I ove godine donosimo listu najboljeg što se moglo vidjeti na malim ekranima. Slijedi 20 najboljih serija počevši od od 20. pa do 1. mjesta.
Spominje se da je ove godine samo u anglosaksonskom govornom području producirano 500 dramskih serija, što jasno ukazuje na to da uzlazni trend zlatnog doba televizije ne posustaje. Nakon prošlogodišnjeg #metoo pokreta koji je uzdrmao holivudsku kaljužu, i ove se godine kroz serijsku produkciju nastavio voditi dijalog o širokoj lepezi feminističkih pitanja, a pridružio mu se i onaj o neodrživosti kapitalizma, pa se u mnogim serijama provlače upravo te teme koje su očito univerzalno neuralgične točke suvremenog društva. I adaptiranje književnih predložaka uzelo je maha, pa se osim klasika produciraju i suvremeni romani koje smo željno iščekivali vidjeti oživotvorene na ekranu. Pred vama je izbor najboljeg od onoga što smo ove godine uspjeli pogledati u ovoj bujici fikcije koja nam u epizodnim porcijama pomaže lakše shvatiti, probaviti i preživjeti sumornu stvarnost.
20. Kidding (HBO)
I veliki filmaši su se u posljednje vrijeme namjerili na televiziju, pa se tako ove godine Michel Gondry prihvatio režiranja crne komedije autora Davea Holsteina s Jimom Carryjem u glavnoj ulozi. Priča je to o američkoj ikoni dječjeg televizijskog programa koji se nakon smrti sina bezuspješno kroz humor pokušava nositi s najvećom tragedijom koja može zadesiti roditelja, kao i o okrutnosti korporativnog svijeta u kojem živimo, koji nema sluha za obične, ljudske probleme pojedinca. Ljubitelji Gondryjeve nadrealistične režije i Carryjeve šašavosti ovom će malom serijom doći na svoje.
19. Crazy Ex-Girlfriend (The CW, Netflix)
Romantično-satirični mjuzikl američke komičarke Rachel Bloom, koji se u prošloj sezoni premjestio u zonu dramedije i likovi su mu počeli dobivati realističnu komponentu i prestali biti tek zabavne karikature, u četvrtoj se sezoni bavi ozdravljenjem glavne junakinje Rebecce Bunch. Ova je zabavna i jedinstvena serija jedna od rijetkih (uz sjajni Atypical) koja je unatoč žanrovskim ograničenjima uspjela ispričati priču o neurozama i psihičkom slomu, i otvorila važan društveni dijalog o tretiranju psihičkih problema, prometnuvši se u ozbljnu studiju mentalne bolesti koja je još uvijek svojevrsna tabu tema o kojoj ljudi nerado govore. Ovo je ujedno i posljednja sezona ove važne male serije, a najavljeno je da će se emitirati u ponešto produljenom izdanju sve do ožujka iduće godine.
18. The Good Place (Netflix)
U novoj sezoni izuzetno zabavnog sitcoma s filozofskom premisom, naši se junaci, spašeni od progona u Bad Place, vraćaju na zemlju i nastavljaju sa svojim životom dok ih Micheal (igra ga genijalni Ted Danson) ne namami u Australiju da sudjeluju u eksperimentu. Izrazito plodan autor Michael Schur (ko-autor i sjajnog sitcoma Brooklyn Nine-Nine) ima fantastičan smisao za detalj, pa je The Good Place prepun sitnih fora i gegova koje se ponekad neće zamijetiti na prvo gledanje. Osim što je vizualno atraktivna i narativno zaigrana, ova se serija zabavno poigrava nekim ozbiljnim filozofskim pitanjima o kojima su ljudi danas gotovo prestali razmišljati, poput smisla morala i etike, i istovremeno nasmijava i rastura od anksioznosti besmisla egzistiranja.
17. Outlander (Netflix)
Onaj tko je od Outlandera očekivao samo lagani guitly pleasure fantasy ljubić, vjerojatno se iznenadio kada je otkrio kako je u pitanju serija iz koje se može i štošta naučiti o povijesti, političkim previranjima, ženskim pravima, keltskim običajima, škotsko-engleskim odnosima i još koječemu. Izuzetno šarmantna serija u kojoj se propituju društvene i rodne uloge kroz posljednjih dvjesto godina, u četvrtoj je sezoni naše glavne junake preselila s Jamajke, gdje su završili u prethodnoj, u Ameriku, u kojoj pokušavaju izgraditi novi život i gdje ih zatiču nove bitke s britanskim ugnjetačima, indijanskim starosjediocima i ropstvom.
16. High Maintenance (HBO)
Online komedija koju je HBO otkupio za televizijsku produkciju, nakon jednogodišnje pauze doživjela je svoju drugu sezonu. Iako se epizode dramaturški prilično razliku od webizoda koje su bile sedmominutne minijature, glavna je potka serije i dalje ista: u središtu je neimenovani bruklinški hipster koji se naziva The Guy, diler trave koji dostavlja biciklom na poziv po čitavom New Yorku, susrećući pritom razne živopisne likove i upadajući u neočekivane situacije. Marihuana je zapravo jedino što im je zajedničko i svojevrsni je narativni aparat koji povezuje likove koji zapravo ni na koji način ne bi stupili u kontakt u toj otuđenoj košnici od grada u kojoj se sudbine ljudi rijetko kada isprepleću. Kroz upoznavanje s novim setom neurotičnih likova iz najrazličitijih miljea, u svakoj epizodi saznajemo o njihovim neurozama i zašto koji od njih konzumira travu: zbog agorafobije, roditeljstva, nezaposlenosti, pretjerane skupoće življenja, problema sa stanovanjem i svim ostalim problemima koji muče stanovnike jednog ogromnog, skupog, hladnog grada usred recesije i krize kapitalizma. Dobroćudni The Guy je svim tim neurotičnim ljudima istovremeno i diler, ali i ispovjednik i psihijatar, a katkad i jedini prijatelj.
15. The Americans (FX)
Saga o infiltriranim sovjetskim špijunima u američku suburbiju dobila je svoj rasplet u sezoni s jednim od najpotresnijih i najpoetičnijih mogućih serijskih završetaka. Ukoliko još niste gledali ovu seriju o sudaru realnosti, vjerovanja u ideologiju i osobnih dilema, dajte joj šansu jer će vas i zabaviti i nasmijati i naučiti i iznervirati pa i rastužiti. Serija je smještena u sedamdesete godine prošlog stoljeća, pa i vizalno prati taj kronotop, budući da je snimljena i režirana izrazito staromodno što je dodatno izdvaja od ostatka recentne produkcije.
14. BoJack Horseman (Netflix)
Najdraža antropomorfizirana konjina, depresivni i tašti glumac lošeg sitcoma iz devedesetih, u novoj se sezoni uspijeva vratiti u igru i nastaviti glumačku karijeru, no i dalje ostaje vjeran svojim porocima i dosljedno je deprimiran, nesretan i ciničan. Osim njega i drugi likovi zapadaju u egzistencijalne krize, propitujući život i strahove od smrti u sezoni koja se, među ostalim, bavi i feminizmom i #metoo pokretom. BoJack Horseman iz sezone u sezonu biva sve boljom serijom i uopće više ne možemo zamisliti život bez ovog animiranog bisera u kojem je genijalno postignut kontrapunkt između mračne stvarnosti suvremenog života i nacrtanog svijeta koji ga počesto zastrušujuće realistično portretira.
13. Jane The Virgin (Netflix)
Romantična komedija o mladoj Latinoamerikanki koja liječničkom zabunom ostane trudna premda je djevica, u četvrtoj se sezoni osim dosadašnjeg hommaga južnoameričkim sapunicama spaja s još jednom prepoznatljivom latinoameričkom tradicijom – magičnim realizmom. Uz pomoć osebujnog naratora fabula se toliko nepredvidljivo mijenja i račva iz scene u scenu da se scenaristima doista mora odati počast što već četvrtu godinu zaredom uspijevaju zadržati radnju konstantno napetom, zabavnom i čudesno duhovitom. Posljednja je scena četvrte sezone donose cliff-hanger zbog kojega jedva čekamo da započne peta, ujedno nažalost i posljednja sezona ovog malog dragulja.
12. Narcos: Mexico (Netflix)
Narcos se nakon priče o Kali kartelu preselio u Meksiko i vratio u prošlost, pa je serija kategorizirana kao svojevrsni spin-off, premda je zadržala uvodnu špicu i naslovnu pjesmu. Autori su to učinili kako bi mogli u epizodnim ulogama vratiti neke stare junake, poput Pabla Escobara koji se pojavljuje u jednoj antologijskoj sceni. Nakon mučne priče o kokainskim ratovima, meksički se Narcos bavi usponom bivšeg policajca koji u pustinji uspijeva uzgojiti najfiniju neosjemenjenu marihuanu i na njoj izgraditi imperij. Odlična i mirišljava sezona pokazala je kako ova serija iz sezone u sezonu samo raste i postaje sve bolja.
11. Escape at Dannemora (HBO)
Odličan redateljski prvijenac Ben Stillera je mini-serija inspirirana stvarnim događajem od prije nekoliko godina o dvojici zatvorenika koji uz pomoć zaposlenice zatvora uspijevaju pobjeći iz strogo čuvanog zatvora Dannemora. Glavne uloge maestralno su utjelovili Patricia Arquette, Paul Dano i Benicio Del Toro, ispričavši nam uzbudljivu priču o odnosima moći, ekploataciji, seksualnosti, prijateljstvu, braku i općenito o ljudskoj izgubljenosti, slabostima i posrtanju.
10. Jutro će promeniti sve (RTS)
Priča o urbanim beogradskim trideset-i-nešto-godišnjacima i njihovoj nesnađenosti jedno je od regionalnih serijskih iznenađenja. Kroz 39 dvadesetominutnih epizoda serija ‘Jutro će promeniti sve’ koketira sa slow cinema žanrom za koji su karakteristični dugi kadrovi, realistična kamera, atmosferičnost, minimalizam u naraciji i vizualima, kao i pregršt muzike, ali je unatoč svom polaganom ritmu izrazito događajna i zabavna, a što dalje odmiče sve je bolja i zabavnija. Serija je pametno i duhovito napisana, sjajno odigrana, nepretenciozna i s vrlo suptilnom društvenom kritikom koja nije svrha samoj sebi, što je u ovdašnjim serijama čest problem. Neke od epizoda prava su mala remek djela, poput one ‘U magnovenju’ u kojoj Ljuba odlazi kući u provinciju, ili ‘Teških boja’ s Goranom Bogdanom kao epizodistom. Ljubitelji nevidljive regionalne indie scene ovdje će doći na svoje, jer je serija natopljena zanimljivom recentnom muzikom koja se ne može probiti u mainstream medije.
9. Succession (HBO)
Još jedna priča o pervertiranosti kapitalizma, ali ovoga puta na uzorku jedne opsceno bogate obitelji globalnog medijskog magnata. Nemoralna borba za moć i kapital ovdje se pretače u obiteljske odnose koji se pretvaraju u napeti psihotriler. Vrhunski napisana i odigrana, vrlo duhovita, s vjerojatno najantipatičnijom plejadom likova u nekoj seriji ikad, ljudima koji su toliko izopačeni od života u obilju da ne raspoznaju granice dobra i zla ni kada se radi o njihovim najbližima, ova je serija još jedna je od ovogodišnjih iznenađenja. Novac je stvarno protraćen na bogate.
8. American Vandal (Netflix)
Izuzetno zabavni pseudodokumentarac, koji satirizira strahovito popularan žanr true-crime dokumentarnih serija, u prvoj se sezoni bavio otkrivanjem počinitelja strašnog izgreda u srednjoj školi u kojoj je za vrijeme nastave netko nacrtao 27 pimpeka na automobile profesora i počinio štetu od sto tisuća dolara, dok je u drugoj netko ubacio laksativ u piće u školskoj kantini i izazvao kolektivni shitstorm. Unatoč komičnim elementima, ova je serija puno više od dick-jokea i bavljenja tinejdžerskim psinama, ona je slojeviti društveni komentar koji pokreće dijalog o okrutnosti, obiteljskim i prijateljskim odnosima, o školstvu, visokoj tehnologiziranosti društva, medijima, klasnoj nejednakosti i još koječemu. Čitav je cast sastavljen od tinejdžera koji fantastično glume, a priča je toliko zabavna i prepuna prevrata da ćete do kraja izgristi nokte od napetosti.
7. Better Call Saul (AMC)
Četvrta sezona spin-offa Breaking Bad konačno je počela poprimati konture priče iz koje je poniknula pa će se u njoj gledatelji imati prilike saživjeti s pravim razlozima transformacije dobroćudnog odvjetnika Jimmyja McGilla u beskrupuloznog Saula Goodmana. Još uvijek je u pitanju jedna od najzanimljivijih serija u televerzumu i, prema skromnom sudu ove recenzentice, jedan je od rijetkih spin-off pokušaja koji su ispali još bolji od serije-roditeljice.
6. The Marvelous Mrs. Maisel (Amazon Prime Video)
Slapstick dramedija o Midge Maisel, mladoj i imućnoj njujorškoj židovki koja je imala savršen život što se preko noći sunovratio u propast pa je uslijed toga otkrila svoj skriveni talent za stand-up komediju, jedna je od najzanimljivijih i najzabavnijih serija koje su se pojavile u posljednje vrijeme. Autorica Amy Sherman-Palladino, majka Gilmorica, čiji je rukopis jedinstven i najprepoznatljiviji po logoreičnosti likova, smjestila je ovu priču u New York kasnih pedesetih i već je sam predivno stiliziran setting dovoljan da vas izmjesti iz stvarnosti i začara zabavnom pričom začinjenom suptilnom društvenom kritikom odnosa društva prema ženi koja se drznula staviti sebe i karijeru ispred obiteljskog života.
5. Billions (Showtime)
Kompleksna drama smještena na Wall Street priča je o ‘one-percenteru’ Bobbyju Axelrodu, beskrupuloznom i briljantnom libertarijancu koji u zgrtanju kapitala ne posustaje pred zakonskim i moralnim zaprekama, te jednako beskrupuloznom državnom odvjetniku koji si je uzeo u misiju osujetiti ga u upropaštavanju funkcioniranja financijskog tržišta i samog društva. Nakon treće sezone prepune preokreta, Billions je pokazala da se radi o jednoj od najboljih i najvažnijih serija koje nam zorno pokazuju zašto planeta životari u ovako nepravednom odnosu društvenih snaga i zašto u ovakvom pervertiranom kapitalizmu ne može napredovati.
4. Homecoming (Amazon)
Punokrvni noir psihološki triler starinske, paranoidne atmosfere, režije i muzike, Homecoming je predivan hommage Hitchcocku i jedno od najvećih iznenađenja godine. Bavi se izrazito suvremenom i u serijama sve popularnijom temom pervertiranosti mutirajućeg kapitalizma, u kojem američka vlada surađuje s privatnim kompanijama koje tobože altruistički pomažu ratnim veteranima u adaptaciji na povratak u civilni život i integraciji u društvo. Homecoming je inspirirana istoimenim podcastom i vjerojatno je prva serija nastala na ovaj način. Glavnu ulogu igra Julia Roberts kojoj je ovo i televizijski debut, a režiju potpisuje Sam Esmail, scenarist i redatelj Mr. Robota.
3. Atlanta (FX)
Donald Glover, znan još i kao kontroverzni reper Childish Gambino koji je ove godine objavio genijalni singl i spot This is America kojim je srušio internet, u drugoj je sezoni svoje Atlante još malo pomaknuo granice poigravajući se u gotovo svakoj epizodi žanrovima. Tako prateći stare likove (repera Paper Boia, njegovog bratića/menadžera Earna, Dariusa i Van), možemo uživati u humornim epizodama, u lynchevski nadrealnim hororima, egzistencijalističkoj ili pak socijalnoj drami, zbog čega je ovu seriju teško žanrovski kategorizirati. Donald Glover je ove godine sa svime što je napravio pokazao srednji prst nekim dosadašnjim kanonima i istovremeno potaknuo društveni dijalog o klasi, rasi i stanju Amerike općenito. Genijalan i svestran autor od kojega još puno toga možemo očekivati.
2. My Brilliant Friend (HBO)
Prvi roman ‘Genijalna prijateljica’ iz tetralogije ‘Napuljski romani’ talijanske spisateljice Elena Ferrante, dobio je napokon svoju serijsku adaptaciju. I to kakvu! Sve što ste zamišljali čitajući ove, sada već kultne, romane još uvijek neidentificirane autorice vjerno je oživotvoreno u vrhunski produciranoj talijanskoj drami smještenoj u siromašno predgrađe Napulja u 50-im godinama prošlog stoljeća, u kojemu su se vodile borbe za puko preživljavanje, prijateljstvo, obrazovanje, klasno napredovanje i mrvice ljubavi usred socijalnog horora u društvu natopljenom raznim obilicima nasilja i okrutnosti. Serija je vizualno razoružavajuće poetična i nestvaran je užitak kroz takav filter protisnuti sav jad i tugu nemilosrdnog poslijeratnog perioda koji prikazuje.
1. Sharp Objects (HBO)
Iako se na površini čini da je Sharp Objects tek vrhunski produciran whodunit krimić smješten u mističnu atmosferu američkog juga, u pitanju je jedna od najvažnijih feminističkih serija desetljeća koja se zapravo bavi marginaliziranom temom ženske mizoginije i jezivih posljedica koje čuvarice patrijarhata ostavljaju u naslijeđe novim generacijama žena koje se nalaze u procjepu između tradicionalnog i suvremenog poimanja ženskosti. Ova adaptacija istoimenog romana Gillian Fynn iz 2006. s fenomenalnom Amy Adams u glavnoj ulozi audio-vizualni je užitak jezovite atmosfere, emfazirane i neočekivano zanimljivim izborom muzike, s katarzičnom pričom koja svakom novom epizodom postaje sve anksioznija i perverznija, sve do šokantno otrežnjujućeg kraja koji se rasplete tek u montažu odjavne špice.