‘Jerusalema’ – ‘Lambada’ korona-doba

Afrička pjesma uz koju između ostalih plešu i talijanski fratri i redovnice, ali i švedsko bolničko osoblje u pauzi od napornog rada u pandemijskim uvjetima.

Master KG feat. Nomcebo ‘Jerusalema’

„Sused si skužio ovu stvar? Ja slučajno sinoć, ali postaje zabavno. I šta kažeš? Ovo je nova ‘Lambada’.“, napisala mi je susjeda u inbox i priložila link pjesme.

Dakako, „Lambada“ je ovdje prije sinonim za iznenadni globalni plesni hit koji se poput roja skakavaca pojavi i pohara sve pred sobom, nego što to ima veze za stilskom odrednicom.

Pjesma koju mi je poslala je „Jerusalema“, a izvode je Master KG feat. Nomcebo i dakako razlikuje se od svega što konkurentska globalna, tj. u najvećem omjeru zapada plesna glazba nudi u ovom trenutku.

Ritam koliko je jednostavan, toliko je i zarazan i pamtljiv već nakon par taktova, te je spakiran u savršeni loop koji se ne mijenja do kraja pjesme. Isprva kao da je riječ o jednoj od onih programski ciljanih plesnih i optimističnih himni koje se skladaju po narudžbi svjetskih nogometnih prvenstava, sve dok ne zapjeva pjevačica Nomcebo Zikode. Nomcebo kao da je pak u suprotnosti poletne podloge uranjajući u ozbiljnost svoje gospel izvedbe. Riječ je o zanimljivom vokalnom izričaju iz kojeg izvire ono što volimo okarakterizirati kao afrička svjetovna duhovnost – magično mjesto stalnog izviranja glazbe kao sredstva komunikacija, može se reći vrelo glazbe zbog kojega malo bez razloga Afriku zovemo ‘majkom’ kad je ‘organizirani zvuk’ u pitanju.

Da bi se izbjeglo nepotrebno mistificiranje stvari, nije tajna da najjače djelovanje na široki sloj ljudi donose pjesme koje donose savršeni balans veselog i sjetnog, durskog u kombinaciji s molskim. To je nešto što autori trebaju prvo čuti u svojoj glavi, a potom i interpretirati na ‘izvorni’ način. „Jerusalema“ u sebi nosi taj spoj, donosi krajnje pozitivistički i optimistički stav iskazan sjetno i ozbiljno. Svojevrsna pjesma iscjeljenja i utjehe, a ljudi obično od glazbe traže taj osnovni impuls, nevezano za njen stil.

No, treba odgovoriti na pitanje zašto je to u ovom trenutku „Jerusalema“ i koji su drugi izvan glazbeni elementi i momenti koji idu u prilog ovoj pjesmi koja nije otpjevana na engleskom jeziku, a uskoro će izbrojati 100 milijuna pregleda na YouTubeu. Pandemija koronavirusa donijela je teška vremena, a u teškim vremenima se javlja potreba za himnama i ritmom koji poziva na združivanje. Svjedočimo da je tijekom ovog perioda Zapadna kultura prilično obezglavljena, a njeni nositelji sve više zapadaju u samosažaljevanje, kao primjerice jedna Annie Lennox sa svojim dugačkim monolozima na društvenim mrežama. Konkretno, čini se kako još nitko nije donio pjesmu koja duhovno i društveno pogađa ovaj trenutak.

Bar se tako činilo, jer izgleda da treći svijet zna formulu. Treći svijet bi odavno nestao da nariče nad svojom sudbinom. Pravi optimizam uvijek dolazi iz trećeg svijeta. Video spot za pjesmu „Jerusalema“ isto igra važnu ulogu. Jest da je produkcijski ušminkan, no prikazuje Afriku koja se bori s problemima ovisnosti i živi u nehumanim uvjetima po mjerilima nas zapadnjaka, ali to je Afrika koja pleše, Afrika s mnoštvom nasmijanih dječjih lica uvijek okrenutih budućnosti, ali i Afrika s decentno podignutim srednjim prstom multinacionalnim kompanijama kroz motiv s ljepljivom trakom prekrivenim logom modnog brenda na majici Master KG-ija.

Rezultat koronakrize jest taj da puno njih, posebno mladih želi ritam koji gura naprijed u pozivu na ples, ali očigledno i duhovnu poruku na putu k iscjeljenju. „Jerusalema“ upravo to nudi, a ako ćemo i o vrhunskoj kvaliteti vokalne izvedbe, kao da je velikoj većini potpuno jasno o čemu Nomcebo pjeva iako nema ni riječi engleskog. Razumljiva poruka govori kroz njenu emotivnu izvedbu.

Važno je reći da „Jerusalema“ nije pjesma koja je ciljano nastala u ovom periodu. Nastala je prije, ali je sada prepoznata. Naime, Master KG, pravog imena Kgaogelo Moagi, mladi je južnoafrički je nagrađivani glazbenik i producent (za album „Skeleton Move“ iz 2018.) koji se beatovima bavi od svoje trinaeste godine, ujedno je i pionir plesa nazvanog Balobedu. Balobedu je inačica hip-hop plesa na ritam kakav nosi i „Jerusalema“.

Originalno je pjesma u kojoj pjeva Nomcebo Zikode nastala u studenom 2019. godine, a kao video singl je objavljena mjesec dana kasnije u prosincu. Istoimeni Master KG-ijev drugi album  objavljen je u siječnju 2020. godine. Master KG-a najviše je zanimao proboj na afričkom tržištu, no koronakriza pomele je planove svim glazbenicima svijeta, pa tako i njemu.

S velikim zakašnjenjem „Jerusalema“ se pojavila na streaming servisima tek 10. srpnja ove godine, ali to je postalo dovoljno za njeno viralno kapilarno širenje u Europi i SAD-u. Svega devet dana kasnije (19. srpnja) pojavio se i remiks koji je napravio Damini Ebunoluwa Ogulu, nigerijski pjevač poznat pod imenom Burna Boy što je u rekordnom roku dovelo do toga da „Jerusalema“ uleti na američki Billboard i to na listi UK Afrobeats Single Chart gdje od 15. kolovoza već dva tjedna uzastopno boravi na njenom vrhu. Master KG-ijev upbeat već je dobio i naziv gospel influenced house. Pjesma je hit u brojnim afričkim zemljama, a usprkos lockdownu Msater KG je uspio doći osobno i do Portugala gdje je promovirao novi album.

Za pjesmu „Jerusalema“ snimljen je i posebni plesni video spot. O tome da se trend ovog ljeta širi poput pandemije svjedoče i Youtube snimke na kojoj uz „Jerusalemu“ plešu talijanski fratri i redovnice, ali i švedsko bolničko osoblje u pauzi od napornog rada u pandemijskim uvjetima.

„Lambada“ korona-doba? Svakako.

PS: Hvala Svjetlana.