Kreativna suradnja bračnog para u koreografiji, režiji, libretu, kostimima pa i sceni obilježit će ‘Spartak’ balet koprodukcije dvaju HNK. Veza Rijeke i Zagreba i u kolikoj mjeri je riječ o suradnji umjetnika obje kuće prostrla je na pozornicu baletnu predstavu iznad očekivanja. Poklonici baleta pamte fascinantne premijere baleta ‘Petar Pan’ i ‘Gospoda Glembajevi’ pa su njihova očekivanja možda bila drugačija.
S prelaskom uvertire na podizanje zastora s odmjerenim zovom vojničke trube, pojava Rimljanjina odmah je ‘usvirala’ estetski upitnik, pripada li ovo nekoj dalekoj, samurajskoj estetici. Prikaz gladijatorske borbe koja je netom uslijedila posve je ispunila očekivanja o tome kakva će uslijediti borba kroz dva sata i dva čina.
Odmah je bilo jasno kako je koreografija zreli suvremeni balet koji će se susresti s elementima bijelog baleta tek u segmetima pokazivanja na balu. Osjećaj slobode tijela u ta dva baletna izraza su potpuno oprečni i sukob je jednostavno neizbježan što je za revolucionarnu priču kakva je “Spartak” izvrsno poentirano. Posve bi bilo krivo zaključiti da su rimski establišment i Spartakovi pristalice plesali svak svoju struju.
Prva patricijka koja je to nepobitno osporila je Rieka Suzuki u ulozi Eutibid, koja privučena Spartakovom karizmom potajno financira ustanak. Ponovno duhovita intervencija kostima stavlja pred nju težak zadatak neproporcionalnih intervencija do grotesknih aluzija na tajnu policiju i najpoznatiju sprdnju na istu, u liku Her Flicka. Nevjerojatno je kako isto odjelo istovremeno može i tako nasmijavati i laskati onog kome je namijenjeno. Opet bi potpuno pogrešno bilo zaključiti da je maestra tehnike, zaslužena prvakinja baleta HNK-a Zagreb s fantastičnom izražajnošći Rieka Suzuki i jednom jedinom trenu dala naslutiti da možda ne vlada potpuno svojim pokretom. Susret bijele i moderne baletne estetike kroz njenu izražajnost mogu biti u zajedništvu.
Kostimografija je do kraja bila u službi plesača i sjajno duhovita. Sjajan Vid Juračić koji se iz najavljivača Luperkalija transformirao u zmiju izuzetno je vladao scenom koja je raskošnošću i pojavom samog Pana bila zahtjevno polje žeravice. Kasnije u povijesti pretvorene u fašnik, Luperkalije su bile opako divlje praznikovanje sa žrtvovanjem dva jarića i psića, po dva mlada svećenika – obično iz aristokratskih obitelji, nakon čega bi se svećenici Luperci presvukli u odranu kožu žrtava i počeli trčati po gradu udarajući građane Rima štapom. Srećom ili nažalost taj segment poganstva nije imao priliku biti dočaran plesom upravo zbog veta bijelog baleta i ranije spomenutog balskog momenta.
Glazba Arama Hačaturijana prirodno cijelo vrijeme predstave tjera misli u toplinu Kalifornije i zlatnog doba Hollywooda, iako, prema biografiji nema podatka da je ikad imao zapadnu karijeru. Glavna glazbena tema Spartaka provlači se kroz cijelo dijelo i podsjeća na sve od krimića do drama, pa čak i westerna u kojima je zasigurno bila “posuđivana”. Punokrvni pripadnik dvadesetog stoljeća, kada je kazalište istisnuto iz srca zbivanja svim drugim vidovima zabave, i sad u 21. stoljeću je dobra garancija dobre baletne predstave. Predstave koja je zaokruženo dobra, u kojoj glavne uloge Takuya Sumitomo i Natalia Kosovac ne nose sav teret uspjeha već sjajno dominiraju sveukupnim uspjehom.
Jiri Bubeníčekd i Nadina Bubeníčekd Cojocaru, kao autorski par Spartaka u HNK-u su uspjeli podijeliti s publikom otvoreniju veliku baletnu predstavu koja će brojnim plesnim kolektivima donijeti još mnogo lijepih trenutaka. Iako ujednačena izmjena secena borbi i slavlja te liričnih i ciničnih koreografija ljubavnih intriga, ipak su potonjima dali dominirajuću prednost nad pričom.
Glazba je tu prilagođena plesu u korist emocionalnog pred povijesnim. Lik poput Eutibidinog dečka s početka te priče ne može se iščitati u orginalnom sinopsisu djela, međutim, karakter bezkralježnjaka u modernom plesu je više nego dobrodošao prizor. Ansabl je velik, izmjene prizora dinamične i posvetiti svima jednaku pažnju bilo bi nemoguće.
Integralna Hačaturijanova glazba za balet “Spartak” u ovom djelu nje praćena. Najpoznatija skladateljeva kompozicija “Ples sablji”, sigurno je bila upotrijebljena u nekoj jurnjavi Toma i Jerrya ili sličnog crtića, dodan je glazbi kao slobodna interpretacija autora predstave. Ovaj popistički potez u tom trenutku predstave izgleda i djeluje znatno bolje nego što izgleda napisano. Budimo realni, sjajna onomatopeja tankih oštirca koje se međusobno ližu je predobra skladba, i bilo bi šteta ne upotrijebiti ju, bez obzira što ne pripada kontekstu rimskih kratkih mačeva koji udaraju tupo i jetko zveče.
Zvuk orkestra HNK pod ravnanjem Valentina Egela je simfonijski raskošan s neodoljivim udaraljkaškim pojačanjima u obliku ksilofona i bubnja. U nekom malom prostoru dirigentske slobodne intervencije u partituri djelo je možda posvijetljeno holivudskim svjetlima, no za to bi trebalo poslušati dobru snimku armenske ili moskovske radio produkcije iz originalnog vremena djela, a koje prikupljaju patinu već približno 70 godina. Intrigantnom zamijećena izmjena instrumentalne podloge flauti kod robova i violina kod vladajućih patricija možda je originalna ideja skladatelja, ali i uvriježeni kanon prikaza likova kroz stoljeća operne umjetnost čije je balet tek dijete, koje se po potrebi može odbaciti. Dramatična i raskošna završnica timpana svakako ostavlja Hačaturijana na tražilici kao knjigu sa straničnikom koja je negdje ostala za kasnije.
Završnica “Spartaka”, kreacije relativno malog tima od osam ljudi, a koji je premijerno izveden u petaK27.siječnja 2023. u Zagrebu, jednako je snažna i dirljiva. Nakon duge pauze, povratak u publiku teatra je bol pomIješana s uzbuđenjem. Bol prvenstveno zbog brojnih naglih odlazaka velikih umova i umjetnika u posljednje vrijeme. “Spartak” je uzbudljiv, treba ga pogledati.