Dario Draštata (Dallas Records, RUNDA) dao pojašnjenje na tekst u Nacionalu koji se bavi nezavisnim izdavaštvom

Direktor Dallas Recordsa i predsjednik RUNDA-e osvrnuo se na tekst o izdavaštvu objavljen u Nacionalu.

Dario Draštata (Foto: promo)

U tekstu naslovljenom “Veliki su diskografi bili nespremni i tako izgubili profit i tržište”, koji je dostupan i u online izdanju Nacionala kao sugovornik sudjelovao je i Dario Draštata, direktor Dallas Recordsa i predjednik RUNDA-e, tj regionalne udruge nezavisnih izdavača na teritoriju Balkana (Regional Association of Independent Discographers Balkansi).

Tekst je izazvao interes u glazbenim krugovima, a Draštata se nakon niza upita glazbenika i kolega iz posla na svom Facebook profilu obratio kako bi ponudio pojašnjenje vezano za tekst.

Draštatin Facebook status prenosimo u cijelosti:

“Nekoliko me kolega pitalo da o čemu se tu radi i pojasnim ovu tezu iz naslova (koja je netočna), kako to i šta sve to znači. Pa iako ne reagiram inače na FB čak i kada sam jedan od sugovornika (jer poštujem uredničku i novinarsku slobodu, a i slobodu čitatelja da sam donese svoj sud) ovaj put ću to učiniti, pa možda drugi put dobijemo i još kvalitetniji tekst na ovu temu, koja je itekako zanimljiva (i nema puno veze s naslovom).

Za početak, u ovo doba online komunikacije i društvenih mreža (a i prije toga) već smo (valjda) naučili da ne treba vjerovati naslovima, barem dok se ne pročita cijeli tekst. No, između ostalog i zahvaljujući društvenim mrežama, u međuvremenu smo zaboravili čitati ili nemamo vremena čitati, ali imamo vremena i strasti komentirati naslove. No to je već jedna druga tema…

Naslov nema previše veze s tekstom, iako ispada da je to nečija izjava, nije. Osim toga naslov nema veze sa stvarnim stanjem na tržištu digitalne distrubucije glazbe i vjerojatno je samo zvučao zanimljivo (pretpostavljam) uredniku da ga stavi bez ikakvog dokaza spomenutoj tvrdnji u tekstu ili u izjavama sugovornika. A trebalo je samo malo truda i par klikova na Google tražilici da se otkrije kako je u globalnim okvirima najveći dio prihoda od digitalne distribucije završio (i završava) na računima nekoliko major (velikih) diskografskih kuća. Zajednica nezavisnih izdavača predvođena Impalom, WIN-om (u kojem se nalazi i Runda) već dugi niz godina radi na ispravljanju tog povlaštenog položaja major izdavača, kako kod pozicioniranja glazbe na playlistama, tako i kod raspodjele prihoda gdje u modelu tržišnog udjela (da pojednostavimo) major/velike kompanije ostvaruju najveći prihod. O tome kako to ispraviti, kako reformirati streaming tržište glazbe da bude pravednije za sve nositelje prava, posebno u zadnjih par godina, napisano je na stotine tekstova, vođeno na stotine rasprava i od svega, najbliži nekom konkretnom pomaku na bolje je Impalin plan reforme streaminga u 10 točaka. (Koga zanima više neka ode na stranice Impala – Independent Music Companies Association gdje će pronaći više informacija).

Nadalje, kada je u pitanju teza da i kod nas lokalno/ regionalno ima sve više malih izdavača, DIY izdavača, to je apsolutno točno i kako sam rekao ništa novo i globalni trend, koji svjedoči diversifikaciji izdavaštva i generalno njegovom generalno jačanju, jer podatci o ukupnim prihodima izdavača za prošlu godinu (po MIDIA istraživanju) pokazuju rast prihoda nezavisnih i (pogotovo) DIY izdavača, te se zajednički tržišni udio ‘non-major’ sektora tako procjenjuje na nekih 34% (po nekim istraživanjima i više). Ipak, to ne znači da su major kompanije zabilježile manji prihod. Dapače, po prvi puta nemaju pad prihoda ili su također ostvarile rast. Razlog za to je ukupni rast svih prihoda vlasništva snimaka.

Tu je i druga strana medalje ove priče. A to je da velike/major kompanije u zadnje vrijeme sve češće kupuju male/indie labelove i tako si omogućuju daljnje širenje kataloga i prihoda od novih izvođača i njihovih izdanja. Uskoro ćemo možda i kod nas vidjeti nešto slično.
I konačno teza da novi izvođači biraju samo nove/male izdavače (kod nas ili globalno), a velike/etablirane popiut Dallasa je također samo djelomično točna.

Prvi dio zašto nije baš tako sam djelomično pojasnio u jednom od odgovora koji je završio u tekstu.

Drugi dio koji nije kopiram u nastavku da se i tu dobije šira i kompletnija slika, a i zbog svih kolegica i kolega koji u Dallasu (i drugim ‘etabliranim’ izdavačkim kućama) rade i na izdanjima niza novih izvođača za koje najčešće vrlo teško ili nikako (uz neke časne iznimke u koje svakako spada i Nacional) kod medija dobivaju prostor. (No i to je opet jedna druga naša vječita tema.)

[PITANJE]

Kao direktor diskografske kuće Dallas Records, zbog čega po tvom mišljenju novi izvođači u Hrvatskoj sve češće izbjegavaju već etablirane diskografske kuće poput Dallas Records i okreću se malim nezavisnom diskografima sa svega par izvođača ili pak pokreću vlastite etikete?

[ODGOVOR]

DD: Ne bih se složio da izbjegavaju, svatko ide tamo gdje misli da će dobiti najbolje uvjete i najbolju podršku. Neki žele biti dio male izdavačke kuće, neki velike, a neki s vremenom kada dostignu neki uspjeh, shvate da im treba još jača logistika, investicija i podrška koju možda manji izdavači ne mogu pružiti ili mogu do određenog nivoa, pa prelaze u veće etikete. Konkretno u Dallasu smo u posljednjih par godina samo objavili niz novih imena, te ih je zapravo u prosjeku i više nego izdanja izvođača koji su sa nama već neki duži period. Spomenut ću samo neke koji smo u zadnje vrijeme objavili poput Miloševa, The Siidsa, The Black Room, Šetača, ToMe, Marka Rudelića, Doktora, pa i Rezervi, kao jednog od mlađih sjajnih bendova koji su nam se nedavno pridružili. Slično bi mogao nabrojati i kod drugih kolega. Dio odgovora na ovo pitanje sam dao i u onom na prethodno. No, osobno uvijek pozdravljam konkurenciju, nove izdavače ili izvođače koji se žele sami upustiti u ovaj posao. Kao Runda svima njima stojimo na raspolaganju, čak i ako nisu članovi, sa savjetom i pomoći, kako da pokrenu posao i izađu na tržište. Politika Runde je da su svi članovi ravnopravni, bilo da se radi o onima koji imaju samo jednu snimku ili vlastito izdanje ili da su veliki izdavači sa više desetljeća poslovanja i velikim katalozima. To je također jedan od razloga zašto nam se izdavači svih profila pridružuju.

Da zaključim (ako je netko od vas imao uopće volje čitati do kraja), tema teksta je zanimljiva. Na žalost nije do kraja i cjelovito obrađena. Uzevši u obzir da je prostor u novinama ograničen, svakako bi o ovome mogli (i trebali) još pričati ma koliko usko za našu branšu vezana bila (jer vidim interesa ima što mi je drago), pa ćemo ju možda u nekom formatu produbiti na jednom od panela na ovogodišnjem izdanju Runda – Regional Association of Independent Discographers Balkans Digital Day-a, gdje ćemo dati priliku da se čuju različita mišljenja i iskustva, bez ograničenja.”

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK - 0.13 € 5.00 HRK - 0.66 € 10.00 HRK - 1.33 € 20.00 HRK - 2.65 € 50.00 HRK - 6.64 € 100.00 HRK - 13.32 € 200.00 HRK - 26.54 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Vijesti

Idi na Vrh
X