EKV ‘EKV Unplugged Skopje 1992’ – ovo ne smije biti kraj

Album najavljen singlom ‘Ti si sav moj bol’ na rođendan pokojnog frontmena EKV-a, tijekom izbora za Pjesmu Milana Mladenovića održanog 21. rujna u Beogradu, ovog petka ugledao je svjetlo dana na streaming servisima, a uskoro bi trebao biti objavljen i na vinilu.

EKV ‘EKV Unplugger Skopje 1992’

Ugled i značaj Zadužbine tj. Zaklade Milana Mladenovića iz godinu u godinu raste. To je nešto što treba istaknuti povodom objave ovog albuma na kojem je jedini akustični koncert u karijeri EKV-a koji je odsvirao kompletan bend u sastavu: Milan Mladenović, Margita Stefanović, Dragiša Uskoković Ćima i Marko Milivojević.

Naime, Zaklada paralelno djeluje u dva smjera, jedan se tiče Mladenovićeve ostavštine koju štiti i s vremena na vrijeme dosljedno i s dignitetom plasira njegov minuli rad, dok s druge strane svake godine organizira regionalni natječaj za izbor najbolje pjesme mladih autora što i honorira s nemalim novčanim iznosom i pomaže razvoju i afirmaciji iste.

Nakon izuzetnog brazilskog albuma „Angel’s Breath“ Milana Mladenovića i Mitra Subotića (reizdan 2020.), te dokumentarnog filma“ Praia do Ventu Eternu“ koji ga je pratio, na najbolji mogući način je usmjereno svjetlo na tu fazu rada o kojoj se svojevremeno zbog rata malo znalo, bar u Hrvatskoj. Novo veliko poglavlje Zaklade na tom planu predstavlja upravo objavljeni „EKV Unplugged Skopje 1992“, snimljen u eri takvog ‘iskopčanog’ tj. akustičnog pristupa koji je popularizirao MTV.

Za taj koncert održan i snimljen krajem studenog u studiju M1 Makedonske televizije u sklopu mini turneje na kojoj je bend u to turobno ratno vrijeme promovirao recentni album „Dum Dum“, Dragiša Uskoković Ćima je rekao da je bila riječ o ad hoc konceptu, a ne nečemu što se pomno pripremalo. „Ono što je za mene najvažnije za taj koncert, koji je bio jedan i jedini takav, jeste opšti utisak da je stvarno i više nego dobar. Nismo imali precizan koncept – stigli smo na radio i dobili zadatak da sviramo unplugged“, rekao je ovim povodom Ćima.

Obzirom na rezultat ovog materijala, od 47 minuta na kojem se nalazi sve što je te večeri odsvirano, tj. ukupno deset pjesama, skoro je teško povjerovati u Ćimine riječi, te jedino ostaje onaj stari zaključak o tome koliko je kvalitetan i usviran bend bio u pitanju. Prije svih tu je Milan koji se morao najviše prilagoditi izvedbi, a njegova akustična gitara tako prearanžirana zvuči kako da je oduvijek bila u bendu.

Izbor pjesama je također odlično koncipiran, jer je u tim uvjetima ograničene minutaže (vjerojatno zbog termina radijskog emitiranja uživo) donio zbijeni koncentrat važnih poglavlja u kombinaciji s recentnim radom. Uz sve, cijelo vrijeme kao da se provlači i poruka s neslaganjem oko svega što je tih godina nosio ratni vihor na Balkanu.

U tom kontekstu nije nimalo slučajan odabir pjesme „Kao da je bilo nekad“ za otvaranje nastupa. Danas bi to nazvali ‘statement’ po pitanju traženja onih normalnih ljudi u sveopćem metežu. Stih „O ovim bojama govorim samo reči što me kriju“ iz naredne pjesme „Siguran“ kao da unaprijed nudi objašnjenje zašto EKV te večeri nisu svirali i pjesmu „Dum Dum”, već je odabir pao na drugu po redu s tog albuma, koja unosi spleen i spušta tenzije adrenalina. Slijedi je „Dolce Vita“ koja također donosi jasniju konotaciju tog vremena, a na koncu riječ je o završnom komadu s albuma „Dum Dum“.

„Ti si sav moj bol“ potom sve kristalizira – stopi se i prošlost i sadašnjost i bol kao konstanta prema kojem Mladenović u izvedbi kao da želi napraviti distancu i kao da ni sam nema dovoljno emotivne snage za glasan krik i izbacivanje svega iz sebe. A opet, ne može se izbjeći i misao da je i tu izvedbi prilagodio unplugged formatu. Između te pjesme i također legendarne „Oči boje meda“ smjestila se „Karavan“ koja je već doživjela unplugged objavu na reizdanju albuma „Dum Dum“ gdje je kao bonus ponuđena verzija izvedena u Prištini 1994. godine.

Drugi dio također pripada pjesmama „Glad“ i „Zabranjujem“ sa spomenutog albuma. „Zabranjujem“, kao posljednja planirana u službenom dijelu donijela je i kulminaciju kroz poruka otpora i nade: „Ovo ne sme biti kraj“, a ozarena publika je za sam kraj još dobila hit „Ljudi iz gradova“, koja, ako bacimo oko na sve što se danas zbiva, odjekuje kristalno jasno i razumljivo, kao uostalom i ova snimka koja zvuči kao da je EKV tu, još uvijek negdje među nama.

U moru reizdanja koja su preplavila ovo naše tržište, ovaj novitet unosi osvježenje, ne samo jer nije riječ o nečemu ponovno objavljenom, već zato jer odjekuje recentno, potpuno otporno na protok vremena. Na koncu, trebao bi pomoći i u revidiranjima kvalitete i značaja albuma „Dum Dum“ kojeg se dosad često izbacivalo iz kruga najznačajnijih albuma EKV-a. Tražimo li njegov smisao u tadašnjim koncertnim izvedbama, upravo ovo izdanje ga pruža ako na dlanu.

Ocjena: 9/10

(Universal Music / Zadužbina Milana Mladenovića, 2022.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X