. Kris Kristofferson koji je tada bio uz nju joj je rekao: “Ne dopusti da je gadovi obore”, a ona je odgovorila: “Nisam oborena”. Buka je postajala sve glasnija i O’Connor je shvatila da nema smisla krenuti s planiranom pjesmom. Pozvala je klavijaturista da prestane svirati, pojačala mikrofon i tada je povikala i krenula s improviziranom izvedbom pjesme “War”, koju je zaustavila odmah nakon što je spomenula zlostavljanje djece, čime je naglasila svrhu svog prethodnog djelovanja. Zatim je na trenutak pogledala ravno prema publici i napustila pozornicu. Kristofferson ju je tada u backstage krenuo tješiti jer su joj suze navrle na oči već pri odlasku s pozornice.

Sinead O’Connor u Tvornici kulture (Foto: Vedran Metelko)

U smislu karijere nikad se nije oporavila nakon toga. Mijenjala je vjere i vjerska uvjerenja sukladno političkim, a politički je uvijek bila čvrsto ukorijenjena u ljevičarsku političku ideju. No čega god se laćala u glazbenom smislu, znala je zabljesnuti žarom, emocijom i interpretacijom. Njen ulazak u reggae vode genijalno je „ukoričen“ u album „Throw Down Your Arms“ iz 2005. godine, ali ni prije njega, ni kasnije medije više nije zanimala njena glazba. Bavili su se njenom anksioznošću, ponašanjem i izjavama često izrečenima u afektu, kao što su je proglašavali i mrtvom u jednom trenutku.

Takvu Sinead, borkinju s previše ožiljaka i u situaciji kad se turneja činila kao ad hoc okupljanje benda kako bi se nakratko moglo skupiti novca za nekoliko budućih stanarina gledao sam i slušao u sam osvit pandemijske 2020., točnije 15. siječnja u Tvornici kulture.

„Odavno je dokazano da oni koji su medijski obilježeni kao problematični uvijek imaju bolju prođu na pozornici. Okupi se tako publika ustreptala od iščekivanja da vidi što donosi večer i uvijek s dozom strepnje da nešto ne pođe po krivu. I onda kad se sve odvije gotovo po špagi, onda svi sretno odahnu, pa čak ni činjenica da je koncert zajedno s bisom trajao sat i petnaest minuta ne bude nešto s čim se previše opterećuje, jer je sve prošlo u najboljem redu, jer se problematična zvijezda dobro držala i jer je odsviran hit zapečen u kolektivnoj memoriji, onaj koji više nije ni hit već nezaobilazna točka jednog razdoblja pop kulture i nečije mladosti“, napisao sam tada, a sada s nekom gorčinom to doživljavam kao njen posljednji pozdrav s onima koji su unatoč svim negativnostima koja su joj se godinama medijski svaljivala na leđa odučili tu kratku i pomalo komornu večer podijeliti s njom i njenim pjesmama.

Jer ni u toj situaciji se nitko nije mogao usporediti s njom.

Postpandemijski period nosio je uistinu loše vijesti vezane za nju. Godine 2022. je izgubila 17-godišnjeg sina, kao što je došla i poražavajuća vijest da je Princeova sestra zabranila korištenje pjesme „Nothing Compares 2 U“ za biografski dokumentarni film o Sinead O’Connor koji je upravo nosio taj naziv. No kako i prije godinu dana, tako i danas cijeli svijet dobro zna ČIJA je to pjesma, koliko god veliku figu u džepu držala obitelj koja upravlja posthumnim pravima originatora.

Nothing Compares 2 U Sinead, laka ti zemlja, jer za tebe je dok si hodala njom bilo previše suza, iako si se vinula u neslućene visine.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Pjevajmo do izbora

Muzika ne dobiva izbore. U to su izgleda podjednako uvjerene sve političke
Idi na Vrh
X