Udaljenost između hrvatske i njemačke prijestolnice iznosi otprilike 770 kilometara zračnom linijom, a od danas je možete prevaliti za nešto više od sedamdeset minuta koliko iznosi ukupno trajanje novog albuma grupe Chui, “Zagreb – Berlin”.
Moglo bi se reći da se bend Chui sve više pretvara u definirajući projekt karijere Tonija Starešinića, višestruko nagrađivanog glazbenika koji pozornost privlači u autorskim sastavima kao što su Mangroove i Je Veux, kao prateći glazbenik u bendu Josipe Lisac ili pak u izrazito zanimljivoj samostalnoj karijeri u kojoj se posvećuje elektronskoj glazbi koju objavljuje na soundtracku televizijske serije “Nesreća”, a zatim i na izvrsnom lanjskom ostvarenju “Survival Kit”.
Ipak raspon i ambicija Chuija gotovo zasjenjuju ostatak Tonijevog opusa. Sada već cijelo desetljeće na sceni, bend je doživio i prijelomnu promjenu u formi kad nakon trećeg albuma “Third Sun from the Stone” Strešinića i saksofonista Vojkana Jocića napušta bubnjar Janko Novoselić koji biva zamijenjen ritam sekcijom uhodanom u etno skupini Kries, a koju čine basist Konrad Lovrenčić i Ivan Levačić na bubnjevima. U međufazi Chui će objaviti i ambicioznu ploču “Chui ovu glazbu” sa Jazz orkestrom HRT-a, da bi u novoj formi kvartreta pred pandemiju objavili svoj prvi album “Iz kapetanovog dnevnika”.
Nedostatak koncertnih aktivnosti vezanih za promociju izdanja bend je očito proveo u atmosferi rada i kreativnosti, jer u razdoblje koncertne postpandemijske renesanse ulazi s novim albumom gotovo epskih razmjera. Riječ je o dvostrukom albumu koji nosi naziv po dvjema prijestolnicama, onoj domaćoj i njemačkoj. Gotovo bi se moglo govoriti i o dva odvojena albuma, budući da je “zagrebačka” polovica svojevrsni nastavak u struji koju je odredio zvuk “Kapetanovog dnevnika”, dok je “Berlin” zapravo glazba koja je nastala za živu pratnju dokumentarnog filma Waltera Ruttmanna iz 1927., “Berlin – simfonija velegrada” koju su premijerno izveli 2019. u kinu Tuškanac.
Ploča koja se nalazi iza izvanredne SF naslovnice koju je dizajnirao slavni autor stripa i ilustrator Igor Kordej, najavljena je singlom “First of All…” koji ujedno i otvara album. Logično je da je ova pjesma odabrana za tu ulogu, budući da se jedina uklapa u gabarite koji zadovoljavaju airplay na radijskim postajama, ali teško bi je se moglo opisati kao reprezentativan broj iz ove dvostruke kolekcije. Štoviše, sve što će uslijediti bit će impresivnije, počevši od grandiozne “Ex Machina”, preko cijele druge zagrebačke polovice albuma koju čine “Grounded Sun” i “Nine Views”, dvije pjesme nadahnute zagrebačkom umjetničkom instalacijom Prizemljeni sunčev sustav koja se sastoji od Prizemljenog Sunca Ivana Kožarića u Bogovićevoj ulici i Devet pogleda Davora Preisa, kao devet planeta raspoređenih na razmjernim udaljenostima od Kožarićeve skulpture tako da svaka odražava stvarne udaljenosti pojedinih planeta od zvijezde. Ovaj koncept u skladu je s konstantnim nadahnućem koji Chui crpi iz svemirskih prostranstava što je lako povezati s Tonijevom javno proklamiranom ljubavi prema znanstvenoj fantastici.
Ako je “Zagreb” nastavak gradnje na temeljima zvuka koje je bend postavio na prethodnom izdanju, “Berlin” je predstavlja djelomično odstupanje i jedan uzbudljiv novi koncept koji u službi soundtracka uključuje još više elektronike, premda je taj element bio od početaka prisutan u zvuku Chuija. Osim toga “Berlin” se sastoji od četiri kompozicije od kojih svaku potpisuje po jedan član benda, što donosi zanimljiv pogled na autorska strujanja unutar sastava. Prvi čin pripao je tako Lovrenčiću koji u svoju skladbu dodaje elemente što u sjećanje dozivaju glazbu slavnog skladatelja Vangelisa koji nas je napustio prošli tjedan. Slijedi Tonijeva, a onda i Vojkanova skladba, od kojih svaka doseže trajanje od gotovo četrnaest minuta, što jasno oslikava epsku prirodu ovog albuma u vremenima kad je većini bendova za album dovoljna tek zbrojena minutaža koju Chui koristi za ove dvije skladbe. Na polovici trećeg čina dolazi do elektroničkog breaka koji cijeli album potpuno šalje na teritorij onoga što bi se moglo nazvati EDM-om, da bi finale preraslo u pravi techo party kada autorstvo preuzima Levi, već dokazan kao izvođač elektronike u vlastitom samostalnom projektu Eleven.
Chui je na “Zagreb – Berlin” postigao određenu razinu kojoj su već dugo težili. Produkcijski gledano ova ploča zvuči doista moćno, s dovoljno prostora za svaki od instrumenata i prateću elektroniku, za što je zaslužan producent Ivan Božanić poznat po radu s bendovima kao što su ABOP, Meritas te Pips, Chips & Videoclips. Album svakako dolazi s preporukom da ga se sluša na što jačem glazbenom sustavu budući da sadrži mnogo zvučnih finesa koje možda neće doći do izražaja na slabim zvučnicima. Osim tehničke izvrsnosti, ova “priča o dva grada” izdvaja se i zbog autorske zrelosti i raznovrsnosti pokazane na drugoj ploči i svakako otkriva mnogo potencijalno zanimljivih smjerova u kojima bi Chui mogao nastaviti ganjati svoju muzu. Također, u ovoj fazi njihove karijere nitko neće ostati iznenađen kada se i “Zagreb – Berlin”, kao i gotovo sva njihova ranija izdanja, nađe na popisima najboljih albuma godine.
Album “Zagreb – Berlin” od danas možete slušati na YouTube kanalu Dancing Beara. Na ostalim servisima bit će dostupan od petka 27. svibnja.
Ocjena: 9/10
(Dancing Bear, 2022.)