‘San i ludilo’ Gorana Matovića i Sare Renar u Teatru &TD – opet je zaživio ‘Ujevićev teatar’, ali i Arsenov duh

Premijera predstave ‘San i ludilo’ autora Gorana Matovića i Sare Renar uprizorena je u petak u Polukružnoj dvorani Teatra &TD, dok je reprizna izvedba na rasporedu danas, 8. listopada.

‘San i ludilo’ u teatru &TD (Foto: Zoran Stajčić)

Ne sluteći što su započeli, godine 1976. Goran Matović i Arsen Dedić prvi su put izveli „San i ludilo“, predstavu osmišljenu kao trojstvo gradiva i osebujne montaže poznatih i manje poznatih pjesama Tina Ujevića, zatim Ujevićeve aforistične pjesničke proze i odabranih mjesta njegove ispovjedne esejistike: „Ispit savjesti“, „El sentimiento de la vida“ i „Pobjeđujem hljeb“.

Bila je to svojevrsna monološka životna ispovijed u kojoj je Goran Matović oživotvorio Ujevića na pozornici, dok je Arsen Dedić cijeloj toj formi davao glazbeni ton. Predstava „San i ludilo“ je od tog trenutka za Zagreb postala ono što je Matović dao u opisu Ujevićevog značaja: „Veliki mag riječi Zagrebu je dao sjaj duhovne prijestolnice. Tinovi monolozi i šutnje za vratima gostionice ušli su u legendu. Da nije bilo Tina, duhovna slika zagrebačke i hrvatske kulture bila bi lišena čuda Riječi. Gdje god bi se pomicao, otvarali su se svjetovi i događao teatar: nezaboravni Ujevićev teatar”.

Predstava je doživjela doslovce više od tisuću izvedbi, čime je desetljećima držala živim plamen Ujevićevih riječi kao jednog od najvećeg i najvažnijeg nematerijalnog spomenika ove sredine, koja je unatoč pjesnikovoj želji da ne želi spomenik nakon smrti, ipak odlučila odati mu i tu vrstu počasti smjestivši njegovu impozantnu figuru nasred šetnice u Varšavskoj ulici.

Goran Matović (Foto: Zoran Stajčić)

Odlaskom Arsena Dedića, kulturnog velikana ovih prostora ujevićevskog kalibra i uz Matovića ‘nosivog stupa’ predstave „San i ludilo“ činilo se da je u tom segmentu zauvijek prestalo laštenje Ujevićevog pjesničkog sjaja u prijestolnici. Sve do sinoć, kad je Arsenovu baklju preuzela Sara Renar.

Veliki korak za Matovića, ali još veći za zagrebačku kantautoricu i pored toga što joj ne nedostaje kazališnog iskustva.

Pogledamo li surovoj stvarnosti u oči, nećemo pogriješiti ako zaključimo da je novim generacijama Ujević passe, kao što se u prijestolnici lagano hvata i patina zaborava na Dedića. Uzalud su svi materijalni spomenici, umjetnici riječi i glazbe jedino kroz žive riječi i glazbu mogu nastaviti ispunjavati prostor duha narednih generacija.

Prvi Matovićev najvažniji korak u ponovnom oživljavanju predstave „San i ludilo“ bio je upravo njegov osobni moment kad je shvatio da plamen treba ponovno upaliti uz bitni dodatak, a to je da uz hommage Ujeviću prirodno dolazi i hommage Dediću. Drugi najvažniji korak bilo je prepoznavanje Sare Renar za tu ulogu, jer ona svojim izgrađenim i prepoznatljivim stilom komuniciranja glazbom cijelu stvar aktualizira u (n)ovom 21. stoljeću.

Sara Renar (Foto: Zoran Stajčić)

Za Saru Renar, koja je na svom albumu „Tišina“ iz 2016. uglazbila Ujevićev „Notturno“, „San i ludilo“ je u smislu odgovornosti za interpretaciju bio hod po rubu. Jest da iskusni Matović nosi naraciju, no glazbeno preurediti komad da u sebi nosi naklon Dediću zasigurno nije bio nimalo lak zadatak.

No stvar je profunkcionirala i to pred možda najzahtjevnijoj publici u petak navečer gdje se u Polukružnoj dvorani &TD-a okupio dominantan broj onih koji su odrastali uz Matovićev i Dedićev komad. Renar je s električnom gitarom u rukama i upravljanjem sekvencerima i ostalom elektroničkom opremom u drugom dijelu vješto svoju izvedbu nijansirala i sa snimkom Arsenove nekadašnje izvedbe, da bi kulminaciju donio kraj i duet „Odlazak (Tamo da putujem)“ koji je premostio vremenski jaz onoga što je izvođeno nekad i ovog izvedenog uživo pred publikom.

„San i ludilo“ time su opet zaživjeli i da citiram Matovića, ponovno su se otvorili svjetovi i dogodio se teatar. Nezaboravni Ujevićev teatar ponovno je živ u Zagrebu.

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK - 0.13 € 5.00 HRK - 0.66 € 10.00 HRK - 1.33 € 20.00 HRK - 2.65 € 50.00 HRK - 6.64 € 100.00 HRK - 13.32 € 200.00 HRK - 26.54 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh
X