‘Wolf Hall’ – Obavezna televizijska lektira

U doba kablovske i streaming servisa, BBC mini-serijom ‘Wolf Hall’ dokazuje da je status britanske televizijske drame neugrožen.

'Wolf Hall'
‘Wolf Hall’

Televizijska adaptacija povijesnih romana Hillary Mantel “Wolf Hall” i “Bring Up The Bodies” o političkom usponu Thomasa Cromwella do pozicije vladara iz sjene na dvoru Henryja VIII vrhunsko je scenarističko i redateljsko postignuće Petera Straughana, odnosno Petera Kosminskoga, a ponajviše magične izvedbe Marka Rylancea u ulozi Cromwella.

Rylance van domovine nije toliko poznat, jer nije filmska i televizijska zvijezda, no zato je jedan od najslavnijih kazališnih glumaca svoje generacije, a njegov portet Thomasa Cromwella nije nalik ičemu što smo navikli gledati. On prenosi bezbrojne slojeve ovog kompleksnog lika i s toliko mirnoće vlada svakom scenom, urezujući se u pamćenje mnogo dublje nego brojni likovi koje smo imali prilike gledati na ekranima dulje od šest sati ukupnoga trajanja “Wolf Halla”. Druga velika zvijezda “Wolf Halla” je Damian Lewis, poznat po ulozi Brodyja u “Homeland”, koji glumi kralja Henryja VIII, gotovo jednako nečitljivog i slojevitog lika kao što je i Cromwellov.

Put Thomasa Cromwella, kovačevoga sina i bankara, pratimo od završetka njegove bolesno vjerne službe kardinalu Wolseyu (sjajni Jonathan Pryce), do porasta moći zahvaljući službi interesima kralja Henryja koje usklađuje sa vlastitim interesima u razračunavanju sa svojim protivnicima, sve dok se ne nađe u poziciji da za potrebe razvrgavanja kraljevoga braka svoju moć upotrijebi nad onima kojima sam odabire. Znamo odavno da moć kvari i divili smo se mrzeći bezbrojne likove koji su iskazivali takve moći u bezbrojnim serijama, no gotovo nikada volja za moć nije bila inkorporirana u moralno nadmoćnom liku, čiji osvetnički pohod promatramo s oduševljenjem neizravno prateći etičke nedoumice tek u Rylanceovim grimasama i šutnji.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5kT2lMkhldc[/youtube]

Vrhunac njegovoga power playa, nakon rušenja filozofa Thomasa Morea, slijedi s kraljicom Anne Boleyn (Claire Foy), kojoj je on sam omogućio brak s kraljem, a ona njemu zauzvrat učvrstila moć, iako im je odnos oduvijek natjecateljski. Svoju moć Cromwell verbalno iskazuje samo u jednom trenutku bijesa, kada kraljičinom bratu kojega optužuje za incest jednostavno objasni poziciju: “Kralj želi da kraljica padne. Ja sam ovdje da je gurnem. Za to su potrebni krivci. Ja sam pronašao ljude koji su krivi, makar možda ne prema optužnici.” Ovim riječima Cromwell jedini put otkriva svoje pravo lice, koje je dijelom ono krvoločnog vuka, a dijelom ono osvetnika u službi pravde.

Naravno, bilo bi zanimljivo nastaviti slijediti povijesnu priču sve do Cromwellova pada, no budući da format serije to ne dopušta, čini se da u posljednjoj sceni zagrljaja sa luđački oduševljenim Henryjem, iz Thomasovih praznih očiju možemo iščitati ne samo nedostatak konkluzije i nutricionističke vrijednosti slavne hladno poslužene osvete, već i čitanje budućnosti koja nužno slijedi drugom čovjeku kraljevstva.

BBC nakon sjajnih serija poput “Ripper Street” ili “Peaky Blinders”, mini-serijom “Wolf Hal”l još jednom dokazuje kako se tradicionalna britanska televizijska drama s lakoćom može nositi sa proizvodima američke kablovske televizije i streaming servisa poput Netflixa i Amazona. Raskošna produkcija, izvrsno destiliran adaptirani scenarij i nadasve zadivljujuća gluma Marka Rylancea čine “Wolf Hall” prvom obaveznom televizijskom lektirom u 2015. godini.

Ocjena: 10/10

(BBC, 2015.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh