Anat Cohen Quartet u ZKM-u – njujorška izvrsnost spram domaće osrednjosti

Anat Cohen Quartet oživio je Brazil na nastupu u ZKM-a, no domaće jazz snage u obliku Dijana Čerenšak Quintet nisu se snašle…

Anat Cohen Quartet u ZKM (Foto: 10. Vip Zagreb Jazz Festival)

Anat Cohen, jedna od najboljih jazz klarinetistica ponovno je posjetila Zagreb u sklopu 10. Vip Zagreb Jazz Festivala. Izraelska glazbenica sa stalnom njujorškom adresom opčinjena je brazilskom glazbom. S brazilskim glazbenikom Cyrom Baptistom snimila je već dva albuma, a i na svom posljednjem studijskom uratku „Claroscuro“ Brazilu je dala puno prostora.

U zagrebačkom ZKM-u uživo, situacija je bila gotovo identična. „Sviramo toliko puno brazilske glazbe… Zato što to možemo i želimo!“, izjavila je pred svima na kraju nastupa, što je istovremeno bilo šturo, ali i iskreno objašnjenje. A da njen kvartet to može, u to nije bilo sumnje od uvodnog sola na kontrabasu koji je izvela Linda Oh, pa preko briljantne bubnjarske razigranosti Daniela Freedmana i pijanističke virtuoznosti starog prijatelja Jasona Lindnera koji je klavir koristio čak i u oponašanju zvuka marimbe.

Kvartet je posebno bio fokusiran na opus Miltona Nascimentoa, njegova „Tudo Que Voce Podia Ser“ također se nalazi na albumu „Claroscuro“, a čak se u tom laganom i plesnom brazilskom momentu zanjihala i „La Vie en Rose“ Edith Piaf koju je Anat Cohen Quartet dugo usviravao i u njoj izveo nekoliko improvizacijskih kulminacija. Bila je to večer virtuoznosti, ali bila istovremeno i laka, poletna, gotovo u easy-listening maniri. Ukratko kazano, bilo je vrhunski, od izvedbe, osjećaja za dinamiku unutar benda do improvizacijskih pogravanja koja su odavala sliku da u kvartetu svatko zna kako ostatak diše.

Anat Cohen Quartet u ZKM (Foto: 10. Vip Zagreb Jazz Festival)

Bilo je to lako usporedivo s nastupom domaće predgrupe. Naime direkcija Zagreb Jazz Festivala odlučila je dati priliku domaćim jazz glazbenicima ponajviše zbog toga da ih strane kolege mogu čuti, a potom i upoznati na Festivalu. Hvalevrijedan potez, no istovremeno i teško breme za one kojima se ukaže prilika. Prije koncerta Anat Cohen Quarteta ta prilika se ukazala flautistici Dijani Čerenšek i njenom kvintetu u sastavu Joe Kaplowitz na orguljama, Borko Rupena za bubnjevima, Davor Doležal na gitari i Zvonimir Šestak za kontrabasom. Bio je to preveliki sraz u svemu. Razumljiva je trema domaćih glazbenika pred takav nastup u kojem su svjesni da mogu biti ‘raščerečeni’ ako nisu na visini zadatka, ali avaj, na visini zadatka se mora biti za ovaj festival koji okuplja glazbenu snobovštinu (u koju naravno ubrajam i sebe), jer ga vjerojatno u suprotnom ne bi ni bilo.

Za Dijana Čerenšak Quintet bi bilo bolje da su se uvježbali kao nikad u životu, da nisu toliko ‘peglali’ po funku i švrljali po dobro znanim coverima (među kojima je nekako na toj domaćoj jazz sceni neizostavno nešto od Stevieja Wondera, u ovom slučaju „Living For The City“, a na svu sreću nije zasvirana „Sunny“ Bobbyja Hebba koja je pak druga najpopularnija za skidanje na domaćem terenu).

Anat Cohen Quartet u ZKM (Foto: 10. Vip Zagreb Jazz Festival)

Bila je to priča koja funkcionira po hrvatskim klubovima i kafićima koji se zažele jazza, ali da je bilo vrijedno predstavljanja na festivalu ovog kalibra, to nikako. Nije ovo puko pljuvanje po domaćem trudu, ali domaći glazbenici moraju shvatiti da moraju, figurativno kazano, ‘poginuti’ u nastojanju da budu bolji, jer upravo zato što su domaći će u ovakvim situacijama biti pod povećalom i kritike i publike.

Jazz nije ni pop, ni rock. Ništa osim izvrsnosti tu ne prolazi, jednako izvođačke i konceptualne. Nema tu milosti za nikoga tko je nespreman odlučio ući u gornji dom. Tko ne vjeruje neka primjerice pita bilo koga iz Anat Cohen Quarteta. Uključujući i nju samu, jer eto domaći jazzisti su dobili priliku za druženje sa strancima.

Zadnje od Izvješće

Idi na Vrh
X