I Novi Ganz novi festival je iza nas. Zagrebački festival razvojnog teatra možda je kap vode u moru razvoja naše kulture, ali je sigurno nužno potrebna infuzija za one kojima društvo sa skljaštrenom kulturom i nije društvo. A što je na ovogodišnjem repertoaru nudilo neke nove horizonte i neke ‘nove infuzije’ jest nešto što djelomično donosi i ova reportaža.
“Eden” – Mala Kline
Mala Kline, slovenska redateljica i koreografkinja premijerno je izvela “Eden” i simbolički otvorila Novi Ganz novi festival. Ulazak publike u dvoranu označio je početak radnje tog monodramskog performansa jer je autorica i glumica već stajala u prostoru koji je tek sijedanjem publike na njihova mjesta jasno razgraničio pozicije gledatelja i izvođačice.
S grotesknom crnom kovrčavom perikom na glavi Mala Kline stajala je u ushićenoj pozi s očajem na licu. Osobne smjernice za tumačenje “Edena” autrica je jasno postavila riječima: “Zanima me kazalište kao mjesto prisjećanja na pitanja tko smo bili, tko smo sada i tko možemo biti. Radim u kazalištu jer mi pruža priliku za maštanje, razmišljanje, stvaranje paralelnih svjetova-paralelnih našem. Uživam u tome što se sve može stvoriti iz ničega i iznebuha. Radim tijelom i maštom. Istražujem kako slike pokreću ljude, kako nas povezuju i razmještaju.”
U njenom raju publika je morala zamisliti elemente kao što su vrt, drvo spoznaje, Adama i Evu, tigra… dok je simboliku višeslojnosti jedne osobe odigrao niz električnih gitara spokojno smještenih na njihovim stalcima. Istraživanje zamišljenih slika krenulo je poznatim putevima dramskih tehnika, od plesa, pjesme, glume i mimike kojima Mala Kline barata oduševljavajuće lako. Radnja razlomljenih, kontrastnih emocionalnih stanja skokovito obuhvaća 65 minuta koje prolaze neočekivano brzo. Ritam predstave ucrtava se u pamćenje poput valova čije mjerljive amplitude najkoherentnije diktiraju glazbeni/ne glazbeni intervali. Mala Kline je efektno, pomalo čak i afektirano izvela autorsku glazbu braće Sinkauz iz East Rodea. Dobro se snašla u njihovom ekscentričnom zvuku, da bih je mogla zamisliti i u novoj postavi benda koji bi s njenom androgenom figurom i ekspresivnim nastupom mogao samo profitirati. “Love is Tirany”, “Everything’s Rounded” i “Green Song” možda niti nisu nazivi pjesama, ali zanimljivo zvuče.
Trenutak kada glumica na glavu i leđa navlači starinski modni dodatak i statusni simbol; integralno oderanu lisicu pojavljuje se očekivana misao kako će uslijediti socio-politička kritika ljudskog čopora. Kritika ipak ostaje šira, od uživljavanja u prirodu životinje ponašanjem i onomatopejom do trenutka kada “životinja iz kaveza” progovara prema svom promatraču komentriajući sve prisutne: “It is all blue”. Misao kritizira odjevnu uniformiranost većine publike koja nosi traperice ili neki drugi odjevni predmet u nijansi plave.
Impresivno i predstavom dominirajuće traganje za onim životinjskim u čovjeku možda progovara i iz objašnjenja plavog zaključka: “Plavo je dubina, kao ljubav koja nema kraja, u kojoj se utapaš do kraja – uvijek tražeći još…” Slobodni prijevod emocije slike i teksta završavaju trenutno kada na zahtjev za nečim zelenim, Mala Kline ravno u glavu dobiva zelenu vestu. Histerični napad smijeha pretvara se u sliku šizofrenog napada da bi preobrazba iz “lisice” u “nešto zeleno” bila dovršena. Kontrast prirodnog i neprirodnog u tom trenutku bio bi ugodniji i okrutniji da se pozelenila po golom torzu, ali i bijela spavaćica koja je stradala u pozelenjivanju ima svoju težinu i značenje.
Autorica je publiku iz svog raja ispratila s mjehurićima od sapunice. Ta posljednja slika bila je kao trenutak odmora između njenih osobnih bitki. Uz osjećaj da povratak u “Eden” nikada neće biti isti i uz misao kako je “Eden” idealna predstava za parove jer pokreće teme strahova koje su teške i baš zato važne.