Golem ‘Trokut’ – glazbeni karusel društveno-političkog ludila

General Woo je napravio kvantni skok u reperskom satiranju svakodnevnog hrvatskog čemera & jada, a onda se pojavio Golem – adrenalinski glazbeni kolektiv koji je dimenziju naše & globalne realnosti lansirao u sferu teatra apsurda.

Golem 'Trokut'

Slušanje debi albuma „Trokut“ iskustvo je jednako multi-tasking doživljaju istovremenog  gledanja Dnevnika, dokumentaraca Alexa Jonesa, slušanja Rage Against The Machinea, The Prodigyja, drum & bassa i balkanskih trubača, dok povremeno vjetar odnekud donese neki novovalni stih ili refren iz opće nam kolektivne memorije. Pa sad jeste li na kraju bili na tribini, predavanju, pred malim ekranom, techno partyju ili na barikadama… Sve ovisi o osobnom doživljaju.

„Trokut“ Golema je izuzetan album. Stilski šarolik, hrabro oblikovan, plesan puno više nego što se može očekivati od takvog eksperimenta i kreiran kao ključ za razumijevanje globalnog ponora pred kojim se nalazimo. Koliko njegov ritam tjera na gibanje, toliko ono izgovoreno i otpjevano tjera ne duboko promišljanje. „Trokut“ je creme de la creme onoga što se običava nazivati domaćom urbanom glazbom i nedvojbeno posjeduje iznimni hit potencijal, iako je važniji onaj potencijal albuma za ukorijenjivanje i nezaboravljenje.

„Projekt“ Golem nastao slučajno ili namjerno iscijedio je iz svih uključenih ono najbolje. Udarnu vokalnu postavu čine Ivan Jurić – Yuri iz Stillnessa, Miroslav Chakka Catalinac, Vojko Vrućina iz Dječaka, Magellano i Popay. Instrumentalni i programerski dio potpisuju Krešimir Tomec, Marco Grabber, Peter Dekleva, Boban Milunović, Andraž Mazi, Robi Piki, Alen Sinkauz, Luka Ipavec, Davor Klarič i Janez Dovč dok je za miks zaslužan Iztok Turk. Dakle riječ je o jednom uvjetno rečeno internacionalnom projektu balkanskih glazbenika koji zbog oslobođene kemije svih članova, diše snažno i razumljivo. Uspješni prototip ideje umjetničkog bratstva i jedinstva za 21. stoljeća i naravno snažna pljuska svima onima koji paranoiziraju svoja plemena dok im istovremeno prazne džepove.

Golem upravo ukazuje na te apsurde unoseći u svoju glazbu jedan novitet koji do sada nije imao niti jedan ovdašnji bend ili glazbenik, a to su upotreba poznatih citata i citata poznatih koja nije samo u funkciji uobičajenih uvoda u pjesmu, već su sastavni dijelovi istih. Golem ih koristi gdje god se ukaže potreba, odnosno tamo gdje isti uglavnom predstavljaju kontrapunkt logike tekstova. Progovaraju tako između ostalih i sadašnji premijer Zoran Milanović, pa Franjo Tuđman, Stipe Mesić, Josip Broz Tito, na engleskom se obraća Jadranka Kosor, Bogom se zaklinje Ivo Josipović, psuje Zdravko Mamić, vrište i proklinju prevareni radnici i prosvjednici, Branko Uvodić najavljuje hitove, Alex Jones drži predavanje o Goldman Sachsu, domaći ridikuli pljuju po „Teoriji vrsta“ masona Charlesa Darwina… I sve to između oštrih rima u kojima se Golem obraća „Poštovanoj gospodi“, pokušavajući sakupiti „Ostatke“ i „Uzalud“ preživjeti moderno „Ledeno doba“, nadajući se „Promjeni vrimena“ nakon koje ulicom neće tumarati „Zombiji“, kad neće više biti „Kartela“ i kad „Slab“ neće stalno dobivati „Šakon u glavu“ koju jedva drži iznad vode jer „Pliva“.

U svom ludom karuselu Golem vrti i glazbene stilove. Stvarajući dojam da im se izruguje i da ih nagrđuje, ali ubrzo biva jasno da to radi s dubokim poštovanjem i univerzalnim poznavanjem jezika glazbe. Samo iznimno kvalitetni izvođači su u stanju prvi dio albuma zakuhati u techno trance maniri vrteći „po putu“ sve moguće crossover kombinacije da bi s posljednjom „Đumbus“ transcedentno završili na trubačkom krkljancu u Guči.

Golem je golem i s poentiranjem u izvlačenju već zaboravljenih domaćih klasika. U prvome redu to je „Milion“ nekadašnji hit zagrebačke grupe Boa koji je izvedbi Golema zaživio u jednoj sasvim drugačijoj dimenziji, samim time dokazujući koliko je kvalitetna bila i prvotna glazbena zamisao, dok se beogradskih Idola Golem dotaknuo u pjesmi „Ostatci“ snažnom aluzijom na „fabričke zore“. Briljantno!

Svjetski ekonomski stručnjaci su nam sad na početku godine najavili životno-ekonomsku Scilu i Haridbu za 2012. Na svu sreću Golem nam je isporučio soundtrack tog novog vrlog doba. Pleši dok ne zaboraviš.

Ocjena: 10/10

(Aquarius Records, 2011.)

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X