Wonderland ‘The Other Side/Karşı Yaka’ – Ilhan u zemlji čudesa

Kad bi imao svoj svijet, sve bi bilo smisleno, a on ga i ima: tursko-švedski mag İlhan Erşahin saksofonom ocrtava nove konture kozmopolitizma na drugom albumu Wonderlanda gdje iz žanrovskih okvira jazzom mami skrivene virtuoze etničke glazbe Turske i Brazila. Erşahin je suvremeni svirač iz Hamelina.

Wonderland 'The Other Side/Karşı Yaka'

Drugi studijski album Wonderlanda “The Other Side/ Karşı Yaka”, benda saksofonista Ilhana Erşahina i eminentnih turskih glazbenika začudna je serija modaliteta, igra elektronske i puhačke psihodelije u sudaru etničkih zvukova sa zasjenjenim umjetnicima gdje su dopuštene sve kombinacije: bez predrasuda i zadrške jer govore iskonskim i univerzalnim kodeksom glazbe.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WuEo1-lo7Ac[/youtube]

No za razliku od prvijenca nastalog u vremenu kada su i Amerika i Turska bile zemlje drukčijih kontura, jedna zbog opsesije strahom izvana, druga zbog opsesije zaokretom prema tradicionalizmu, “The Other Side” direktno provocira impulse lokalnog folklora bacajući ga u zagrljaj nesrodnim mu stranim partnerima. Njima je zajednička strast predstavljena ritmičnim basom Alpa Ersönmeza, zaslužnim za davanje kohezivnog elementa eklekticizmu lokalnih žanrova i stilova onog što poopćeno i nadasve pretenciozno nazivamo ‘world musicom’. Erşahin pritom doista epitomizira multikulturalizam, kao kozmopolit rođen i odrastao u hladnom Stockholmu gdje ga je uznemirivala uzavrela turska krv po ocu i nagnala da se otisne u Veliku jabuku, a potom u Tursku i Brazil. Ondje s lakoćom upoznaje vodeća glazbena imena spremna na preoblikovanje glazbenih okvira kako bi njihovo sonično sljubljivanje pokazalo drugu stranu glazbe, njeznih žanrova i stilova. A u tim je glazbenim putešestvijama vječno bio kulturni, politički, ali i glazbeni, imigrant, što transponira uvodnoj „Göçmenler“ – alegoriji o došljaštvu koju ocrtava odlučnim udaraljkama Izzeta Kızıla i sjetnom violinom gostujućeg Adnana Karadumana. Narativni nastavak dobija u „Fathers and Daughters“, vokalno-instrumentalnoj skladbi, metafori tursko-latinskoga braka što dobija shakespeareovsku dimenzijzu kroz minimalistički frankofoni vokal. Sklonost hibridnim formama turskog orijenta i latinske iskričavosti slavi na svojem godišnjem festivalu u Sao Paolu gdje je srazu s velikim imenima Južne Amerike, a to napokon poentira u Canimsin Deme Bana.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IdNZFMN9Nus[/youtube]

Iako prelijeva svoju strast prema svijetu, čuva je i prema tradiciji, lokalnome što prenosi u „Labne“, ritmičnu posvetu mekanom i mazivom turskom siru. Time odražava svoj idiosinkratičan odnos prema turskom mentalitetu kroz zvučne interpretacije nacionalnog folklora. No sanjarstvo Erşahina nadilazi geo-političke granice, šuljajući se u nostalgične kontemplacije („Misirli Duke“) inspirirane Dukeom Ellingtonom, kada usporava ritam i ispituje bestjelesnost i oneiričnost gdje ga uz bok prati turska klarinetska legenda Hüsnü Şenlendirici uvijek spreman dati malo ciganske titravosti. Upravo ga titravost i treperavost neprekidno čine plesnim i kinetičkim: njegova glazba odjekuje pokretima (“Harikasin Sen”). Bujanje titraja oplemenjuje brazilski vokalni inovator Gilberto Gil (“Estreito Largo”) neobičnim vokalnim modulacijama poduprtim nizom udaraljaka što gradiraju do velikog crescenda u završnoj free-jazz “Bakis” organički najrazvijenije skladbe kojom cjelini daje prokletu notu: umjesto zaokruženja, on pred klimaks odlučuje prestati i ostaviti čežnju.

U svojoj autorski najproduktivnijoj godini, godini eksperimentiranja i redefiniranje vlastite poetike u mnogobrojnim glazbenim strukturama, Ilhan Erşahin Wonderlandom idejama eklektičnosti i transkulturalizma daje nove konture, potvrđujući da glazba i genij ne poznaju granice. Žanrovsku šarolikost nijansira u svoju paletu originalne structure, zbog čega će nerijetko diskrepantni motivi biti objedinjeni njegovim tonovima. Wonderland tako doista postaje Zemljom glazbenih čudesa gdje se protagonist ne gubi, nego upravo koordinira plejadom intrigantnih likova koji ga znaju dinamično slijediti.

Ocjena: 9/10

(Nublu Records, 2014.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK 5.00 HRK 10.00 HRK 20.00 HRK 50.00 HRK 100.00 HRK 200.00 HRK


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X