Blistava prošlost i neizvjesna budućnost hrvatskih ljetnih festivala (3. dio)

Hrvatska festivalska produkcija počela se zahuktavati u ljeto 2007. najviše oko zagrebačkog INmusica i zadarskog The Gardena.

Outlook festival (Foto: Marko Obradović)

INmusic je tog ljeta premješten sa stadiona Šalata na jezero Jarun, a nova lokacija odmah se pokazala optimalnom za širenje dvodnevnog koncertnog programa u festivalski na više pozornica. Dok je INmusic pogodio afinitete domaće alter indie rock publike koja je dugo priželjkivala open air sa svjetskim zvijezdama u vlastitom dvorištu, The Garden se nametnuo kao ekskluzivna prekomorska destinacija za britanske festivalske nomade zasićene Ibizom.

Iz Gardenove baze u Petrčanima je 2008. startao neveliki dubstep festival Outlook koji je drugo izdanje imao na Zrću, da bi se potom utaborio na Fortu Punta Christo poviše pulskog rta Štinjan. Zapuštena tvrđava iz austrougarskog doba bila je uspješno testirana kao lokacija za Seasplash prije nego što je njegov cjelonoćni program previše zasmetao gostimao bližnjeg autokampa.

Deložirani Seasplash ipak je preživio na rezervnim pulskim lokacijama i omogućio da se domaća firma Pozitivan ritam pripremi za partnerstvo s Outlookom, najvažnijim od britanskih festivala iskrcanih na Jadran. U Istri je rasprodani Outlook 2010 bio itekako primjećen kao iznenadni šušur na izmaku sezone s 4000 neumjereno rastrošnih Engleza, međutim lokalna doušnička mreža nije znala objasniti zbog čega londonske influencerice četiri noći nabijaju žuljeve po štinjanskom kamenjaru.

Drumelody na Ultra Europe 2019 u Splitu (Foto: Vedran Metelko)

Preko epohalnog pulskog festivalu dubstep je iz klupskog UK undergrounda dobacio do globalnog trenda. Rezultat je iz istarske perspektive bio više nego spektakularan. Outlook je prezimio s prestižnim priznanjem za najbolji britanski overseas festival, a sljedećeg ljeta je na Štinjanu postavio čak 14 pozornica i privukao 15.000 posjetitelja iz svih krajeva svijeta. Nakon eksponencijalnog rasta razmatrano je dodatno proširenje kapaciteta na 25.000, ali se toliki promet nikako nije mogao usmjeriti na uske lokalne ceste.

U međuvremenu je Hideout na Zrću također došao do 15.000 posjetitelja i podebljao širu procjenu da je Hrvatska prepoznata kao iznimno atraktivna festivalska destinacija. Između nadaleko razvikanih britanskih festivala elektronike tamo se ubacila zagrebačka hip hop ekipa iz Blackouta sa svojim festivalskim projektom Fresh Island.

U ljeto 2013. Split je ugostio Ultra Europe i prvi put dočekao nepreglednu masu EDM partijanera na poljudskom stadionu. Europska franšiza američkog mega festivala Ultra Music neslavno je propala u Poljskoj, ali u Splitu se momentalno pokazala kao pun pogodak. U sljedećih nekoliko godina festivalski turizam postao je nezaobilazna tema na sjednicama hrvatske vlade. Outlook i Dimensions donosili su dotad neviđeni promet u istarskoj post sezoni. Ultra Europe potukao je sve rekorde u špici sezone i potpuno izmijenio perspektivu splitskog turizma.

14. INmusic Festival (Foto: Vedran Metelko)

Rasprodani trodnevni INmusic s oko 50% inozemnih posjetitelja popunio je gotovo sve raspoložive zagrebačkes mještajne kapacitete. Fresh Island s pretežno britanskom publikom dokazao se kao jedan od najjačih europskih hip hop festivala. Transfer The Gardena iz Petrčana u Tisno bio je ozbiljan gubitak za Zadar i pravi turistički jack pot za Šibenik. Šumski psy trance festivali, belgijski Lost Freqency u Deringaju kod Gračaca i domaći MoDem u Primišlju kod Slunja doveli su masovni turizam tamo gdje ga nikad prije nije bilo, uz poneki nesporazum sa slabije informiranim lokalcima poput seoskog ugostitelja koji je uz ogradu festivalskog kampa postavio roštilj i danonoćno vrtio cajke.

U ljeto 2019. na Jadranu je pobrojano tridesetak uspješno izvedenih festivala, pa se činilo kako će svaka veća uvala sjeverno od Makarske uskoro dobiti svoj višednevni open air. Outlook i Dimensions otplesali su posljednji ples na Štinjanu i pripremili se za selidbu u Tisno, dok je Fresh Island za 2020. najavio pokretanje još jednog velikog festivala na Zrću s hispano američkim reggaeton hitmakerima.

U svaki izlazak na otvoreni teren bio je ukalkuliran rizik da festival pokvari nalet olujnog nevremena, ali nitko nije mogao zamisliti nekakav dugotrajniji poremećaj.

Saznajte više: 

Blistava prošlost i neizvjesna budućnost hrvatskih ljetnih festivala (2. dio)

Blistava prošlost i neizvjesna budućnost hrvatskih ljetnih festivala (1. dio)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Tema

Pjevajmo do izbora

Muzika ne dobiva izbore. U to su izgleda podjednako uvjerene sve političke
Idi na Vrh
X