‘I, Tonya’ i ‘Lady Bird’ – otvaranje sezone lova na Oscare

Premda smo neke od snažnih konkurenata za osvajanje velikih nagrada ove sezone, poput Nolanova ‘Dunkirka’ i ‘Get Out’ Jordana Peelea imali prilku gledati prije mnogo mjeseci, najveći dio pretendenata za okićivanje zlatnim kipićima postaje nam dostupno upravo sada. Prvi od njih na koje ćemo baciti oko su biografija neslavne klizačice Tonye Harding, ‘I, Tonya’, te ljupka drama o odrastajnu ‘Lady Bird’.

‘I, Tonya’

Nit poveznica ovih dvaju filmova su nesumnjivo izvrsne uloge koje su ostvarile glumice u glavnim i sporednim ulogama, Margot Robbie i Allison Janey u “I, Tonya”, te Saoirse Ronan i Laurie Metcalf u “Lady Bird”. Krenimo redom.

‘Luđe od fikcije’ u umjetničkom klizanju

Redatelj Craig Gillespie najviše je pozornosti prvukao prije deset godina filmom “Lars and the Real Girl” u kojemu je Ryan Gosling glumio tipa zaljubljenog u lutku koju je kupio putem interneta. “I, Tonya” je, pak, biografija klizačice Tonye Harding u kojoj naslovnu ulogu tumači Margot Robbie, a govori o teškom odrastanju uz nasilnu majku (Allison Janey) i njezinom usponu u karijeri koji je ostvarila postavši prvom ženom kojoj je uspjelo izvesti trostruki aksel u ženskom umjetničkom klizanju, te strmoglavom padu prouzročenom sudjelovanjem u ozljeđivanju svoje glavne konkurentice, Nancy Kerrigan.

Film, dakle, donosi jednu od onih priča u kojima je stvarnost luđa od fikcije, a pričaju je glavni sudionici, sama Tonya i njezina majka, te njezin bivši muž Jeff Gillooly (Sebastian Stan, poznat kao Bucky iz “Kapetana Amerike”) i njegov najbolji prijatelj, zabludjeli Shawn Eckhardt (Paul Walter Hauser). Koncept je pomalo “rašomonski”, a ideja je da je istina subjektivan pojam, što zvuči izrazito istinito u današnje vrijeme lažnih vijesti, pa nam preostaje odabrati čijem ćemo se tumačenju prikloniti.

Najveći je problem redateljev odnos prema svojoj (anti)junakinji, koju prikazuje kao prostu i prizemnu ženu u borbi protiv sviju, od nasilne majke i muža, do njuški u organizaciji sporta kojim se bavi koji je nisu sposobni prihvatiti kakva jest, jer žele da ih predstavlja netko profinjeniji. Svo fizičko i psihičko nasilje koje Tonya trpi prikazano je na granici humora, što nam otežava suosjećanje s njezinim likom, umjesto da posluži kao temelj razvoja njezine motivacije koja će dovesti do tragičnog okončanja njezine karijere.

‘Lady Bird’

Ženski “Boyhood”

Fim “Lady Bird”, koji je režirala glumica Greta Gerwig, govori o odrastanju djevojke Christine ‘Lady Bird’ McPherson (Saoirse Ronan) u Sacramentu početkom prošloga desetljeća, o njezinom školovanju u katoličkoj gimnaziji i njezinim prvim ljubavnim iskustvima i pravim i lažnim prijateljstvima koje to životno razdoblje prate.

Najveća vrlina ove drame, osim dvaju sjajnih ženskih uloga koje film nose, su izvrstan scenarij i upravo svilen dodir redateljice koja priči dodaje mnogo duha i čini je pitkijom i prohodnijom nego je to često slučaj s filmovima koji se bave ovom tematikom.

Moglo bi se reći da film dijeli dosta dodirnih točaka s posljednjim velikim ostvarenjem s tog područja, “Boyhoodom” Richarda Linklatera, premda je ispričan iz ženske perspektive i nedostaje mu (pretjerana) ambicija dugogodišnjeg snimanja koja je od Linklaterovog filma učinila tako posebno iskustvo.

Oskarovska trka

Trka za osvajanje glavnih filmskih nagrada ove sezone je praktički tek u začetku, Zlatni globusi još nisu dodijeljeni, a nominacije za Oscar bit će objavljene tek kroz kojih mjesec dana, tako da je u ovoj fazi još nemoguće služiti se matematikom i statiskom u predviđanjima, već se za orijentaciju obraćamo drugim smjernicama, a to su kockarnice. Kao glavni favoriti za nagradu za najbolji film trenutno su se izdvojili upravo “Lady Bird”, te Nolanov ratni spektakl, tehnički savršeni “Dunkirk” i drama o novinarima Stevena Spielberga “The Post” koja će Hollywoodu dati priliku da postigne nešto što neporecivo voli, a to je da će glasanjem za ovaj film pokazati zube omraženom predsjedniku Donaldu Trumpu. U igri je i drama “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” koja će iz svojih redova ponuditi glavnu protukandidatkinju Saoirse Ronan za najbolju žensku ulogu, a to je omiljena veteranka Frances McDormand. Kako stvari stoje, moguće je da im se, s manjim šansama, priključi i Margot Robbie.

Iako u trenutku pisanja ovog teksta oklade stoje upravo na strani “Lady Bird”, činjenica je da se i od dodjele Globusa do oskarovske noći posljednjih godina trka uvijek okrene, a budući da je i Christopher Nolan glavni konkurent za najboljeg redatelja, čini se da bi se “Lady Bird” mogao zadovoljiti Globusom u kategoriji najbolje komedije ili mjuzikla (gdje se suočava s netipičnim protivnikom u vidu horora “Get Out”), a i glavne ženske uloge za Saoirse Ronan u istoj kategoriji, dok Laurie Metcalf trenutno vodi u izravnom okršaju s Allison Janey za najbolju žensku sporednu ulogu, što bi se moglo protegnuti sve do Oscara. Iako je riječ o vrijednom filmu, bilo bi nepravedno da mu uspije ono što ambicioznijem “Boyhoodu” nije pošlo za rukom, a to je da bude okićen Oscarom za najbolji film.

Ocjena:

“I, Tonya”, (Neon, 2017.): 6/10
“Lady Bird”, (Focus Features, 2017.): 8/10

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 €.

Hvala vam.

1.00 € 5.00 € 10.00 € 20.00 € 50.00 € 100.00 € 200.00 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X