Davorin i Bogovići ‘Mijene’ – najvažniji album Davorina Bogovića

Kad sam prije par mjeseci razgovarao s Davorinom Bogovićem u studiju gdje je snimao recentne „Mijene“ kazao mi je kako je u najvažnijoj fazi koja se zove: „napraviti hit album u Hrvata“. Uzeo sam tu izjavu s puno zadrške…

Davorin i Bogovići 'Mijene'
Davorin i Bogovići ‘Mijene’

Hit album u Hrvata obično je nešto što je daleko od rocka, još dalje od povratničkih projekata, a najdalje od onih davno minulih vremena kad se to u neku ruku i moglo napraviti; jer bilo je kiča i onda, ali nije tako dominantno vladao mainstreamom. Napraviti hit album u Hrvata u vremenu šestogodišnje krize, masovnog gubitka kompasa i klonuća, dok je ‘glazbeni vrhunac’ televizijska travestija presvlačenja muškaraca u žene pod krinkom dozvoljene zabave. Hit album u Hrvata jest nešto što je problem imenima u estradnom svijetu, a kamo li jednom Davorinu Bogoviću.

No album „Mijene“ neočekivano nosi zametak koji bi u nekim suludim okolnostima mogao uroditi plodom, jer Davorin i njegovi prateći Bogovići u pravom smislu riječi imaju pjesme. Nije to niti furka, niti ovlaš nabačena i uglazbljena rima kojoj bi pokriće trebalo biti samo to što iza svega stoji jedan novovalni veteran. Osjeća se tu puno autobiografskog, kao što ima i puno artikuliranih i jasnih stavova osobe koja zrelo progovara o svojim i mijenama oko sebe. Nema grčevitog stiska prema minulim ska uspjesima iz prošlosti, Davorin je sve to pustio da ode i ušao u glazbu s jedne, njemu dolične, strane.

Poletna „Nada“ koja otvara album samo je mamac nakon kojeg slijedi sporiji i baladni niz koji uranja sve dublje u nutrinu komunicirajući sa slušateljem na intimnom nivou postavljajući ‘zajednička pitanja’ i nudeći ‘zajedničke odgovore’. Poetika je snažno prisutna, vulgarnosti nema, ali ni patetike. Nije Bogović u tekstovima oronuli roker koji plače za prošlošću, to nikako, već jednostavno svjesno progovara o sebi i stvarnosti. U tom sklopu iz njega izvire neka mudrost što je još jedan veliki doseg ovog albuma, jer ako nekoga sva ova desetljeća prati imidž lucidnog harlekina, onda je to on. „Mijene“ su u Bogovićevom slučaju onaj emotivni trenutak kad klaun siđe s pozornice, skine šminku i ozbiljnim tonom prozbori osobi kraj sebe u garderobi – onaj trenutak kad stvari prestaju biti uvriježeni plošni show i postaju višeslojna osobnost.

Tu se dolazi do druge najvažnije osobe u bendu, a to je Boris Hrepić Hrepa, jer upravo on potpisuje većinu stihova. Iako se odavno odmaknuo od uloge basiste Daleke obale i paralelno se posvetio svojim blues projektima i radu s Davorinom Bogovićem tek s „Mijenama“ u punom svjetlu dokazuje svoj tekstopisački i aranžerski potencijal. Tekstualno je uobličio Davorinovu osobnost, a druge strane osjetio koliko će se to dobro uklopiti u tople durske aranžmane, jer iako javnost poima Bogovića kao okorjelog Purgera, riječ je o pjevaču koji se i životno vezao za dalmatinski mentalitet. Da nije tako, pjesma „Prike“ koju pjeva u duetu s Nenom Belanom na albumu bila bi apsolutni promašaj, a ovako je jedna od najzanimljivijih domaćih vokalnih kolaboracija u ovom trenutku.

Ako je ikad i postojala dvojba o Bogovićevoj vokalnoj interpretaciji, mnoštvo balada na albumu dokazuju suprotno, jer u maniri manje je više pogađaju gdje trebaju, kao što je postignut i fini balans između njegovog ogrubjelog hrpavog glasa i ženskih gotovo gospel pratećih vokala koje je otpjevala Antonija Vrgoč Ro La.

Iako su air play favoriti pjesme poput „Krenimo“, „To neću biti ja“ i „Pazi!“, osobno izdvajam „Nebo bez ptica“ i „Ugasle riječi“, ovu posljednju posebno jer nosi onaj poznati štih Prljavog kazališta što je još jedan podsjetnik na to koliko je taj zvuk i Bogovićev, a ne samo Hourin trade mark.

„Mijene“ predstavlja povratak vjere u hrvatski mainstream rock album kao i znak da Bogović stari s plemenitom patinom. Hit album u Hrvata? Blizu si Davorine, posebice ako dopreš do onih koji zbog višegodišnjeg prodavnja muda pod bubrege više ne vjeruju da se u tom segmentu scene išta dobro može dogoditi. Samo da otkriju da si posljednji Mohikanac. I da ne prodaješ muda pod bubrege.

Ocjena: 9/10

(Dallas Records, 2014.)

Zadnje od Izdvojeno

Idi na Vrh
X