Kanda, Kodža i Nebojša ‘Beton’ – garaža i funk, život i smrt

‘Beton’ je, baš poput svojih prethodnika, snimljen na ‘jen-dva-tri’ bez ikakvih studijskih čarobiranja i uljepšavanja, što ga čini upravo savršenim za nadolazeće koncertne izvedbe.

Kanda, Kodža i Nebojša ‘Beton’

Od nesretne 1991., kada su izvorno krenuli s radom, Kanda, Kodža i Nebojša redovno su, skoro pa svakim novim izdanjem, u manjoj ili većoj mjeri mijenjali zvuk i izričaj. Krenuli su kao glazbeni srodnici i istomišljenici sastava poput Darkwood Dub, čiji je Dejan Vučetić Vuča i gostovao na „Prirodi“, možda i najvažnijoj pjesmi ranog perioda KKN-a, nakon čega su albumima „Igračka plačka“ i „Become“, fokus s iščašenog i opičenog acid-jazza i funka dodatno pomaknuli prema reggaeu.

Najveća transformacija, međutim, uslijedila je početkom novog milenija kada, poslije kratkotrajnog hiatusa i okupljanja još jedne u prilično dugačkom nizu novih postava, postaju bitno drugačiji bend, ukorijenjen u psihodelijom razbarušeni garažni rock.

Neki elementi ostali su kroz sve etape grupe, prvenstveno specifični, visoki vokal Olivera Nektijarevića, zbog kojeg će manje upoznatima trebati određeno vrijeme privikavanja, no poveznice s prošlošću lako je pronaći i kod gitara koje rokerskije harme i riffove znaju ublažiti finim, nedistorziranim vezovima kakve je izvodio originalni gitarist Rastko Lupulović.

Napisano u prethodnom odlomku u potpunosti se može primijeniti i na devet pjesama okupljenim pod nazivom „Beton“, pri čemu brže stvari među ostalim evociraju Električni Orgazam iz vremena „Distorzije“ ili „Letim, sanjam, dišem“, dok se u laganijim temama povremeno prepoznaju i šestožične bravure jednog Eddieja Hazela iz Funkadelica. Po pitanju kvalitete, oba lica „Betona“ otprilike su tu negdje i, što je također važno, tvore zaokruženu i logičnu cjelinu.

Album otvara skladba po kojoj je i dobio naziv, nabrijanih dvije minute i 49 sekundi u kojima Oliver pjeva kako ‘oseća da će da poljubi beton’, a slijede je „Atonius Block“ i „Ostajem živ“ u kojima se, zajedno s kasnijom „Preživeti u smrti“, kao lajtmotivi provlače smrt i život, točnije pokušaji nošenja s njima i prihvaćanja njihove neminovnosti.

Hipijevski naslov i refren „Muzika, mir i ljubav“, kome su suprotstavljeni stihovi poput ‘panika, u parku droga/nadiši se smoga, s verom u Boga/i suzavca o istom trošku i batina na svakom čošku’, istovremeno djeluje utopistički i bolno ironično, zbog čega i sjajan midtempo „Odnose me“ zvuči kao da je bijeg u snove i fantazmagorije ujedno i jedino što preostaje. „Tamo gde je sunčano“ je, gledano čisto svirački, jak kandidat za najdojmljiviju i najraznolikiju pjesmu ploče, za što su u otprilike istim omjerima zaslužni gitaristi Nenad Pejović i Janko Mostarlić te ritam-sekcija Boško Stanojević (bas) i Vladan Rajović (bubanj).

„Preživeti u smrti“ bi uz Canetov vokal i manje instrumentalnih pasaža lako upala u mirniji ogranak opusa Partibrejkersa, dok je budući singl „Tu i tamo, tamo, tamo“, premda sasvim pristojan, ipak slabiji od ostatka materijala. Završni garažni blues „Sad mi je dobro“ vraća se tematici života i smrti te ostavlja dojam gledanja vlastite prošlosti u retrovizoru iz kojeg Nektijarević izlazi pomiren sa svijetom i svime što mu se događalo (‘odavno znam što bi menjao al’ to nikad ne bi bilo to/a zato je dobro što sam padao i što sam tonuo na dno’).

„Beton“ je, baš poput svojih prethodnika, snimljen na ‘jen-dva-tri’ bez ikakvih studijskih čarobiranja i uljepšavanja, što ga čini upravo savršenim za nadolazeće koncertne izvedbe. Posebno jer na njemu ima dosta pjesama koje na set-listama itekako zaslužuju i naći i zadržati svoje mjesto.

Ocjena: 8/10

(Mascom, 2022.)

Želimo da naš sadržaj bude otvoren za sve čitatelje.
Iza našeg rada ne stoje dioničari ili vlasnici milijarderi.
Vjerujemo u kvalitetno novinarstvo.
Vjerujemo u povjerenje čitatelja koje ne želimo nikad iznevjeriti.
Cijena naše neovisnosti uvijek je bila visoka, ali vjerujemo da je vrijedno truda izgraditi integritet kvalitetnog specijaliziranog medija za kulturu na ovim prostorima.
Stoga, svaki doprinos, bez obzira bio velik ili mali, čini razliku.
Podržite Ravno Do Dna donacijom već od 1 kune.

Hvala vam.

1.00 HRK - 0.13 € 5.00 HRK - 0.66 € 10.00 HRK - 1.33 € 20.00 HRK - 2.65 € 50.00 HRK - 6.64 € 100.00 HRK - 13.32 € 200.00 HRK - 26.54 €


Donacije su omogućene putem sustava mobilepaymentsgateway.com.
Podržane sheme mobilnih plaćanja: KEKS Pay, Aircash, Settle, kriptovalute

Zadnje od Recenzija

Idi na Vrh
X