Zarada koju će ostvariti spajanje MCU-a s likovima čija je prava prethodno držao 20th Century Fox neće biti dovoljna da spasi posrnuli žanr koji sad već godinama bezidejno tumara između kompleksnih narativnih zavrlama proisteklih iz prevelikog broja filmova i serija koje moraju povezati.
Godina 2019. označava veliku prekretnicu u nezamislivo unosnom žanru filmova o superjunacima. U to je vrijeme izašao “Avengers: Endgame”, naslov koji je tada na neko vrijeme nosio titulu filma s najvećom zaradom u povijesti završila treća faza MCU-a, a nakon koje je uslijedilo vrludanje priče i sve manji uspjesi na blagajnama. Od tri lanjska naslova samo je jedan, “Guardians of the Galaxy Vol. III” ostvaro značajan financijski uspjeh, pa je ove godine Marvel odlučio stati na končnicu i ove godine objaviti samo jedan film, “Deadpool & Wolverine”, s likovima na koje je Disney dobio prava nakon što je iste 2019. godine kupio Fox, studio koji je dotad štancao pustolovine X-Mena, ali i brbljavog plaćenika u crvenom kombinezonu kojeg je Ryan Reynolds tumačio u prva dva nastavka vlastite šaljive franšize.
U prvom filmu koji spaja narative iz tih serijala s onima Marvelovog filmskog svemira, glavni junak Deadpool svako toliko baca šale vezane za studijske odnose i njihovu povijest, ali je pitanje koliko su oni prosječnom gledatelju poznati i koliko su zapravo uopće smiješni. Još je veće pitanje koliko će biti razumljivi nakon što prođe neko određeno vrijeme i postanu reliktom prošlosti. Naravno, to namigivanje predanim fanovima žanra zatrpano je u lavini drugih fora, od kojih su mnoge prostačke i razumljivije publici, premda se čini kako je omjer uspješnih i onih manje smiješnih nešto slabiji nego u prethodnim izdancima njegovog serijala.
Ovo je i ujedno prvi MCU film koji preuzima oznaku R koja u SAD-u označava da film publika mlađa od 17 godina zbog nasilnih scena i spomenutog prostačenja mora gledati u pratnji roditelja ili skrbnika, no čini se da to neće spriječiti “Deadpool & Wolverine” da ostvari velik financijski uspjeh koji jamče dva vrlo popularna lika iz naslova. Popularnost Hugha Jackmana u ulozi ključnog X-Mana je tolika da ga je studio morao vratiti iako je dočekao svoj dostojanstveni kraj još tamo 2017. u “Loganu” redatelja Jamesa Mangolda.
Treći film o Deadpoolu tako i počinje scenom u kojoj plaćenik iskopava Loganove kosti iz njegovoga groba, samo da bi njima prebio vojsku “vremenskih policajaca” u uvodnoj špici. Sve to se događa zato što njegov svemir odumire nakon što je u Wolverineu izgubio “ključnog lika”, a kako bi spriječio tu entropiju Wade Wilson je primoran aktivirati Logana iz nekog drugog svemira da zauzme njegovo mjesto. Verzija koju pronalazi utapa svoju tugu u alkoholu jer je svojim postupcima razočarao svoj svemir i ekipu, no u buddy-buddy odnosu s Deadpoolom nakon mnogo bespotrebnih borbi bez pobjednika (jer obojica imaju moć regeneracije) probudit će se duh potreban da ga ponovno pretvori u junaka. I to po prvi put nakon dva desetljeća filmskog pojavljivanja, napokon u žutom kombinezonu kakav je njegov lik nosio u stripu.
Kroz više od dva sata trajanja ovaj dinamični par u filmu Shawna Levyja (“Night at the Museum”) proći će kroz razne svjetove i susreti mnoge poznate i nepoznate likove u cameo pojavljivanjima, borit će se protiv stotina kompjuterski generiranih protivnika u više ili manje zabavnim okršajima, slušati Madonnu, susresti jednog izrazito ružnog psa i Matthewa Macfaydena u luđoj verziji Toma iz “Successiona“, kao i neke ozbiljnije, iako manje upečatljive negativce poput poput Cassandre Nove (Emma Corrin) i usput se obilno i otvoreno šaliti na račun problema u kojima se MCU nalazi sa svojim već bogu i vragu dosadnim prtljanjem po multiverzumu.
Poruka koju “Deadpool & Wolverine” šalje jest ta da je Marvel itekako svjestan da ne isporučuje ono na što su fanovi prethodno navikli, jer na koncu riječ je o njihovim parama koje cure na sve strane, pa zašto se ne bi onda tome malo narugali iz usta lika koji probija četvrti zid i doslovno namiguje publici. No, ako im je zajebancija na vlastiti račun jedino što im je preostalo nakon cijelog niza bolnih promašaja, i to još u filmu koji je također slabiji od svojih izravnih prethodnika nastalih u 20th Century Foxu, onda to ne zvuči kao da je Deadpool, kao što to u filmu neprestano ponavlja, Marvelov Isus i spasitelj projekta, niti je to, uskrsnuću unatoč, Jackmanov Wolverine. Oni su prije prijeko potrebna financijska injekcija žanru koji, sasvim je jasno, ide neprovratno prema gašenju dugogodišnje vladavine multipleksima.
Teško da će situaciju dogodine popraviti i novi Kapetan Amerika čiji štit je preuzeo Anthony Mackie, prvo zato što je teško zamisliti da bi zamjena glavnog junaka mogla donijeti išta veću zaradu, a pogotovo zato što glasna – i da se ne lažemo, nemalo rasistička struja – već na sva usta kritizira, prema njihovim riječima, “woke” odluku da je zamjena u pitanju jedan tamnoputi glumac. No, nije kako oni kažu woke politika bila ta koja je Marvel dovela na koljena, već nedostatak koherentne vizije i ideja u filmovima koji donose sve manje uzbuđenja, a sve više istih CGI eksplozija i sve kompleksniju priču koju čini previše filmova i serija da bi je prosječan gledatelj mogao pratiti s razumijevanjem.
Ovo brljavljenje može potrajati još koju godinu, ali krajnje je vrijeme da Hollywood potraži neki novi poligon za zgrtanje novca koji ne uključuje junake stripa u spandeksu. Stoga ima i određene poetike u tome što se dugotrajni samrtni hropac Marvela odigrava paralelno s Primeovom serijom “The Boys” koja okreće pilu prema superjunacima kao ljigavim i zlim zaposlenicima fašističke korporacije, a ne kao uzornim spasiteljima čovječanstva, na sličan način kako su antivesterni sedamdesetih zakopali žanr koji je nekoć utjelovljivao John Wayne.
Kad smo već kod vesterna, završimo ovaj osvrt s jednom kaubojskom tropom, onoj u kojoj je jahač primoran ustrijeliti konja koji je slomio nogu. Iako je riječ o neupitno zabavnijem i boljem filmu od, primjerice, lanjskih “Ant-Mana” ili “The Marvels“, zarada koju “Deadpool & Wolverine” ostvari samo će produljiti agoniju povlačenja obarača nad glavom sad već predugo slomljenoga žanra.
Ocjena 6/10
(Marvel Studios / Walt Disney Studios Motion Pictures, 2024.)