I negativna reakcija puno je bolja od nikakve reakcije. Vođeni tim geslom, donosimo vam sadržaj e-maila simpatizera grupe Adastra, koji se, blago rečeno, ne slaže sa zaključcima recenzije njihova albuma ‘Surovi grade’, koju je na ovom portalu objavio naš novinar Zoran Stajčić.
Prvo sam mislio biti kulturan i fin, i konstruktivno, detaljno obrazložiti svoje neslaganje sa vašim komentarom-kritikom Adastrinog novog albuma, koji je u biti kritika ovog benda, ili još konkretnije samog Jerka (Marića, op. RDD) i njegove obitelji. No, što se dogodi u nama ljudima, valjda nismo otporni na nepravdu i zloću, pokvarenost ili što god da je to, pa sam jednostavno eksplodirao. Napravili ste neželjen efekt i kod mene i kod dosta ljudi, koje poznajem, a koji nemaju ni meni slične glazbene afinitete.
Kao prvo od toga ću navesti, da sam došao do toga da zamrzim jedan tako kvalitetan bend kao što je Vatra, a samo zbog vaših neutemeljenih izjava, insinuacijama, o nekoj konkurenciju, preuzimanju publike i sl. Pa da malo razmišljate i realno postavite stvari na svoje mjesto, jasno bi vam bilo da iskrenom konzumentu rock (ali i drugih glazbenih pravaca) glazbe, kvaliteta nikada neće biti konkurencija. Možda je ta vaša suženost i rezultirala ovakvom kritikom. Poznajem dosta likova koji su cijeli svoj slušalački ”opus” sveli na par bendova i tu im se svijet završava, još ako je to jedna glazbena struja, onda je svaki komentar suvišan.
Po mom skromnom mišljenju onaj koji ne može uživati jednako u Arsenu, Cohenu, Balaševiću, Neilu Youngu, Yesu, Totu, Metallici, Stonesima i Beatlesima, Dream Theateru, Floydima, novovalnim Zg bandovima, U2 i silnom bogatstvu i raskoši glazbe koja nam je danas kao nikada prije dostupna, nema prava da diže glas, a kamoli da recenzira bilo čije glazbene uratke.
Kao drugo uspijeli ste me navesti da stvarno zavolim bend Adastra, iako sam, recimo tako, bio simpatizer tih momaka i cijenio sam to što radi Jerko, i što je radio sa Flare. Stav mi je, da takvih bendova nikako nije dosta na ovim područjima, napaćenim od, kako jedan cijenjeni gitarista reče, ”kulturnog genocida” koji nam se događa zadnja dva desetljeća, što s istoka, što od naših etabliranih ”glazbenih veličina”, Huljića i sličnog smeća.
Kritizirati pjevanje i sviranje Jerka i momaka, a uz to ih porediti sa npr. Kazalištem, gdje je i pjevanje i sviranje… (bolje da ne kažem što ružno, a opet taj bend nam je označio mladost i dao neupitan utjecaj na glazbenu scenu na ovim prostorima)… Time samo želim reći, gdje bi nas dovelo zalaženje u vokalne sposobnosti i instrumentalne virtuoznosti rock bendova. Onda bi u usporedbi bilo kojeg progresive benda i recimo punk banda, jednostavno mogli brisati postojanje punka kao glazbenog pravca… A to je moj Stajčiću, vama normalno? (…) Zar je normalno da izbrišemo takve glazbene revolucionare, koji su prodrmali svijet, ne samo glazbu, a niti su znali svirati niti pjevati, niti su imali neke umne tekstove, apsolutno ništa, a opet apsolutno sve. Usko gledate gospodine…
(…) Kao treće sad kada se stječe dojam da dolaze neki novi klinci, istina niču i venu, ali dolaze, zar se mora pojaviti netko poput vas da im na takav zloban, nekonstruktivan način, zagorčava i uništava karijeru, samo zato što je uhvatio dijelić medijske moći, pa umjesto da im krči put do površine, guši svaki progres, scene koju više od 20 godina čekamo da oživi. Jadno, žalosno i bijedno. Tih davnih godina su rock kritičari vukli za sobom desetine bendova, glazbenika, kritizirali ih (ne uništavali), usmjeravali, davali savjete, ali opet bez miješanja i sputavanja njihove kreativnosti i otvarali put ka površini, a što vi radite? Dobar vam je naziv portala – RAVNO DO DNA…
Mogao bih još dugo ovako, jer uvijek ću stajati iza ovih i sličnih momaka, moliti se da ih likovi poput vas ne sahranjuju prije vremena. Stoga ću nabrojati neke koji su na sceni i neke koje su bitange poput vas u međuvremenu ugasile, a samo da vide da je jedan mali glas uz njih: Adastra, Vatra, Gatuzo, Grad, Krug, Crni Petar, Ramirez, Hladno Pivo, Opća Opasnost, Atlantida (Dubrovnik), Đubrivo, Dioniz, Čuvari svirala, Pas maters (oba dva i Split i Pula), The Stuff, Vrane, Sheitans, TBF, Effatha, VIS Peri Deri, Scout, Replica, Stage, Noxin, Vrane, Metessi, Galdaria, Off Side, Livio Berak, Zoran Mišić i Speed, Hard Time, Mlinski kamen, Cornix, Corto, Cota G4, Crno Perje, Flashback, Darwin, Grad, STillness, Gretta, Izvan zakona, Big Rock, Kaotične duše, Majke, Markiz, Pipsi, Kojoti, Kolodvor, Stampedo, Pun kufer, Larva, Kultura, Malehookers, Mandrill, Matchles gift, Messerschmitt, KUD Idijoti, Nap, No Limit, Picksiebner, Nola, Petrol, Valungari, Gustafi, Porto Franco, Quassar, Roderick, Rizol, S3ings, itd itd.
(podaci o autoru e-maila poznati redakciji, iz teksta su izbačene uvrede i psovke)
Odgovor Zorana Stajčića:
Poštovani,
Unaprijed hvala na vašem iskrenom komentaru recenzije koja za početak nije napisana u maniri kako bi se kritizirala bilo čija obitelj, već recenziralo glazbeno djelo osoba koje su sastavni dio našeg javnog života. Normalno je da je rad svih onih koji su se odlučili biti javne osobe jednako podložan kritici i hvali. Bilo bi idealno da se svi mogu hvaliti, no u takvoj uravnilovki ne postoji vrijednost onih koji su uistinu ispred konkurencije. Recenzija, odnosno kritika je po svojoj vokaciji subjektivni javni čin i kao takva je također podložna javnom mišljenju jer se ne radi o PR aktivnosti.
U vašem obraćanju ste naveli neke netočnosti koje nisu napisane u recenziji pa ću se fokusirati na njih.
1 – Nije istina da je bend Vatra izvrijeđan u tekstu. Dapače osobno cijenim taj radišni bend koji se održao na sceni i koji je dao primjer da se može biti kvalitetniji iz albuma u album. Taj isti bend posjeduje i respektabilnu bazu obožavatelja, a Adastri koja želi biti velika grupa je dobronamjerno skrenuta pažnja da se u puno stvari treba ugledati na Vatru. Svaka konkurencija je dobra stvar jer pogoni sve koji sudjeluju na bolje rezultate. “Uzeti publiku” je stilska forma i o tome ne treba trošiti previše riječi.
2 – U izvođačima koje ste pomno naveli uživam kao slušatelj, što se vjerojatno može vidjeti i iz ostalih recenzija, koncertnih izvješća, intervjua itd, ali i prema onima koje se voli treba biti realan.
3 – Adastra također nije uspoređena u recenziji s Prljavim kazalištem, već je samo navedeno da im pjesma “Sladoled” jako dobro stoji kao i punk rock kao stil. Jasenko Houra je također spomenut kao glazbena veličina. Citat: “A u prilog tomu da bi se momci trebali riješiti i zahtjevnih aranžmana, koji nemaju drugu funkciju, osim da ih prikažu kao vrsne glazbenike, ide posljednja bonus pjesma, odnosno obrada Hourinog „Sladoleda“. Punk rock veselica u kojoj se osjeća da je grupa na svom terenu u nesputanoj jednostavnosti, ali time i dorečenosti (nije Houra bezveze to što jest)” – kraj citata. Iz ovoga se samo može zaključiti da je Houra veliki glazbenik i vođa jednog od najpopularnijih i najuspješnijih domaćih rock bendova. Dakle ničija uspomena na mladost nije popljuvana, a vjerujem ni vaša.
4 – Mišljenje da su Adastra revolucionari nažalost ne dijelim s vama.
5 – Sjećam se davnih godina u kojima su kritičari podupirali bendove. Ali ni tada nisu svi podupirali sve. Tako je i danas. A ono što je uvijek na snazi jest DA KRITIČARI NE PODUPIRU SVE BENDOVE i da SVI KRITIČARI NE PODUPIRU ISTE BENDOVE.
Bajkovito gledanje u prošlost tu ne pomaže.
6 – Također se ne slažem da su “bitange poput mene” ugasile sve domaće nabrojane bendove na kraju vašeg pisma. Moć kritičara nije tolika. Teško da kritičari mogu uništiti nečiju karijeru, a još je teže da kritičari mogu nekome priskrbiti publiku i popularnost. To su uvijek “osobne” stvari između glazbenika i slušatelja. Kritičari su tu samo spona koja ukazuje na određene stvari. Bi li kojim slučajem moja eventualno dobra kritika po tome natjerala ljude u dućan da kupe album Adastre? U vašem slučaju na to vas je natjerala loša kritika.
7 – Od recentnih domaćih izdanja meni je ipak draži Overflow, pa ga i vama toplo preporučam.
8 – Vaš citat: “Time samo želim reći, gdje bi nas dovelo zalaženje u vokalne sposobnosti i instrumentalne virtuoznosti rock bandova. Onda bi u usporedbi bilo kojeg progresive banda i recimo punk banda, jednostavno mogli brisati postojanje punka kao glazbenog pravca… a to je moj Stajčiću, vama normalno?”
Moj odgovor: Naravno da nije normalno i zašto ste stekli taj dojam? Tu se opet vraćam na Adastru koja se silno želi dokazati kao virtuozni bend, što u instrumentalnom smislu možda jest, ali nesrazmjerno s vokalom. A svaki pravac ima svoja pravila… Punk volim, kao i simfo rock, hvala na pitanju.
9 – I još nešto, ovaj portal nipošto nije osmišljen kao kulturocid, već kao njegov kontrapunkt. Stoga ne trebate trošiti riječi na “estradnu elitu” jer ona “ne obitava” na ovim stranicama.
10 – Vjerujem da ćete zadovoljstvo pronaći u pozitivnim kritikama Adastrinog albuma od strane drugih autora, kao što se i ja toplo nadam da ću ga isto pronaći u sljedećem albumu ove uporne grupe. I ja bih htio da mi promijene mišljenje na bolje.
Stoga, lijep pozdrav.
Zoran Stajčić
Saznajte više: Adastra ‘Surovi grade’ – tko želi biti zvijezda?